ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
דנמרק
הפגנות ושביתות נגד הקיצוצים בתקציבי הרווחה
כבר כמה שבועות ששביתות והפגנות מזעזעות את דנמרק, כחלק מהמאבק נגד הקיצוצים בתקציבי הרווחה. ביום פעולה ארצי, ב־3 באוקטובר, הפגינו למעלה מ־100 אלף איש בערים השונות. מדובר בהפגנות הגדולות ביותר שהיו במדינה ב־20 השנים האחרונות. השתתפו בהן עובדים, הורים מודאגים ותלמידים זועמים, שהתאחדו למאבק נגד הגזרות הניאו־ליברליות שהממשלה מנסה ליישם
1,748

1,748

סיפור הפגיעה בתקציבי הרווחה בדנמרק מזכיר במידה מסויימת את האופן בו ממשלות ישראל מקצצות בשנים האחרונות במענקי האיזון של הרשויות המקומיות והורסות את השירותים הציבוריים. עבור הקפיטליסטים שירותי הרווחה הם נטל. הממשלה הדנית מעוניינת להפחית את המיסים המוטלים על התאגידים ובעלי־ההון, ולשם כך היא פועלת לקיצוץ בהוצאות על השירותים הציבוריים. למרות שבתקציב המדינה קיים עודף של למעלה מ־80 מיליארד כתר דני (למעלה מ־57 מיליארד שקל) וההכנסות ממיסים גדלות כתוצאה מצמיחה כלכלית, מסרבת הממשלה להעביר לרשויות המקומיות את המשאבים הדרושים להן לתיפעול השירותים ולהרחבה שלהם ביחס לגידול באוכלוסייה. כלומר, לא רק שהצמיחה אינה מורגשת בתקציבי הרווחה, אלא שהעיריות נדרשות לקצץ בהם. מהלך זה עשוי להוביל לפיטורים של עובדים רבים ולפגיעה משמעותית בשירותים לגיל הרך ולקשישים.

התושבים לא מוכנים לשתוק יותר ומתכוונים להרחיב את מאבקם עד שיבוטלו הקיצוצים. גננות, סייעות ועובדים סוציאליים פתחו בשביתה. הורים חסמו את הכניסה לגנים ותלמידים וסטודנטים, בתמיכת המורות והמרצים, חסמו את בתי־הספר והמכללות. הוקמה גם קבוצת "סבים וסבתות נגד הקיצוצים". השלטון המקומי ניסה להפחיד את השובתים והמפגינים ואף העביר את שמות ההורים למשטרה, אך ללא הצלחה. הסיסמאות המרכזיות של הקמפיין הן: "לא לקיצוצים — כן לרווחה" ו"יותר כסף מהמדינה — כן למרד של המועצה [המקומית]!". בשלב הנוכחי הרשויות נאלצו לשבת למשא־ומתן עם הנאבקים, אבל שאלת הקיצוצים עדיין לא הוכרעה.

בהפגנות השתתפו תושבים שנמאס להם מהתירוצים של הממשלה. ההפגנות והמאבקים השונים נגד גזרות האוצר הדני נמשכים כבר כמה חודשים. הממשלה הדנית מורכבת מקואליציה של הליברלים והשמרנים, בתמיכת המפלגה הגזענית המסורתית ("מפלגת העם הדני" — DFP). הגזרות האחרונות הן רק חלק ממערכה כוללת שמנהלת ממשלת ההון נגד העובדים, העניים והנוער בדנמרק. אחת הדוגמאות היא ניסיון להאריך את יום העבודה בכמה שעות. גם מהגרי־עבודה ופליטים נמצאים תחת התקפה מתמדת. הדיפת הגזירות האחרונות יהיו הישג משמעותי. למאבקים האחרונים יש פוטנציאל להביא בהמשך גם להפלת הממשלה. בטווח הארוך יותר, אחד המעצורים המרכזיים, כמו בישראל ובמרבית המקומות בעולם בתקופה הנוכחית, הוא העובדה שחסרה לעובדים הדנים מפלגה עצמאית שתוכל להציב חלופה למפלגות המשרתות את ההון הגדול.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.