socialism.org.il
דיכוי ברוטאלי של הפגנת ה־1 במאי 2005
במהלך הפגנת האחד במאי אתמול (יום א', 1.5) בתל־אביב חשפה הנהגת תנועת הנוער העובד והלומד (הנוע״ל) את פרצופה האמיתי, ככזאת התומכת באלימות נגד מפגינים וכחסרת כל עניין בהגנה על זכויות העובדים או על הדמוקרטיה בישראל.
מערכת האתר
02.05.2005 07:26

לאחר צעדה משותפת ופתוחה, הכריזה הנהגת הנוע״ל על הפגנת האחד במאי כ"אירוע פנימי", שבכניסה אליו קויימה סלקציה בין מפגינים. הם לא היססו להשתמש לצורך כך באלימות של סדרנים מטעם הנוע״ל ובשוטרים, כנראה כדי לסמל את הדיכוי האלים של הפגנות האחד במאי ההיסטוריות. במסגרת הסלקציה החליטו אנשי הנהגת הנוע״ל לא לאפשר לאנרכיסטים להיכנס. הסלקציה הייתה לחלוטין ביוזמת הנוע״ל — למשטרה לא הייתה כל התנגדות להכניס אף קבוצה, אירגון או פעיל/ה והשוטרים בשטח קיבלו הוראות מאנשי הנוע״ל. בשלב זה הכריזו חברי תנועת מאבק סוציאליסטי שלא ייכנסו כל עוד לא נותנים לכולם להיכנס.

לאחר שלא הסכימה הנהגת הנוע״ל לפתוח את האירוע לכולם, יזמו חברי תנועת מאבק סוציאליסטי וקבוצה של פעילים אנרכיסטים הפגנה אלטרנטיבית והחלו לקרוא לכל מי שנכנס לפסטיבל, ורוצה לקיים הפגנת אחד במאי אמיתית, להצטרף אלינו. מאות מפגינים ומפגינות הצטרפו, ביניהם חניכי תנועת השומר הצעיר, חברי ברית הנוער הקומוניסטי, ילדי עובדים זרים, כ־20 חניכי תנועת הנוע״ל ופעילים נוספים. אנו מברכים את כל מי שעזב את הפסטיבל והראה בכך שסולידריות אצלו זה לא רק מילה יפה. בשלב זה, בהוראת הנהגת הנוע״ל ניסו השוטרים והסדרנים (שלנוכח הפוטנציאל הרב שהראו, ראוי לגייסם לאלתר ליס״מ לצורך פיזור הפגנות חברתיות) למנוע ממפגינים לעזוב את הפסטיבל והיכו את אלה שניסו לעזוב.

בתגובה, המפגינים החלו להתאסף מאחורי הבמה וקראו אל חניכי הנוע״ל, בניסיון להפריע לפסטיבל, בשעה שמפגינים מוכים על־ידי סדרנים ושוטרים, כדי להעיר את תשומת ליבם לפעולת סתימת הפיות האנטי־דמוקרטית שביצעה ההנהגה שלהם. הנהגת הנוע״ל לא יכלה להשלים עם זה: בבת אחת ניתן האות לדיכוי אלים של ההפגנה האלטרנטיבית. בהוראת מארגני הפסטיבל התנפלו המוני שוטרים על המפגינים ורבים מהמפגינים והמפגינות מצאו את עצמם מתחת לערימות של שוטרים שהיכו אותם באכזריות. מפגינה אחת אף הופשטה כמעט לחלוטין והוטרדה מינית במהלך הפיזור הברוטאלי, שכלל מעצר של 13 מפגינים (ובהם חמישה חברי תנועת מאבק סוציאליסטי).

בשלב מאוחר יותר התברר שהנהגת הנוע״ל לא הסתפקה בזה — הייתה להם גם את החוצפה להגיש תלונה נגד המפגינים על הפעלת אלימות. אנחנו שואלים: האם סתימת פיות, הפעלת סלקציה בכניסה להפגנת האחד במאי, יום ששייך למעמד העובדים בעולם ולא לתנועה מסויימת, אינם נחשבים לאלימות? האם הייתה לפעילים ולפעילות דרך אחרת להביע את מחאתם?

כמו כן, אנו מזהירים בזאת את הנהגת הנוע״ל: כל ניסיון להמשיך את סתימת הפיות שנעשתה באחד במאי ולנקוט נגד המפגינים צעדים משפטיים או אחרים, תוביל למערכה נגדכם במטרה לחשוף את פרצופכם האמיתי ע״י מחאה גורפת של אירגוני עובדים ואירגונים חברתיים, בגיבוי קמפיין סולידריות בינלאומי כיאה לאויבי מעמד העובדים בכל העולם.

מלחמה בהפרטת האחד במאי

כדי להבהיר באופן חד משמעי שמלכתחילה לא הייתה להנהגת הנוע״ל כל כוונה לקיים אירוע פתוח שיאפשר הבעה חופשית של דעות לכל מי שפועל להגנת מעמד העובדים ולסיום הדיכוי, נביא מספר ציטוטים ממסמך פנימי של הנהגת הנוע״ל הנושא את הכותרת "האחד במאי 2005 — תיק מפקד".

בסעיף "תכנים" נאמר: "חומר ושלטים בתהלוכה הם באחריות כל תנועה אך יש גבולות אדומים: סרבנות, כיבוש וכדומה". במכתב שהיה ממוען למשטרה ושנושא את הכותרת "אחריות במהלך אירוע האחד במאי", ושעליו נדרשו כנראה לחתום נציגי האירגונים המשתתפים, נאמר: "4. עלי להביא סדרנים מארגוני אשר יזהו את חברי הארגון בכניסה לעצרת. ... 7. יש לזכור כי כולנו שותפים לאירוע לכן יש לשמר אווירה מאוחדת ולהימנע מסיסמאות שאינן מוסכמות על כולם" (וזאת כאשר הנוע״ל משתמשים בסמלים ובסיסמאות שאינם מקובלים על שאר המפגינים).

לידיעת הנהגת הנוע״ל: האחד במאי הוא אירוע השייך למעמד העובדים בעולם — הוא אינו אירוע שתנועה זו או אחרת יכולה לטעון למונופול או זכויות יוצרים עליו. הוא אינו ניתן להפרטה. הכרזה על עצרת אחד במאי כעל אירוע פרטי של הנוע״ל, תוך השתקה של כל ארגון או פעיל/ה שעשוי להביע עמדות שונות משלכם עומדת בניגוד צורם לרוח האחד במאי ומהווה פגיעה בכבודם של מיליוני העובדים שהשתתפו בהפגנות אחד במאי לאורך השנים, פעמים רבות תוך סיכון והקרבת חייהם בשל הדיכוי האלים של ההפגנות.

חלקים אחרים באותו מסמך, המתייחסים לרשימת הנואמים בעצרת, מעלים גם הם שאלות לגבי אופייה: עמיר פרץ היה הנואם היחיד ברשימה שנוכחותו הובטחה ושמזכיר בצורה כלשהי נציג עובדים... אם אפשר לקרוא כך לאדם שבזמן שעשרות אלפי עובדי הרשויות אינם מקבלים משכורות ואלפי מורים מאוימים במכתבי פיטורים משקיע את זמנו בפיתוח הקריירה שלו במפלגה השייכת להון בסיועו של בני גאון, מי שקיבל במתנה מהמדינה את קונצרן "כור". לגבי יו״ר עובדי מטרודן ונציג של ילדי העובדים הזרים נאמר במסמך "יש עוד התלבטות". כנראה שלהנהגת הנוע״ל יש התלבטויות בנוגע לאיזה מעמד היא אמורה לייצג.

תהייה נוספת שמעלים אירועי האחד במאי היא היכן הייתה הנהגת ההסתדרות כל אותו הזמן. מדוע הסתפקה הנהגת ההסתדרות בציון חגו של מעמד העובדים בעולם ע״י תנועת הנוער שלה ונמנעה מהתארגנות משמעותית של עובדים לרגל אחד במאי.

לסיום, אנו קוראים לכל תנועה, אירגון או פעיל/ה שהאחד במאי חשובים לו ושמעוניינים באמת להגן על מעמד העובדים ולסיים את משטר הדיכוי הקפיטליסטי, להצטרף אלינו בשנה הבאה להפגנת אחד במאי אמיתית, ללא סלקציה, ללא סתימת פיות וללא הימנעות מתכנים פוליטיים. אנו קוראים גם להסתדרות ולחניכי ובוגרי הנוע״ל להצטרף אלינו ולסייע לנו להחזיר את האחד במאי למה שהוא אמור להיות: חגם של העובדים, בהשתתפות מסיבית של העובדים למען האינטרסים של מעמד העובדים!