socialism.org.il
וידאו
עובדי גן המדע הותקפו ע״י מאבטחים. בואו להפגין!
תצלומים שממחישים את האלימות שהפעילה ההנהלה כלפי עובדי "גן המדע" ופעילי ארגון "כוח לעובדים" באמצעות ביריונים בשכר. מצורפת גם תגובת נציגות העובדים להשמצות מצד ההנהלה ונשיא מכון ויצמן, המעוניינים בכל דרך אפשרית למנוע מהעובדים להתארגן.
מערכת האתר
19.11.2008 05:16

תגובת נציגות העובדים להשמצות מצד הנהלת מכון ויצמן:

נשיא מכון ויצמן, פרופ' דניאל זייפמן מפיץ בתקשורת ובקרב עובדי מכון ויצמן דף עמדה המתייחס לסכסוך העבודה במוזיאון גן המדע. כמובן שיש לברך על ההתייחסות של נשיא המכון גם אם היא מגיעה 111 יום מאז תחילת הפרשה. מכיוון שמכון ויצמן מונע מהעובדים להשמיע את קולם, בין השאר ע״י שימוש באלימות, ברצוני לנצל במה זו בכדי להתייחס לטענות כלפי העובדים.

חופש ההתאגדות הוא זכות דמוקרטית בסיסית המוכרת הן בפסיקה והן באמנות בינלאומית שישראל חתומה עליהן. כאמור, במשך 111 יום מכון ויצמן לא בוחל באמצעים בכדי למנוע מעובדיו זכות זו. "קומץ" העובדים הוא רוב ניכר של עובדי גן המדע אשר מהווים התארגנות יציגה וחוקית על פי כל דין. אולם ד״ר אריאל היימן, המעסיק הישר של העובדים מצהיר בפה מלא: "איננו 'מנהלים מו״מ' עם 'נציגות העובדים'. איננו מכירים בנציגות ואיננו באים איתה בדין ודברים. [...] אין ולא היה בכוונתנו מעולם לשנות את מתכונת יחסי העבודה הנהוגה בגן המדע". יש לציין שמתכונת יחסי העבודה כוללת בין השאר אי־תשלום על חלק משעות העבודה ועיכובים שיטתיים בתשלום השכר. קשה לי לראות איך אפשר להציג זאת כ"מערכת יחסים מתחשבת והוגנת". בשנים האחרונות גן המדע או "הפנינה החינוכית" כלשון זייפמן מתפקד באופן שלעניות דעתנו מסכן את העובדים והמבקרים. כך למשל בעוד שאחראי בטיחות חיצוני קבע רף מקסימלי של 25 ילדים בקבוצה, המדריכים נדרשים להדריך לעיתים תכופות קבוצות של למעלה מ־40 ילדים. מדיניות כזו אולי חוסכת הוצאות אך ספק אם היא מטיבה עם שלומם של המבקרים. יש לציין שמספר ילדים אשר ביקרו בגן בתקופה האחרונה נפצעו או נפגעו כתוצאה מליקויי בטיחות בשטח הגן אך ההנהלה נמנעת עד לשעה זו מלטפל בליקויים אלה.

בניגוד לטענת ההנהלה החוזרת חדשות לבקרים, העובדים פנו במשך שנים לגורמים שונים בהנהלה שנמנעו מלהתייחס לבעיות שהוצגו בפניהם. לאחר שהבעיות לא טופלו פנו העובדים כהתארגנות באמצעות עורכת הדין המייצגת אותם, כמקובל בין ארגון עובדים למעסיק. רק לאחר הכרזה על סכסוך עבודה ההנהלה הסכימה להיפגש עם העובדים באופן פרטני ללא הכרה בהתארגנות החוקית והיציגה שלהם. למרות זאת העובדים תמיד תמכו בהידברות, התקיימו שתי פגישות בהן סוכם כי יתקיימו פגישות נוספות לאחר החגים. עם זאת ההנהלה החליטה להתנער מסיכום זה. כעת ההנהלה מתנה פגישה עם העובדים שאינה מהווה מו״מ ואינה מהווה הכרה בהתארגנותם, בכך שיפסיקו את סכסוך העבודה שלהם ויפסיקו את מחאתם. הזכות למחות היא כזכור גם זכות דמוקרטית בסיסית שכנראה הנהלת מכון ויצמן לא שמעה עליה. לא מובן לנו איך ההנהלה טוענת שהיא מטפלת בבעיות אם היא כלל לא מוכנה לשמוע את רובן. לאחרונה קיבלנו הודעה כי ישונו תנאי העבודה של חלק מהעובדים תוך התעלמות מחלק גדול מן הבעיות שהועלו על ידינו. מעבר לכך שבמקרים מסוימים מדובר בהרעת תנאים, ההנהלה אינה מוכנה בשום אופן להתחייב על התנאים בהסכם. מכיוון שהבטחות שניתנו לעובדים בעבר לא קוימו וכבר היו מקרים בהם ההנהלה לא פעלה בהתאם לאמור בחוזים האישיים, אנו סבורים כי למי שבכוונתו לעמוד מאחורי הבטחותיו לא צריך להיות כל קושי להתחייב עליהן במסגרת הסכם. העובדה שההנהלה מתנגדת להסכם בכל תוקף מדברת בעד עצמה.

העובדים מעולם לא טענו כי "היו בדרכם לעבודה" שכן מזה כשלושה שבועות ההנהלה מונעת מלמעלה מ־30 עובדים מאורגנים לעבוד עד אשר יתחייבו להפסיק לפעול לשינוי תנאיהם. ביום ראשון העובדים רצו למחות על גזילת פרנסתם בשטח מקום עבודתם, כפי שמותר לעובדים בסכסוך עבודה לעשות. לעובדים הצטרפו נציגים מטעם ארגון העובדים המייצג אותם שגם להם על פי חוק מותר להיכנס לשטח מקום העבודה. המחאה הייתה אמורה להיות שקטה ולכלול שני שלטים וחלוקת פליירים ולא "לחבל" באירוע כזה או אחר. לרוב העובדים והפעילים לא ניתנה האפשרות להיכנס למקום העבודה. אלה שנכנסו, ולא "פרצו", זכו להיות מוטחים על הרצפה ע״י מאבטחים תוך שימוש מופרז בכוח ואלימות. שני מאבטחים שברו לאחד הפעילים את הברך וכעת הוא ניזקק לניתוח ("כוח מינימלי"). ההנהלה אכן הזמינה משטרה למקום אשר עצרה את העובדים והפעילים ולאחר שלוש שעות שבהן מנעה מהם ליצור קשר טלפוני עם עורך דין או גישה לטיפול רפואי היא שיחררה אותם ללא כל אשמה.

"הארגון הזר" הוא ארגון העובדים "כוח לעובדים" אשר נענה לפנייתם של עובדי גן המדע לסייע להם במתן ייעוץ משפטי. מעסיק שמרשה לעצמו להחליט בשביל עובדיו באיזה ארגון עובדים לממש את זכות ההתאגדות מזכיר שיטות העסקה במשטרים אחרים שראוי היה שמכון ויצמן ימנע מלראות בהם מודל לחיקויי. עם כל הכבוד לחשיבותו של גן המדע למשק הישראלי אנו מתקשים לראות כיצד מימוש זכות ההתאגדות של העובדים משרתת "מטרות זרות" וכל מטרה שהיא מלבד הבטחת תנאים הוגנים וחוקיים לעובדים. מכיוון שבניגוד למכון ויצמן לנו אין משאבים להפעיל יחסי ציבור משומנים אנו מפרסמים את דברינו באתרים ובלוגים שונים באינטרנט. לא מוכר לנו "אתר אינטרנט של מפלגה פוליטית" שבו התפרסמו הדברים. עם זאת נשמח אם ההנהלה תיידע אותנו באיזו מפלגה מדובר בכדי שנוכל לחזק את ידיה על כך שהיא מתנגדת לשבירת התארגנות לגיטימית של עובדים באלימות. שבירת אברים אינה הדרך "לפתור באופן ענייני והוגן" בעיות כלשהן.

הסכסוך הנוכחי הוא מיותר בעינינו. הוא מעולם לא היה פורץ אם ההנהלה הייתה עושה את הדבר האלמנטרי ומגיעה עם התארגנות העובדים היציגה והחוקית להסדר מוסכם השם סוף לתנאי ההעסקה הפוגעניים של העובדים. אלה הסדרי העבודה בתחומי מכון ויצמן ואיננו מבינים מדוע אצלנו המצב שונה. אנו מוכנים לסיים את הפרשה הזו עוד היום אם ההנהלה תנסה להידבר עם העובדים במקום לנסות לשבור אותם באלימות.

נדב אהרוני

חבר נציגות עובדי גן המדע