socialism.org.il
מכתב
ניסיון לשבור התארגנות עובדים במכון ויצמן למדע
מכון ויצמן, לא בוחל באמצעים במטרה לשבור התארגנות חוקית ולגיטימית של עובדים. ביום חמישי, 6 בנובמבר, בשעה 17:00 נקיים שוב משמרת מחאה מול השער הראשי של מכון ויצמן ברחוב הרצל ברחובות (מרחק הליכה מתחנת הרכבת).
יו״ר ועד העובדים, נדב אהרוני
06.11.2008 09:19

כבר למעלה משלושה חודשים נציגי התארגנות עובדי גן המדע, מוזיאון מדע במכון ויצמן, פונים להנהלה על מנת לנהל איתה מו״מ. כזכור, רוב משמעותי של העובדים החליט להתארגן במסגרת "כוח לעובדים — ארגון עובדים דמוקרטי" לאחר שנים של ניצול ופגיעה בזכויות עובדים בסיסיות. ההנהלה מצידה דרשה להעביר לידיה את שמות העובדים המתארגנים, אך לאחר שהוכחה יציגות נציגות העובדים מטעם ארגון כוח לעובדים, התחמקה ההנהלה מלהיפגש עם הנציגות.

לאחת הפניות השיבה ההנהלה כי לא ניתנה תשובה לפנייה מכיוון שמנכ״ל העמותה המפעילה את המוזיאון שוהה בחו״ל, אולם משיחת טלפון ללשכתו נודע לנו כי בדרך פלא הוא נמצא במשרדו. לאחר למעלה מחודש של גרירת רגליים החליטו העובדים להכריז על סכסוך עבודה בגן המדע ופתחו משמרות מחאה בכניסה למכון ויצמן. רק אז הועילה בטובה ההנהלה להיפגש עם נציגות העובדים אך המשיכה לטעון באמצעות עורכי דינה כי אין בכך משום הכרה בנציגות. בשתי הפגישות שהתקיימו הבטיחה ההנהלה לתקן כמה ליקויים אך הליקויים הרבים שהועלו בפגישות, הכוללים בין היתר אי־תשלום על חלק מהשעות ואי־תשלום שכר במועד, לא טופלו עד לשעה זו.

אם לא די בכך ההנהלה סירבה לומר מתי, אם בכלל, יתקיימו פגישות נוספות עם העובדים. יתרה מזו, הנהלת מכון ויצמן מרשה לעצמה להתנכל לעובדים המתארגנים תוך ניצול לרעה של העובדה שהם נענו לבקשתה ומסרו את שמותיהם. כך לדוגמא הוגבלה כניסתם של חלק מהעובדים למקום העבודה, והמדריכים אשר התארגנו גילו כי ההנהלה פועלת לשבץ עובדים חלופיים במקומם. ביום ד' שעבר בהתאם לזכותם החוקית במסגרת סכסוך עבודה ובמחאה על שורת ההתנכלויות שפורטה להלן הופסקה העבודה בגן המדע למשך שעה. בתגובה הסירה ההנהלה סופית את המסכות וחשפה את פרצופה האמיתי. בתגובה שנשלחה אל כתובת הדואר האלקטרוני של העובדים נאמרו במפורש הדברים הבאים:

"...איננו "מנהלים מו״מ" עם "נציגות העובדים". איננו מכירים בנציגות ואיננו באים איתה בדין ודברים... אין ולא היה בכוונתנו מעולם לשנות את מתכונת יחסי העבודה הנהוגה בגן המדע... הנכם מתבקשים לאשר בהודעה אלקטרונית לד״ר משה רישפון עד מחר יום ו' בשעה 10:00, כי תימנעו מכל שיבושים או סטייה ממהלך העבודה התקין לאורך כל התקופה בה יתקיימו מפגשים בינינו. יודגש כי אלמלא תתקיים העבודה בגן כסדרה אינני רואה כל טעם בקיומם של המפגשים."

למרות שזכותם של העובדים להתארגן היא זכות בסיסית הן על פי חוק והן על פי הדין הבינלאומי החליטה הנהלת מכון ויצמן כי היא שוללת מהעובדים זכות זו. אנו העובדים מוצאים את עצמנו נלחמים לכן לא רק על תיקון הליקויים הקשים ותנאי הניצול בהם אנו מועסקים אלא גם על עצם זכותנו לערער באמצעות נציגותינו המוסמכת על תנאים אלה.

בהמשך ההנהלה שלחה לעובדים באופן פרטני מכתבים בהם הם נדרשים להתחייב מראש כי לא יממשו לעולם את זכותם החוקית לשבות כתנאי לשיבוצם לעבודה. זאת הגם שנציגות העובדים הודיעה כי לא ינקטו עיצומים אם ההנהלה תסכים למשא ומתן ענייני וללא תנאים מוקדמים. העובדים כמובן לא יכלו להתחייב מראש כי לעולם לא ישבתו. התחייבות שכמוה כוויתור מראש על זכות יסוד הקיימת להם לא רק ע״פ החוק הישראלי אלא גם ע״פ אמנות בינלאומיות שלמרבה הפליאה אמורות לחול גם על מכון ויצמן.

מיום א' השבוע ההנהלה החלה להוריד מהמשמרות את העובדים שנראו לה כמי שמחוייבים להתארגנות. עד מהרה הובהר לה כי מדובר למעשה כמעט בכל עובדי גן המדע כאשר כל העובדים למעט עובד אחד סרבו לשתף פעולה עם ההנהלה לרבות אותם בודדים שטרם הצטרפו לכוח לעובדים. ההנהלה העדיפה לכן לבטל את הפעילות במוזיאון וכעת היא מפעילה את גן המדע במתכונת מצומצמת ביותר בעזרת גורמי הנהלה המבצעים את ההדרכות.

ביום שני השבוע קיימנו לאור המצב הפגנת מחאה בשטח המוזיאון שהוא מקום עבודתנו ושזכותנו המלאה להימצא בו בזמן סכסוך עבודה כל עוד איננו נוקטים באלימות או מסבים נזק פיזי. הילדים אשר ביקרו במקום הצטרפו למחאה באופן ספונטני. מנהל הגן, ד״ר משה רישפון, לא שלט בעצמו, חטף שלט אשר החזיקו הילדים והחל להטיח אותו בהם על מנת לפזר את ההפגנה.

האשמים האמיתיים, האדונים אריאל היימן וסגן נשיא מכון ויצמן גד קובר, מסתפקים נכון לעכשיו רק במפגן יהירות ביורוקרטית דוחה בגיבויו של משרד עו״ד ציני. למותר לציין שכעת מונעים אנשי הביטחון של מכון ויצמן את כניסתם לשטח המכון בכלל וגן המדע בפרט של אותם עובדים שנטלו חלק בהפגנה.

נהיה אסירי תודה לכל מי שיוכל להגיע מי שמעוניין מוזמן גם לשלוח מכתבי מחאה אל האדונים הנכבדים אריאל היימן וגד קובר.

אריאל היימן
(מנהל מכון דוידסון –
המעסיק הישיר של עובדי גן המדע)
[email protected]

גד קובר (סגן נשיא מכון ויצמן)
[email protected]