socialism.org.il
"אז אל תשתו מים"
בישראל מועסקים על ידי קבלני כוח אדם אלפי מאבטחים ושומרים בתנאי עבדות, כאשר משמרות עבודה של 12–16 שעות הן מציאות יומיומית, ויום העבודה של 8–9 שעות הקבוע בחוק הוא חלום רחוק
נטע נהרדעא
16.10.2005 00:00

אמנם רק מעטים מאיתנו עובדים בדיוק את מספר שעות העבודה הקבוע בחוק, אבל יש עדיין כמה חירויות בסיסיות שחשוב לציין את קיומן בפני המעסיק. למשל הזכות לנוע ממקומנו מדי פעם: רובנו מרגישים לפעמים צורך לזוז מהנקודה שבה אנחנו נמצאים לצורך הפסקה קלה, רענון מנטלי או סתם כדי ללכת לשירותים. לא שאסור למאבטחים ללכת לשירותים, אבל עקב החשיבות הרבה של האבטחה אסור להפקיר את המשמרת ויש צורך במישהו שיבוא להחליף את המאבטח בזמן שאינו נמצא (במקומות כמו קניונים, שבהם יש מספר גבוה של מאבטחים, המישהו הזה הוא הקב״ט, במקומות קטנים כמו סופר/בנק מדובר בעובד בתפקיד אחר).

משמרות של 16 שעות

בפועל זה לא ממש קורה, ומאבטחים המתכוננים ליום עבודה בן 12 שעות, שבו אסור להם לזוז ממקומם, מקפידים על שתייה מועטה. מאבטחים שלא התארגנו בהתאם פשוט מתאפקים עד סוף המשמרת. מעבר לכאבים העזים בזמן המשמרת עצמה, התאפקות כזאת גורמת לנזק בריאותי קבוע.

מיותר לציין שגם כאשר נגמרת משמרת אסור למאבטח באיסור חמור לעזוב לפני שהגיע המחליף, וכאשר הוא לא מגיע המשמרת פשוט נמשכת 16 שעות במקום 8. מאבטח שעוזב משמרת לא מסתכן רק בקנס או פיטורים, אלא גם מסכן לכאורה את בטחונם של שאר יושבי המקום, כך מנצלות חברות השמירה גם את מצפונם של העובדים על מנת להעביד אותם בתנאים לא אנושיים.

תנאים מחפירים וקנסות בסיטונאות

במקומות עבודה רבים השומרים נאלצים גם לעמוד במשך כל המשמרת, משום שלא דאגו להם לכיסא. מקומות מעטים בלבד רואים צורך בגג, סככה או שמשייה עבור המאבטח, הנאלץ לעמוד במשך כל המשמרת כשהוא חשוף לפגעי מזג האוויר: לגשם ובעיקר לשמש. מכיוון שהעוסקים במקצוע צריכים לשמור על מראה ייצוגי, שומר שניסה לבוא עם כובע ביום חם במיוחד ננזף על כך שזה לא מתאים לשומר הלבוש בחליפה, והכובע נלקח ממנו.

על כל חריגה מהנהלים (תספורת, גילוח, איחורים וכד') נקנסים המאבטחים, בסכום שיכול להגיע לכמה מאות שקלים, כאשר גם ללא הקנסות המשכורת לרוב לא גבוהה משכר המינימום הקבוע בחוק.

ענת ט', מאבטחת בעברה, המתחילה לאגד בימים אלו את עובדי האבטחה והשמירה, מספרת על סיבות שונות לקנוס עובדים, למשל עובד שנשען על הקיר בזמן משמרת (שבה לא הורשה לשבת), או עובד ששכח לכבות טלפון סלולרי. עובד אחר לא הורשה לקחת יום חופש בשביל ללכת לחתונה וביקש לעבוד רק משמרת בוקר. בסוף המשמרת איש לא בא להחליף אותו, והוא נשאר למשמרת ערב נוספת והפסיד את החתונה. למחרת עזב את מקום העבודה ונקנס ב־1,000 שקל (כאן גם המקום לציין שבישראל אסור לקנוס עובד בלי לתבוע אותו).

כמו כן מספרת ענת על עובד שחיכה וחיכה שיבואו להחליף אותו, עד שנשבר ועשה את צרכיו במקום. בזמן עבודתה, היא עצמה חיכתה פעמים רבות יותר מארבע שעות עד שיחליפו אותה כדי שתוכל ללכת לשירותים, ולפעמים גם אז איש לא הגיע. כאשר ניסתה לבקש חילוף באמצעות מכשיר הקשר (שלפעמים אינו קיים, ואז אין שום דרך לבקש חילוף), צעק הקב״ט "אז אל תשתו מים".

העובדים, החוששים למקום עבודתם, לא מוכנים להיחשף בשמם.

הגיע הזמן להתארגן

מחקר של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה מ־2003 קובע שתחלופת העובדים במקצועות האבטחה והשמירה גבוהה כמעט פי שניים מהתחלופה בשאר הענפים במשק, וזאת בזמן שמספר המועסקים בענף עולה. או במילים פשוטות: על כל מאבטח שהולך יש לפחות אחד המוכן למלא את מקומו.

ללא פעולה מאוחדת אי אפשר יהיה להביא לשינוי אמיתי בתנאי העבודה. מאבטחים ושומרים המעוניינים להיאבק ביחד למען זכויותיהם וזכויות חבריהם למקצוע מוזמנים ליצור קשר (גם בעילום שם). סודיות מובטחת.