socialism.org.il
תמיכה במאבק קלדניות הדואר
כבר מספר חודשים מנהלות 65 קלדניות, עובדות כ״א בסניף המיון המרכזי של חברת "דואר ישראל", מאבק למען השוואת תנאים ומעבר להעסקה ישירה. עובדות אלה מועסקות בדואר כבר 5 עד 15 שנים, בדומה לשאר 1,000 עובדי כ״א בחברה (שמועסקים באמצעות שלוש חברות כ״א שונות). הן עובדות ליד עובדים קבועים שעושים את אותה העבודה בדיוק, אבל הן עושות זאת בתנאים גרועים בהרבה.
יניב שצ׳לקה
18.02.2007 09:02

הקלדניות, עובדות כ״א, עובדות בתנאים של המאה ה־19, כאשר השכר אותו הן מקבלות נקבע לפי מכסות מכתבים שעליהן להדפיס (לפחות 1,000 בכל שעה) ולא לפי שעות עבודה. הן נדרשות להקליד כל כתובת בתוך 7 שניות, לא משנה אם היא קריאה או לא ברורה. כאשר ישנם עיכובים או תקלות במחשב או במכונות, הן אינן מקבלות שכר עבור הזמן האבוד וצריכות לחכות עד אשר תתוקן התקלה. לטענת העובדות, קיימות אף "תקלות יזומות", שנועדו לווסת את שכר העובדים. אם המכתב לא מוקלד בתוך 7 שניות, מופיע על המסך שעון־חול, המסמן כי אבד התשלום עבור אותו המכתב. בנוסף, חלק מהקלדניות מעדיפות לעבוד רצוף ללא הפסקת אוכל או התאווררות כדי לנסות ולהגיע לשכר מינימום. מצב זה גורר בחלק מן המקרים דלקות פרקים. המפקחים מתייחסים אליהן בצורה מחפירה, כאשר הן מכונות בכינויים מעליבים כגון: "בהמות", "פוסטמות" ו"חיות". הן מאוימות ללא הפסקה בפיטורים אם רק ינסו להיאבק או למחות.

לאחרונה החליטו העובדות שהגיעו מים עד נפש והגיע הזמן להילחם חזרה. הן הגישו תביעה בדרישה להשוואת תנאים וקבלתן כעובדות קבועות בהעסקה ישירה. להפגנה שאורגנה ב־8.2 מול סניף הדואר המרכזי הגיעה רק פנסיונרית עובדת כ״א לשעבר, אריאלה סער, שמנהיגה את המאבק. שאר העובדות רצו להגיע גם כן, אך אוימו שאם יגיעו יפוטרו מיידית.

הנהגת ההסתדרות, שהייתה אמורה להיאבק למען קבלתם של עובדים אלה כעובדים מן המניין, הפקירה אותם וחברה בפועל להנהלת הדואר כאשר חתמה על הסכם שמונע מעובד כ״א שתבע את הדואר את האפשרות לעבור להעסקה ישירה בתור עובד קבוע. בנוסף, ישנו ההסכם שחתמה ההסתדרות הכללית בעבר עם חברות כוח־אדם, שמסדיר הפרשה של 0.7% משכר עובדיהן לקופתה. זהו "מס אירגון", למרות שהעובדות אינן נחשבות כלל כחברות הסתדרות ובפועל הן אינן מאוגדות.

העובדות רצו בעבר להתאגד, להצטרף להסתדרות כחברות לכול דבר, ולהתקבל בדואר כעובדות קבועות. הן בחרו ועד זמני בראשות אריאלה סער ופנו להסתדרות. יו״ר ההסתדרות הקודם, עמיר פרץ ויו״ר ההסתדרות הנוכחי, עופר עיני, שכיהן בזמנו כיו״ר ועד עובדי המדינה, ביקשו מהן להשיג חתימות של שליש מהעובדים לצורך הקמת הוועד הרשמי. האבסורד הוא שבדואר כבר קיים ועד עובדים, אבל במקום להיאבק למען העסקתן הישירה של העובדות, הציעה הנהגת ההסתדרות לעובדות שיקימו ועד נפרד! העובדות התפקדו להסתדרות, אבל מאז הן רק רודפות אחרי הביורוקרטיה ולא מקבלות תשובות. הן דורשות לדעת כעת בשביל מה הן משלמות כסף להסתדרות, בעוד שזו מפקירה אותן.

בנתיים, חתם עופר עיני בחודש דצמבר 2005 על הסכם שמאשר בפועל את הפיכת הדואר מרשות ממשלתית לחברה עסקית. הסכמת ההסתדרות הייתה לפיטורי 450 עובדים "בלבד" בתהליך ההפרטה (לעידוד תוכנית זו אמורה הממשלה להעביר לרשות הדואר 425 מיליון שקלים). ראשי ההסתדרות הצטרפו להכרזות האוצר כי ההפרטה תוזיל את השירות לאזרח ותשפר אותו, אך כבר במרץ 2006 עלו התעריפים ב־12 אחוזים.

העובדות הבינו כי הנהגת ההסתדרות הכללית תוקעת למעשה מקלות בגלגלי המאבק שלהן, ולכן הן דורשות ממנה כעת להפסיק את ריצוי המעבידים ולהתחיל להילחם למען האינטרסים של העובדים. כלומר, בראש ובראשונה, דאגה לקביעות ותנאים משופרים עבור עובדי חברות כ״א ומאבק בלתי־מתפשר נגד ההפרטות. העובדות ותנועת מאבק סוציאליסטי מארגנים הפגנה בתאריך ה־19.2 בתל־אביב מול המטה הארצי של ההסתדרות הכללית. העובדים דורשים תשובות מהנהגת ההסתדרות ומימוש של הבטחתה לצרפם כחברים וכעובדים קבועים בדואר.

המאבק איננו מאבק נגד ההסתדרות. ברור לחלוטין שהסתדרות חלשה היא מכה לעובדים ומתנה לממשלה ולמעבידים. המאבק הוא למען הסתדרות שתשמש כהתאגדות עובדים חזקה, לוחמנית ושתאבק ללא פשרות למען המעמד העובד כולו. הבעיה היא הקליקה האנטי־דמוקרטית שמובילה כיום את ההסתדרות הכללית וצועדת בכיוון הפוך לחלוטין. היא נותנת יד להפקרת העובדים ולחיסול העבודה המאורגנת והשירות הציבורי. אסור לנו לקבל זאת. תנועת מאבק סוציאליסטי תומכת ללא פשרות במאבק של עובדי הדואר וקוראת לכל העובדים והפעילים החברתיים לבוא ולתמוך במאבק של עובדי הקבלן של הדואר, שהוא המאבק על העתיד של כולנו. הגיע הזמן לארגן סיעה לוחמנית חדשה בתוך ההסתדרות שתייצג רק את האינטרסים של העובדים ותוכל להחליף את ההנהגה הנוכחית.

תנועת מאבק סוציאליסטי קוראת ל:
• מאבק מאוחד של כלל עובדי הדואר — קבועים ועובדי כ״א. בחירה של ועד חדש, שיהיה משותף לעובדי הקבלן ולעובדים הקבועים
• קבלה מיידית של כל העובדי כ״א של הדואר כעובדים קבועים בהעסקה ישירה ופיצוי מלא על כל התנאים שלא שולמו להם במשך השנים. תשלום מלא עבור עבודה במשרה מלאה — לא לתשלום לפי מכסות!
• תמיכה מלאה מצד ההסתדרות (ללא תנאים) במאבק עובדי הדואר וקבלתם המיידית של כל עובדי הקבלן/כ״א בארץ המפרישים "מס אירגון" כחברים עם זכויות מלאות להסתדרות.
• להוציא את נאמני האוצר והמעבידים מההסתדרות — בנייה של סיעת אופוזיציה חדשה בהסתדרות שתילחם על הפיכת ההסתדרות לגוף לוחם, דמוקרטי ומייצג את האינטרסים של העובדים.
• חיסול כל חברות כוח־האדם — העסקה ישירה בכל מקום עבודה עם אפשרות להתאגד ולהיכנס להסכם הקיבוצי. הכשרה מקצועית חינם ושירות השמה מרכזי שיסופקו על־ידי המדינה לכל דורש.
• לא להפרטה! מאבק המוני ומאוחד נגד מכירת הנכסים הציבוריים ל־18 משפחות ההון

מכתבי תמיכה בבקשה לשלוח לכתובת:
[email protected]

(אפשר להישאר בעילום שם)

התקשרו להסתדרות והביעו את תמיכתכם במאבק: הפעילו לחץ לתמיכה מלאה של ההסתדרות בעובדות ולהובלת מאבק ארצי לוחמני נגד חברות כוח־האדם.

• הסתדרות — טלפון: 03.6921392
• הסתדרות — פקס: 03.6918013