socialism.org.il
לא להריסת בתים! לא להשלכת תושבים מביתם!
חייבים לעצור את התוכנית הנפשעת של עיריית ירושלים לזרוק אלף תושבים מבתיהם
פלאייר של סניף ירושלים
17.06.2005 10:38

עיריית ירושלים, מצאה שימוש חדש לכספי הארנונה שתושביה משלמים: בנוסף לסכומי העתק שמבוזבזים על נסיעות של בכירי העירייה לחו״ל, כנסים ואירועים גרנדיוזיים שרוב תושבי העיר לא יכולים להיכנס אליהם, ידרשו כעת התושבים לממן הריסה של 92 בתי מגורים בשכונת סילואן במזרח ירושלים (4 בתים כבר נהרסו ומתוכננת הריסה של 88 נוספים). ההריסה תשאיר כאלף מתושבי השכונה — רובם ילדים ונוער מתחת לגיל 16 — חסרי בית.

כדי להצדיק את ההריסה מגייסת העירייה תירוצים מתירוצים שונים: הבתים נבנו ללא אישור בנייה, החשיבות הארכיאולוגית של האזור, הצורך ליצור שטחים ירוקים ואפילו טענה שההריסה היא לטובת התושבים, שבתיהם נתונים בסכנת שיטפון בגלל נחל קידרון הסמוך (יפה מצד העירייה לגלות פתאום את הסכנה הזו, כשלא ברור על מי היא מסתמכת ובלי לטרוח לספק לתושבים דיור חילופי או פיצויים).

כשבוחנים את המדיניות הכללית של העירייה, מתגלה ציניות בוטה: מדובר בעירייה שלא עושה דבר כדי לעצור תוכניות אחרות להרוס כמה מן הריאות הירוקות האחרונות בתחומה, כמו פארק דניה או עמק הצבאים (עמק פרי הר), ולבנות במקומן מרכזי קניות. בתחומי העיר חיים גם מחוסרי דיור רבים, מה שלא מעניין את הפוליטיקאים בעירייה. הימנעות העירייה וחברות הדיור הציבורי מבניית דירות נוספות והימנעותן ממסירה לדיירים של רבות מהדירות הקיימות, תוך הצבת קריטריונים בלתי־אפשריים בפני עובדים שאין להם כל אפשרות אחרת לדיור סביר, וגירוש מחוסרי־בית ש"מעזים" להיכנס לדירות שעומדות ריקות — כל אלה מבטיחים שלמחוסרי־הבית הקיימים יצטרפו בשנים הקרובות עוד רבים נוספים.

שכונת סילואן עצמה, כמו מרבית השכונות במזרח ירושלים, סובלת מהזנחה קשה במיוחד. התשתיות בשכונה לא חודשו מזה עשרות שנים והעירייה מקפידה לשמור על תחזוקתן ברמה המינימלית ההכרחית כדי למנוע קטסטרופה. בשכונה בית ספר אחד בלבד המשרת למעלה מ־40 אלף תושבים, כך שרבים מילדי השכונה נאלצים ללמוד בבתי־ספר מרוחקים. גם הטענה לגבי היות הבתים בלתי־חוקיים (חלקם אגב ותיקים יותר מהעירייה עצמה, כך שלגביהם הטענה חסרת משמעות לגמרי), היא תוצאה של מדיניות העירייה שבאופן שיטתי מסרבת לתת לתושבי השכונה היתרי בנייה ונמנעת מתכנון שיבטיח דיור ושירותים בסיסיים לתושבים.

אנחנו דורשים
· ביטול תוכנית ההריסה בסילואן וכל התוכניות האחרות להריסת בתים
· הפניית תקציבי העירייה לטובת התושבים כולל פתרונות דיור, שיפור תשתיות, שירותי חינוך ורווחה ועוד
· תכנון המדיניות ברמה המוניציפלית, כולל של הוועדות לתכנון ובנייה ושל החברות לדיור ציבורי ע״י ועדים דמוקרטיים של התושבים שיבטיחו שתקציבי העירייה מוצאים לטובת התושבים ולא לטובת בכירי העירייה ומקורביהם