socialism.org.il
האוניברסיטה הפתוחה – סגורה!
סגל המרצים הזוטרים באוניברסיטה הפתוחה, שהתאגדו במסגרת אירגון כוח לעובדים, שובתים כבר למעלה מחודש בדרישה לחוזה קיבוצי. ההנהלה מנסה לשבור בכוח את השביתה באמצעות מאבטחים ושוטרים
נאור קפולניק
20.05.2009 18:58

ביום ב', ה־18.5, עצרה המשטרה את גיל אלבר, מנחה שובת באוניברסיטה הפתוחה (האו״פ) וממובילי התארגנות הסגל הזוטר במוסד. התירוץ למעצר היה עובדת השתתפותו של אלבר במשמרת־שביתה במרכז ההוראה ברמת גן בשעות הבוקר. הוא שוחרר בתום שעות ספורות לאחר שאולץ להתחייב שלא יתקרב לאותו מרכז הוראה בשבועיים הקרובים.

ההנהלה הגבירה לאחרונה את השימוש במאבטחים ובשוטרים כנגד השובתים, והמעצר האחרון הוא צעד הסלמה מסוכן ומקומם, מה גם שאינו חוקי. הזכות לקיים משמרת־שביתה והזכות של עובד שובת ונציגי אירגון העובדים היציג שלו להיכנס למקום העבודה כדי לבצע פעולות הסברה הן זכויות המוכרות בחוק (חוק הסכמים קיבוציים וחוק העונשין).

חודש של שביתה

השביתה באוניברסיטה הפתוחה — המוסד האקדמי הגדול בישראל — נמשכת כחודש וסופה עוד לא נראה באופק, מאחר וההנהלה מסרבת לקיים משא־ומתן ישיר ורציני עם אירגון סגל ההוראה, ומתעקשת שלא להתחייב לחתימת חוזה עבודה קיבוצי שייחול על כלל המנחים. נשיאת האוניברסיטה, חגית מסר ירון, לא טרחה עד היום להתראיין בנושא באף אחד מכלי התקשורת הגדולים, וגם לא הופיעה באף אחת מוועדות הכנסת שהתכנסו לדון בסכסוך העבודה. מאות מרצים אינם מקבלים שכר, ו־45 אלף סטודנטים יושבים בבית, אבל נשיאת האוניברסיטה לא שינתה את סדר־היום שלה.

אל מול האיומים מוביל הסגל המאורגן שביתה פעילה ודינאמית. מיומה הראשון של השביתה פועלים בעשרות מרכזי הלימוד ברחבי הארץ צוותי אכיפה והסברה של מנחים שובתים ושל תומכים. חודש לתוך השביתה ועדיין מושבתים באופן מלא למעלה מ־90% מכלל פעילות ההוראה.

ישנו קומץ מנחים שוברי־שביתה — חלקם כתוצאה מפחד מפני איומי ההנהלה והסגל הבכיר, חלקם מחוסר ניסיון בעבודה מאורגנת וחלקם הקטן מאוד מתוך כוונה ברורה לשים מקלות בגלגלי ההתארגנות. משמרות־השביתה פועלות כדי למנוע את קיומם של אותם שיעורים ספורים בעזרת מגוון פעולות הסברה ברחבי הקמפוס, בהפסקות, בשיעורים ובמסדרונות לגבי הסיבות לשביתה, מטרותיה, התקדמותה, הזכות להתארגן ולשבות, החשיבות של פעולות סולידריות וכדומה.

תנאי העבודה הירודים ביותר בענף

מבין האוניברסיטאות בארץ, מועסקים 1200 חברי סגל ההוראה באו״פ בתנאים הגרועים ביותר. כ־75% מהם מפוטרים כל ארבעה חודשים מבלי שיוכלו לדעת אם ימשיכו ללמד גם בסימסטר הבא ובאיזה היקף מישרה. שכרם לא עודכן ריאלית כבר למעלה מעשור ובהשוואה להסכמים הקיבוציים באוניברסיטאות האחרות בארץ (מלבד הטכניון, בו אין הסכם קיבוצי) הוא נמוך בכ־30–40%.

על הרקע הזה התארגנו המנחים לפני כשנה במסגרת אירגון כוח לעובדים, ופתחו במהלך של הידברות רשמית עם ההנהלה, שלא העלתה כל תוצאות במשך שבעה חודשים. ההנהלה מסרבת באופן עקבי להתחייב לחתימה על חוזה עבודה קיבוצי, והצעותיה עד לשלב הזה כללו למעשה הרעה בתנאי העבודה של מרבית סגל ההוראה. לאחר שתי שביתות אזהרה מקומיות הכריזו המנחים על שביתה ארצית כוללת החל מה־19 באפריל וללא הגבלת זמן.

ביריונות ההנהלה

ההנהלה משתמשת במאגר המידע העומד לרשותה של מספרי טלפון וכתובות מייל ומשגרת מסרים סותרים למנחים ולסטודנטים, למעשה במטרה לבלבל אותם וכך לפגוע בשביתה. במקום שההנהלה תתחייב באופן מיידי לחתימה על הסכם קיבוצי ועל תהליך הידברות ישירה עם נציגות העובדים, ובכך תאפשר את סיום השביתה, היא עושה את ההיפך הגמור. ההנהלה מנסה לגרור את השביתה כדי להתיש את השובתים ולהכניע אותם. בנוסף, ההנהלה מזמינה סטודנטים להגיע מרחוק לשיעורים למרות קיום השביתה, ובכך מסיתה אותם כנגד השובתים.

ההנהלה מוכנה להוציא סכומי עתק כדי לשכור חדרי הוראה בקמפוסים מרוחקים, כדי לשלוח מאות אלפי הודעות טקסט מטעות לסטודנטים, לשכור יועצי תקשורת ועורכי דין וכדי לתגבר את מערך האבטחה שלה פי כמה וכמה — והכול במאמץ ביריוני לשבור את השביתה. אם ניקח בחשבון את העובדה שהאוניברסיטה תיאלץ לפצות, עם סיום השביתה, אלפי סטודנטים, ואת ההשפעה השלילית שתהיה לשביתה ממושכת על כמות הנרשמים החדשים לסימסטר קיץ, התמונה מתבהרת: ההנהלה מוכנה לסכן הון עתק כדי לשבור את התארגנות המנחים, תוך שהיא מתרצת את סרבנותה בשיקולים תקציביים שונים.

ההנהלה אחראית לפגיעה בסטודנטים

סטודנטים הנפגעים מהשביתה צריכים להביע את מחאתם בפני הנהלת האוניברסיטה הפתוחה שיידעה לקחת את כספם עבור הסימסטר, אך התנהלותה חסרת האחריות גורמת כעת לפגיעה בתמורה לסטודנטים, והיא אינה מראה שום סימן שרווחת הסטודנטים ועתידם האקדמי חשוב לה. ההנהלה משתמשת בסטודנטים באופן ציני ושולחת רבים מהם ללמוד כל פעם בקמפוס אחר, כשאין ביכולתה ללמד בקמפוסים שלה. לא רק שההנהלה היא זאת שמונעת עד כה את סיום השביתה, היא לא התחייבה לפצות באופן הוגן את הסטודנטים, והיא אף מחייבת אותם לגשת למבחנים למרות שלא מתקיימים שיעורים פרונטאליים ולמרות שלא ברור מי יבדוק את אותם המבחנים.

לבקשת מנכ״ל משרד החינוך התקיים הליך למציאת מגשר בין ההנהלה לנציגות המנחים. ההנהלה הציעה ארבעה אנשים שהיו ממונים על השכר במשרד האוצר (ביניהם ספי רכלבסקי שכיהן בתפקיד בשנים של קיצוצי השכר הגדולים של 2002–3). אלו אנשים שעשו כל שיכלו כדי לשבור את העבודה המאורגנת בישראל ולהחליש את העובדים. אירגון הסגל הזוטר באו״פ סירב כמובן למועמדים אלה והציע במקומם שורה של שופטים בדימוס. במשך שבועיים ההנהלה דחתה את כל המועמדים המוצעים ולא ניהלה כלל משא־ומתן במקביל. באותו פרק זמן החליטה הממונה על המו״מ מצד האוניברסיטה, הפרופ' תמר הרמן, לנפוש בחו״ל לכמה ימים. בשבוע שעבר הוסכם שהשופט בדימוס יצחק זמיר ישמש בתפקיד המגשר, אבל הליך גישור לא מבטיח כלל את הצלחת המאבק, כל עוד ההנהלה מתבצרת בסירובה לחתום על הסכם קיבוצי הזהה ברובו להסכמים הקיבוציים הנהוגים ביתר האוניברסיטאות (הסכמים שהושגו גם הם לאחר מאבק ממושך של הסגל הזוטר במוסדות אלו).

שיעור בסולידריות

במשמרות השביתה משתתפים מנחים שובתים, פעילי אירגון כוח לעובדים (שבמסגרתו מאוגדים עובדי סגל ההוראה של האו״פ), פעילי תנועת מאבק סוציאליסטי, פעילי תא "סולידריות" מאוניברסיטת ת״א, ותומכים נוספים. המנחים השובתים זוכים לתמיכה וסולידריות מרשימים. 13 מחברי הסגל הבכיר באו״פ פרסמו מכתב תמיכה בשביתה. אירגון הסגל הבכיר באוניברסיטת חיפה הביע תמיכה פה אחד ואירגון הסגל הזוטר באוניברסיטת ת״א הביע תמיכה ומונע קיום שיעורים של שוברי־שביתה מהאו״פ בתחומי אוניברסיטת ת״א. אירגון הסגל הזוטר אף העמיד לרשות השובתים עשרות אלפי שקלים מקרן השביתה שלו לצורך הלוואות ללא ריבית, שהושגו בסיוע אירגון כוח לעובדים כדי לאפשר לשובתים שלא מקבלים שכר להצליח לסגור את החודש. כמו כן הביעו סטודנטים רבים את תמיכתם במאבק הצודק של סגל ההוראה, ולאחרונה מופצת עצומת תמיכה בין סטודנטים באו״פ.

ניצחון במאבק הזה אינו פשוט, אבל הוא חשוב במיוחד גם עבור עובדים בענפים אחרים, ובמיוחד העובדים הבלתי־מאוגדים, משום שזהו מקרה של עובדים בלתי־מאוגדים שהתארגנו, השיגו הכרה כוועד יציג, ונלחמים כעת להשגת הסכם קיבוצי שיבטיח להם ביטחון תעסוקתי. ניצחון של המנחים בשביתה יבטיח סגל הוראה איכותי לאורך שנים לסטודנטים באו״פ. ניצחון המאבק ישמור על הזכות של אנשים עובדים, מבוגרים, בעלי משפחות, שאין ביכולתם להיכנס למסגרת השעות הלוחצת של האוניברסיטאות הרגילות, להשיג השכלה גבוהה או מקצוע אקדמי. לא פחות חשוב, הגעה להישגים במאבק תוכל לשמש דוגמא עבור מרצים במוסדות אחרים, עבור המורים, עבור סטודנטים, ועבור קבוצות עובדים נוספות, להילחם על תנאיהם.

שביתה חזקה ומלאה היא גם שביתה קצרה יותר. כדי להבטיח סיום מהיר של השביתה ובהישגים רבים יותר, אנחנו זקוקים למתנדבים רבים ככול האפשר שיבואו להביע סולידריות עם המאבק ויעזרו לאייש יחד עם השובתים את משמרות־השביתה המתקיימות ברחבי הארץ, שישה ימים בשבוע ובכול שעות היום. אתם מוזמנים להגיע איתנו — דברו איתנו!

הבלוג של התארגנות המנחים: openu.cal.org.il


ראיון בגל״צ עם גיל אלבר, המנחה שנעצר, 20.5: