socialism.org.il
ההסתדרות הלאומית
אסון לעובדים, ששון למושחתים
על רקע התפוצצות פרשיית השחיתות הגדולה בהסתדרות הלאומית, יוצא אותו הארגון שחרט על דגלו את הכניעה למעבידים בקמפיין פרסום
נמרוד פינסקי
05.03.2007 15:29

הסתדרות העובדים הלאומית היא "התאגדות מקצועית" שקיימת עוד משנת 1934. אז מדוע לא זכינו לפגוש אותם בהפגנות סוערות, לא שמענו מהם קריאות למאבק עובדים המוני ולא ראינו אותם תומכים בשביתות ההגנה של העובדים? מכיוון שההסתדרות הלאומית מתנגדת לכל הפעולות האלו.

"המאבק המעמדי של העובדים מתנגש עם השאיפות של המעסיקים והלאום" - — זוהי עמדתה הרשמית של ההסתדרות הלאומית. זהו גוף שבאופן מוצהר מודיע שהוא מעדיף את האינטרס של המדינה והמעבידים על פני הצרכים של העובדים. ההתנגדות לשביתות היא אחד מסימני ההיכר הבולטים שלו. במציאות, ללא מאבק לא נשיג גם תנאים בסיסיים כמו מגורים, שכר הולם, חינוך ובריאות. אבל את ההסתדרות הלאומית זה כלל לא מעניין. היא עדיין מתעקשת לצדד במעבידים ובמדינה על פני העובדים. זוהי נקודת ההשקפה הבסיסית שלה.

ההסתדרות הלאומית נוצרה כתוצאה ממאבק כוחות פוליטי שהתחיל הרבה לפני הקמת מדינת ישראל. היא תמיד עמדה בצילה של הסתדרות העובדים הכללית. לא היה לה סיכוי להתחרות בממסד של מפא״י, כשכל מה שהיא מציעה זה כניעה משמעותית אף יותר למעבידים. כמו ההסתדרות הכללית, גם ההסתדרות הלאומית הסתמכה על קופת החולים שהייתה בבעלותה כדי לתקצב את פעילותה. כיום, בעקבות חוק הבריאות הממלכתי, בכדי לשרוד ההסתדרות הלאומית חייבת לשכנע עובדים שיש טעם להצטרף ולשלם את דמי החבר. בעקבות זאת זכינו לאחרונה לראות קמפיין פרסום נרחב להסתדרות הלאומית, וזאת לצד פרסומים על פרשיות שוחד המגיעות עד שר האוצר, אברהם הירשזון, שעמד בעבר בראש הגוף המושחת.

סיסמת הקמפיין החדש של ההסתדרות הלאומית קוראת ל"מהפכת העובדים". מהיכן השיג הגוף הבוגדני הזה את האומץ, והחוצפה, לקרוא למהפכה? מהיכן צץ לאחר שנים של אלמוניות? אותו הגוף שהונהג בעבר על־ידי אביגדור ליברמן, איש הימין הקיצוני, איש שאחראי להפרטות ולפיטוריי עובדים רבים, קורא למהפכה?

הנהגת ההסתדרות הכללית התעלמה ואף פגעה במתכוון במאבקים של קבוצות עובדים מוחלשות כמו עובדי המתנ״סים, המאבטחים ואחרים. חלק מעובדים אלה התפתו להצטרף להסתדרות הלאומית. בשנת 2004 חתמה ההסתדרות הלאומית על הסכם קיבוצי עם חברות כוח האדם. מעודדים מהצלחתם, מנסים אנשי ההסתדרות הלאומית להמשיך ולהשתלט על עוד חלקים מהעבודה המאורגנת. זהו עוד סימן לכך שמדיניותו של עופר עיני מקרבת את ההסתדרות הכללית לעבר סוף עגום. אכזבת העובדים מההסתדרות הכללית היא שנתנה להסתדרות הלאומית את המוטיבציה להרים את הראש.

פרשת השחיתות שנחשפה שמה את הקמפיין של ההסתדרות הלאומית בפרופורציות הנכונות. גוף שמתנגד לשביתות ולמאבקי עובדים לא ישיג עבורנו כלום. זוהי בסך הכל תרמית שנועדה לנצל את האכזבה מההסתדרות הכללית כדי לרפד את הכיס לעוד כמה פעילי ליכוד, וחשוב מכך, להמשיך ולשבור את כוחה של העבודה המאורגנת בישראל לצאת למאבקים.

אסור לנו להיות מונהגים על־ידי גוף שמנסה לפגוע בנו. אנחנו חייבים להחזיר מלחמה, לשקם את ארגון העובדים הגדול בארץ, לסלק את הביורוקרטיה ששולטת בו, ולבנות גוף דמוקרטי שנשלט על־ידי החברים בו מלמטה. אם לא נילחם על זכויותינו בתור עובדים ניפול לידי נציגי הבוסים והפוליטיקאים.