socialism.org.il
ארה״ב
איזה שינוי יביא אובמה?
הכניסה של הנשיא האפריקני־אמריקני הראשון בהיסטוריה של ארה״ב לבית הלבן, והבטחותיו ל"שינוי", מעוררות תקווה גדולה בקרב המונים ברחבי העולם, לצד גילויי שימחה על סוף עידן בוש. כהונתו של אובמה מתחילה על רקע המשבר הכלכלי הקשה שמתפתח ומלחמות בעיראק ובאפגניסטן. אבל איזה שינוי מסוגל אובמה להביא?
יאשה מארמר
22.01.2009 09:46

זמן קצר לאחר הבחירות קיימנו ראיון עם טאי מור, פעיל בתנועת "אלטרנטיבה סוציאליסטית" בארה״ב (התנועה־האחות של תנועת מאבק סוציאליסטי).

מה המשמעות של היבחרותו של אובמה עבור האנשים העובדים בארה״ב?

אובמה נבחר על הרקע של כהונת בוש, הנשיא השנוא ביותר בהיסטוריה האמריקאית. התמיכה של בוש בסוף כהונתו נעה בין 20% ל־30% בלבד, בזמן ש־80% מהאמריקאים חשבו שהמדינה "הולכת בכיוון הלא נכון". הסיפור האמיתי של הבחירות בארה״ב הוא הרצון לשינוי וההתנגדות למדיניות של בוש ולאג׳נדה של הימין. אובמה הצליח להתחבר למצב רוח הזה עם מסר של תקווה ושינוי.

איך תשפיע היבחרותו של אובמה על הגזענות הממוסדת בארה״ב?

עד לפני שנה זה נראה כמעט בלתי אפשרי שבארה״ב ייבחר נשיא שחור. אנחנו כסוציאליסטים לא מתעלמים מזה שמדובר בהתפתחות היסטורית. ההיבחרות של הנשיא השחור הראשון היא מכה לימין הגזעני ולגזענות הממוסדת. אבל גם כשהמנכ״לים השחורים הראשונים נכנסו לתפקיד זאת הייתה מכה לגזענות הממוסדת. ההיבחרות של אובמה לא תשנה את מציאות האבטלה, העוני והדיכוי המשטרתי, שאותה חווה רוב האוכלוסייה השחורה בארה״ב, וגם לא תפתור את הבעיה של הגזענות בחברה.

לצד התרומות שקיבל אובמה בזמן הקמפיין ממשפחות של עובדים ומעמד ביניים, הוא קיבל גם תרומות מבעלי ההון ומנכ״לים, מדוע הם בחרו לתרום לו ולא למקיין?

מבדיקות שנערכו לפני הבחירות אפשר לראות ש־75% מהתרומות לקמפיין של אובמה היו על סכומים גבוהים מ־200 דולר, מה שמעיד על כך שרובם לא הגיעו מעובדים מהשורה. שלושה מתוך ארבעה אנשים המרוויחים יותר מ־30 מיליון דולר לשנה תרמו לקמפיין של אובמה ולא לשל מקיין.

יש לכך שתי סיבות מרכזיות. הראשונה היא שאותם התורמים העשירים למדו את המדיניות של אובמה ואת רקורד ההצבעות שלו, וראו שהיא מטיבה עם האינטרסים שלהם. הסיבה השנייה היא שבוש היה כל כך שנוא על־ידי המונים בארה״ב וברחבי העולם, שהיה צורך בפנים חדשות שיציעו פתיחת "דף חדש" ויפחיתו את העוינות מחוץ כלפי ארה״ב ואת העוינות מבית כלפי הממשל השמרני ושלטון ההון והתאגידים. המפלגה הדמוקרטית ואובמה, שהיו כביכול באופוזיציה לבוש, היו מסוגלים למלא את התפקיד הזה. אותם התורמים העשירים מקווים שאובמה יוכל ליישם תוכניות דומות לאלה שבוש התחיל ליישם, ושיכללו גם מעט ויתורים לעובדים, מבלי להצית התנגדות רחבה.

אחרי שנבחר וטרם השבעתו, הכריז אובמה על תוכנית להצלת הכלכלה בסדר גודל של 700 מיליארד דולר. מה תהיה ההשפעה של התוכנית על המשבר הכלכלי בארה״ב ועל האנשים העובדים?

סוציאליסטים תומכים בכל תוכנית שתבלום את המכה של המשבר הכלכלי. הפרטים לגבי התוכנית עדיין לא ברורים, אבל מה שברור הוא שהמשבר בכלכלה כל כך חריף שגם מבחינת הקפיטליזם התוכנית נחוצה כדי לעודד צריכה ולמנוע קריסה של המערכת. אובמה לא הציע מעולם תוכנית שכזו לפני שנבחר, ואפילו בוש נאלץ להוציא סכום דומה על תוכנית חילוץ משלו. מיליוני עובדים יראו את התוכנית של אובמה באור שונה מזו של בוש, ויראו בה שינוי לטובה. זה יטשטש את העובדה שבעצם אובמה והמפלגה הדמוקרטית מייצגים את האינטרסים של התאגידים הגדולים.

יש כאלה שיטענו שמדובר בתוכנית סוציאליסטית. מה דעתך?

התערבות ממשלתית לכשעצמה לא מצביעה בהכרח על מדיניות סוציאליסטית. בכל פעם בהיסטוריה שהקפיטליזם נכנס למשבר הוא נזקק להתערבות ממשלתית. השאלה היא האם המהלכים נועדו להציל את השיטה הנצלנית או את האנשים העובדים. אובמה, לדוגמא, אומר שהוא מוכן להציל את תעשיית הרכב, רק בתנאי שאיגודי העובדים יגיעו להסכמה עם המעבידים כדי להפוך את התאגידים שלהם שוב לרווחיים... כלומר, העובדים צריכים לבחור בין להתפשר עם קיצוצי שכר, פיטורים ופגיעה בפנסיה לבין לספוג פשיטת רגל מוחלטת של תעשייה הרכב וחיסול של המשרות שלהם.

האם התוכנית הזאת דומה ל"ניו דיל" של ממשל רוזוולט בזמן השפל הגדול של שנות ה־1930?

זה דומה מהרבה בחינות. בזמן משבר חסר תקדים ומאבקי עובדים גדולים, רוזוולט ניסה, בין היתר, להפחית במידה מסויימת את המחיר שהעובדים נדרשו לשלם ולרכך את הזעם הציבורי, אבל זה לא פתר את המשבר. במקביל ליישום אותם הצעדים, רוזוולט גם היה הנשיא ששלח את הצבא למקומות עבודה כי לדכא שביתות, יותר מכל נשיא אחר.

אם הצעדים של אובמה, בדומה לצעדים של רוזוולט, לא יצליחו לפתור את המשבר, איזה צעדים כן מסוגלים לפתור אותו?

משבר מהסוג שאנו רואים כיום הוא בלתי־נמנע תחת הקפיטליזם. אף צעד במסגרת השיטה הקפיטליסטית, שאומנם מסוגל להחליש את המשבר או לדחות אותו, לא ימנע אותו. הדבר היחיד שמסוגל למנוע את המשבר הוא מעבר לתכנון כלכלי והעברה של מוקדי הכלכלה לבעלות ציבורית, כך שיהיה אפשר להפעיל את הכלכלה למען הצרכים של החברה ולא למען הרווחים של המיליונרים.

הרבה אנשים במזה״ת תוהים האם כניסתו של אובמה לתפקיד תוביל לשינוי במדיניות של ארה״ב ביחס למזה״ת?
כן, יהיה שינוי במדיניות, אבל לא לטובת האנשים העובדים וההמונים במזרח־התיכון. תראה מי מקיף את אובמה — אלה האנשים של ממשל קלינטון. לצורך הדוגמא, המדיניות של קלינטון בעיראק כללה סנקציות, שהרגו למעלה מחצי מיליון איש ואישה, בזמן שהמדיניות של בוש הייתה כיבוש ישיר. אלה שתי דרכים שונות שמנסות לבסס שליטה אמריקאית על הנפט העיראקי. כשמסתכלים על התוכן, מדובר בעצם בוויכוח במעמד השליט לגבי האסטרטגיה של האימפריאליזם באזור.

אתה חושב שפחות חלקים בחברה האמריקאית ירגישו צורך להיאבק בתקופת אובמה?

השאלה היא כמה זמן יימשך "ירח הדבש" שלו. גם אם הרבה משפחות עובדים ועניים יתנו לאובמה קרדיט משמעותי בשלב הזה, וגם אם רבים מהם יגיבו להתקפות הכלכליות עליהם בצורה יותר מאופקת, בטווח הארוך יותר ויותר יבינו שאובמה והמפלגה הדמוקרטית לא מציעים פיתרון ממשי לבעיותיהם, ובאופן בלתי־נמנע רבים ימצאו את עצמם מתנערים מאובמה ומתנגשים איתו כבר בכהונה הנוכחית. אובמה יבגוד בתקווה לשינוי.

כתבות ומאמרים על ניצחונו של אובמה ועל תחילת כהונתו, אפשר למצוא באתר התנועה בארה״ב:

SocialistAlternative.org