socialism.org.il
הונגריה
הפגנות המוניות בעקבות "נאום השקרים"
המשטרה ההונגרית השתמשה בגז מדמיע ובזרנוקי מים נגד אלפי מפגינים בבודפשט הבירה ב־18 בספטמבר במהלך עצרת שדרשה את התפטרות ראש הממשלה, פֶרֶנץ ג׳וּרצ׳אן. התברר כי ממשלתו שיקרה בקמפיין הבחירות באפריל האחרון. המשטרה מנעה מהמפגינים להגיש עצומה בבניין הטלוויזיה הממלכתית והצעירים הסתערו על המשרדים. מאות מפגינים נפצעו
ניאל מלהולנד, CWI
30.10.2006 11:40

שבועות ספורים לאחר שהקואליציה בראשותו ניצחה בבחירות שנערכו באפריל האחרון שידר הרדיו ההונגרי הקלטה של נאום ראש הממשלה לחברי "המפלגה הסוציאליסטית" שלו. ג׳ורצ׳אן אמר כי נחוצות "רפורמות" כלכליות קשות. "אין הרבה ברירה... בגלל שאנחנו פישלנו. לא קצת, הרבה. אף מדינה אירופית לא עשתה משהו כל כך מטומטם כמונו. אין ספק, שיקרנו במשך כל השנתיים האחרונות".

עובדים וצעירים רבים יודעים שפוליטיקאים קפיטליסטים, כמו ג׳ורצ׳אן, משקרים כעניין שבשיגרה. אלא שכשדבר נאמר בהצהרה פומבית מראש הממשלה, הוא חושף את הבוז המוחלט שבו מתייחסת האליטה השלטת לאנשים עובדים. משמרות מחאה התארגנו מיד. הפגנות כבר היו מתוכננות בכל אופן נגד הקיצוצים בתקציב. ג׳ורצאן התכוון להקטין את הגירעון בתקציב ל־10.1% מהתמ״ג והכריז על קיצוצים בהוצאות הממשלה ובקיצבאות האבטלה, בנוסף להעלאת המיסים, התשלומים על שירותי הבריאות ושכר הלימוד באוניברסיטה. הזעם ברחוב הכריח את רה״מ להופיע בטלוויזיה ולטעון שבביטוי "שקרים" הוא התייחס לאותם פוליטיקאים שאומרים לעם שהם יכולים לזכות באושר כ"מתנת שמיים".

אולם כשהמשטר הסטליניסטי התמוטט, פוליטיקאים קפיטליסטים מכרו להונגרים את השקר שכלכלת השוק, המונעת על־פי עיקרון הרווח, תשפר את תנאי המחיה עבור רוב הציבור. לאחר עשור של מדיניות קפיטליסטית, ההכנסה הלאומית השנתית לנפש היא רק 10,030 דולר, המחסור במישרות גבוה ושירותי הרווחה הידרדרו משמעותית.

בהמשך לניצחון המפלגה ה"סוציאליסטית" (שמה הבלתי מייצג של המפלגה שהתפתחה מתוך מפלגת השלטון הקומוניסטית), צעדי הצנע החמורים בהם נקט ג׳ורצ׳אן הובילו לצניחת התמיכה בקואליציה.

עם זאת, עבור האליטה השלטת העשור הקפיטליסטי האחרון היה מכרה־זהב. ג׳ורצ׳אן הוא דמות "ממסד" אכזרית, תאבת־בצע טיפוסית. מנהיג לשעבר בתנועת הנוער הקומוניסטית, שנהפך למיליונר לאחר שרכש נכסי מדינה שהופרטו כחלק מפירוק המערכת הסטליניסטית. ג׳ורצ׳אן חשף את תוכניותיו לקצץ מישרות במגזר הציבורי ולהעלות מיסים לפני ההצטרפות הצפויה לגוש האירו ב־2010.

הממשלה ההונגרית הוכתרה על־ידי הפרשנים הקפיטליסטים כ"מודל" למשטר מזרח־אירופי, התואם כהלכה את הדגם הניאו־ליברלי שטבע ראש־ממשלת בריטניה, טוני בלייר. אולם מפלגות האופוזיציה של הונגריה מקדמות אף הן מדיניות קפיטליסטית ולא יהיו שונות באופן יסודי ממפלגת השלטון ומהקואליציה הנוכחית.

הפגנות הרחוב הובילו אנשים רבים להשוות את המצב להתקוממות נגד השלטון הסטליניסטי באוקטובר 1956. הדור החדש צריך ללמוד את לקחי העובדים והנוער, שבשנת 1956 לחמו בגבורה להפלת האליטה הביורוקרטית הרקובה ונאבקו להשגת פתרון של עובדים לבעיות החברה, עד שכוחות "הצבא האדום" מחצו באכזריות את המהפכה. לאחר הדיכוי הסטליניסטי הכניסה האליטה השלטת אלמנטים של כלכלת שוק במטרה לבסס את שלטונה ולהאיץ את הכלכלה. אך רק שליטה וניהול אמיתיים של העובדים על הכלכלה המתוכננת היו יכולים לשנות את חיי העובדים.

החזרת הקפיטליזם היתה אסון עבור העובדים והיא כללה את הפרטתם של מחצית מהנכסים הכלכליים בהונגריה בתוך ארבע שנים — מה שהוביל לעלייה מאסיבית באבטלה ולנפילה מסחררת בתנאי החיים.

כעת נדרשים העובדים ההונגרים שוב לסבול מצעדי צנע נוספים, עם קיצוצי ענק שנועדו להוות תשלום על הכניסה לאיחוד־האירופי ו"לבסוף" על חברות בגוש האירו. אבל עבור פולין, צ׳כיה, הונגריה ועוד מדינות סטליניסטיות לשעבר, המשמעות של הצטרפות למועדון האיחוד האירופי היא קיצוצים נרחבים ושליחת מרבית הצעירים למדינות מערביות ככוח עבודה זול, שעה שתנאי המחיה בבית נותרים גרועים.

הלך רוח לאומני־קיצוני הורגש בקרב חלק מהעובדים והצעירים ההונגרים שהפגינו מחוץ לאולפני הטלוויזיה. חלקים מהאליטה השלטת מעודדים בדרך קבע אווירה של לאומנות הונגרית. אך לאומנות ורעיונות ריאקציונריים של ימי־הביניים לא יביאו שום פיתרון ויש לדחות אותם. דרך מאבקים המוניים ולמידת ניסיון העבר ממאבקים הרואיים קודמים, כמו בשנת 1956, אנשים עובדים בהונגריה יוכלו להגיע למסקנות מרחיקות לכת ולהיאבק לשינוי החברה. לשם כך יש צורך בבנייתם של ארגוני מאבק אמיתיים של העובדים, שיהיו בלתי תלויים, הן במישור האיגוד־מקצועי והן במישור הפוליטי — נחוצה מפלגת עובדים על בסיס המוני שתציב אלטרנטיבה פוליטית אמיתית, סוציאליסטית.