socialism.org.il
חברת החשמל
סוגרים את השאלטר להפרטות!
הממשלה הנחיתה "רפורמה" חדשה שמהווה את הצעד הראשון בתהליך ההפרטה של חברת החשמל
עומר פינצ׳וק
26.02.2007 01:48

לאחר 12 שנים בהן לא הצליחו הממשלות השונות להשיג את הסכמת העובדים לשלל התוכניות להעברת חברת החשמל לידיים פרטיות (כולל בספטמבר האחרון במסגרת חוק ההסדרים), החליטה הממשלה ב־18 בפברואר על הפרטתה ה"חד־צדדית". כלומר, היא הנחיתה מלמעלה, בצורה חד־צדדית וללא משא ומתן עם ועד העובדים, "רפורמה" חדשה שמהווה את הצעד הראשון בתהליך של הפרטה זוחלת. כבר עכשיו מבטיח האוצר שמחירי החשמל יעלו בעתיד הקרוב ביותר מ־10%.

בתקופה האחרונה, כחלק מהמדיניות החברתית־כלכלית של ממשלות ישראל, הואץ תהליך ההפרטות. הפרטה מוצגת על־ידי הממשלה ובעלי־ההון באופן שקרי, ככזאת שתועיל לטובת הציבור. אך בפועל: הפרטות אלה משרתות את האינטרסים של המיליונרים ופוגעות בציבור העובדים — המהווים גם את הרוב המוחלט של הצרכנים — בזכויותיהם ובכוחם המאורגן.

במדינות אחרות — כמו ארה״ב וארגנטינה — אשר בהן הושלם תהליך ההפרטה, נפגעו זכויותיהם של העובדים, אלפים מהם פוטרו, מחירי החשמל עלו בעשרות אחוזים והפסקות החשמל נעשו תכופות יותר. עובדי חברת החשמל לא מוכנים שאותו האסון יתקוף גם כאן.

ועד העובדים של חברת החשמל לא הסכים לקבל את הגישה החד־צדדית שבה פוליטיקאים ועסקנים אחרים גוזרים את גורל העובדים — גזירות אשר לא מקובלות עליהם. לכן הכריזו העובדים על סכסוך עבודה והחלו במאבק כנגד מדיניות הממשלה. במסגרת מאבק זה יובילו העובדים שביתות (פרט לבתי־חולים ושירותי הביטחון), עד אשר יופסק "שוק־העבדים הזה", כדברי אחת מחברות הוועד. בנוסף לכך אומרת חברת הוועד בשיחה איתנו כי "המאבק הזה הוא המאבק של כולם וחשוב לא להאמין להסתות של התקשורת כנגדנו. אם ההפרטה תתבצע, איכות השירות תרד והמחירים יעלו. תמיכת הציבור חשובה לנו".

הממשלה, שנבהלה מהכוח של העובדים, החליטה להוציא צווי ריתוק (במסגרת תקנות לשעת חירום) האוסרים על שביתה ומחייבים את העובדים להגיע לפשרה עם הממשלה. התירוץ שעומד מאחורי צווים אלה הוא טובת הציבור, אך הסיבה האמיתית היא טובת בעל־ההון שיקבל את חברת החשמל במחיר מציאה ויפיק ממנה רווחים על־ידי העלאת המחירים והורדת תנאי העובדים.

המאבק נגד ההפרטה מצטרף למאבק נוסף של עובדי חברת החשמל: מאבק למען הכנסת עובדי הקבלן (כ־4,000 איש) כעובדים מן המניין בחברה כפי שהובטח בעבר על־ידי ההנהלה. חשוב להבין ולזכור שהמאבק הזה אינו בשום פנים ואופן נגד הציבור אלא לטובתו ולטובת העובדים בכל המגזרים ונגד המושחתים והעסקנים שמנהלים את המדינה.

המאבק הזה הינו מאבק חשוב מאוד ולכן חשובה תמיכה רחבה מצד הציבור. זהו מאבק לא רק נגד הפרטת חברת־החשמל אלא נגד מדיניות כלכלית שמופנית נגד כל מגזרי העובדים בישראל ולכן חשוב לקשר אותו עם שאר המאבקים של עובדי כוח־אדם ועובדים מאורגנים, עובדים חדשים ועובדים ותיקים, המאבק הוא של כולנו וכוחנו באחדותנו. עובדי חברת־החשמל חייבים להמשיך להיאבק, עד שיקבלו את כל אשר מגיע להם, ולחבור למאבקים של עובדות הדואר, המאבטחים ושאר העובדים בישראל.

לא להסתה נגד עובדים. לא להפרדה בין עובדים. מאבק מאוחד של כלל העובדים עד לניצחון!