socialism.org.il
העובדות הסוציאליות יוצאות למאבק
התנועות עתידנו ועו״סים שינוי מספקות רוח גבית למאבק הגדול המתוכנן של איגוד העובדים הסוציאליים למען שיפור תנאי העבודה הירודים במגזר הציבורי ובשירותים המופרטים
יואב שגיא
29.06.2010 14:05

שכר הבסיס של עובד/ת סוציאלית מתחילה במישרה מלאה הוא 2,229 שקל בלבד. כרבע מכלל העובדות הסוציאליות נאלצות לקבל השלמת הכנסה, ומרבית העו״סיות מתמרנות עם עומס עצום בין כמה חלקי מישרה ברחבי הארץ כדי לגמור את החודש.

דרישת העו״סיות להתפרנס בכבוד נדחית בזילזול שוביניסטי מצד המעבידים והאוצר בתואנה שממילא מדובר ב"משכורת שנייה", כלומר בהשלמה להכנסה של הגבר במשפחה.

מאבק נחוש מביא הישגים

ההסכם הקיבוצי האחרון נחתם בשנת 1994 בעקבות שביתה לוחמנית של איגוד העובדים הסוציאליים, שנמשכה 45 יום. אפילו מטופלי לשכות הרווחה יצאו להפגין, והמאבק זכה לתמיכה ציבורית נרחבת, ולבסוף השיג שיפור תנאים ותוספת שכר מדהימה שהגיעה לכדי 1,700 שקל בממוצע (כ־3,000 שקל במונחי 2010).

אלא שבדומה לתוספות שכר משמעותיות שהשיגו קבוצות אחרות במגזר הציבורי באותה התקופה, לאחר שנגמר תירוץ המשבר הכלכלי לשלילת דרישות העובדים, כוונת הממשלה ופקידי האוצר הייתה להשתמש בתוספות כדי לדחות דרישות נוספות לעוד שנים ארוכות. שכר העובדות הסוציאליות לא הוצמד למדד המחירים, והסכם העבודה הקיבוצי ננעל למעשה עד לשנת 2010.

מאז, מלבד שחיקת השכר, נפגעו תנאי העבודה של העו״סיות כתוצאה מתהליך הפרטה עמוק, שכלל גם ייבוש תקציבי. תקנים נמחקו ושירותים רבים הועברו לידי עמותות ותאגידים פרטיים. כיום 40% מהעו״סיות מועסקות בעמותות פרטיות עם חוזה אישי. רובן אינן מאוגדות וסובלות מהיעדר תנאים סוציאליים בסיסיים ומחוסר ביטחון תעסוקתי.

מאז אותו מאבק סוער, הנהגת איגוד העובדים הסוציאליים לא הייתה מוכנה להיכנס לעימות משמעותי נוסף מול הממשלה. גם המאבק ב־2008, למען המטרה החשובה של הוספת תקנים ושיפור בטיחות העובדות, לא הלך רחוק והסתיים בפשרה דלה יחסית במסגרתה נוספו 221 תקנים — טיפה בים אל מול העומס הקיים.

תנועת עתידנו — השטח מתארגן

תנועת "עתידנו — למען עתיד העבודה הסוציאלית" קמה בשנת 2007 כהתארגנות של עו״סיות ועו״סים. התנועה הציבה לעצמה מטרות חשובות, ובהן המאבק לשיפור משמעותי בתנאי השכר, השוואת תנאי העובדות המופרטות לאלה במגזר הציבורי, והפיכת תהליכי ההפרטה של שירותי הרווחה. לאחר שנרתמו להצלחת המאבק ב־2008, ההישגים המוגבלים בזמנו חידדו את הצורך בהצבת אלטרנטיבה להנהגת האיגוד בראשות איציק פרי.

בבחירות למוסדות האיגוד שהתקיימו ביוני 2009 הצליחה עתידנו להביא לבחירתם של כ־20 צירות וצירים מטעמה וכ־10 צירים נוספים התומכים בה. כמו כן, מועמדת עתידנו לתפקיד יו״ר האיגוד, שולי אבידר, זכתה בתמיכה של 40% מהקולות. עתידנו הגיעה להישגים אלה למרות שבמהלך קמפיין הבחירות ניסו גורמים בהנהגת האיגוד להשמיץ מועמדות ואף להערים קשיים טכניים.

ההישגים דחפו את הנהגת האיגוד לאפשר לנציגות עתידנו לאייש תפקידי הנהגה מסוימים. יחד עם זה, החיבוק של היו״ר פרי עלול להתגלות כ"חיבוק דוב" שידחק בנציגות עתידנו להיטמע במנגנון כפעילות נפרדות שממלאות תפקידים ספציפיים, במקום פעילות קולקטיבית להשגת מטרותיה של עתידנו.

כדי לוודא שעתידנו ממשיכה להתקדם לעבר הישגיה הבאים, חשוב שתמשיך לפעול כקבוצה מלוכדת, המשתפת פעילים רבים ככול האפשר ברמת השטח, מקיימת מסגרות דיון דמוקרטיות ועצמאיות ומציבה אג׳נדה ברורה לאיגוד ותוכנית לחיזוק המאבק, כחלק מהמערכה הרחבה יותר נגד ההפרטה.

עו״סים שינוי

במהלך 2009 קיבלו המאמצים של עתידנו חיזוק נוסף, כאשר סטודנטים לעבודה סוציאלית מקמפוסים שונים ייסדו את "עו״סים שינוי". במכתב מרשים להנהגת האיגוד, עליו חתמו 1,200 סטודנטים, נכתב כי הם מוכנים לסייע לאיגוד במאבק למען העלאת שכר משמעותית לעו״סים צעירים, מסלולי קידום מקצועי, מנגנון למניעת שחיקה בשכר וצו הרחבה שיחיל את תנאי ההסכם הקיבוצי גם על עובדים בעמותות פרטיות.

בצעדת האחד במאי בת״א צעדו יחד כ־250 פעילות ופעילים משתי התנועות במפגן מרשים של נחישות ועוצמה. המשך שיתוף־הפעולה ביניהן, יחד עם אירגונים תומכים נוספים, מספק רוח גבית למאבק. מדובר בכוח משמעותי שיוכל לפעול כדי להבטיח שהמאבק יסתיים בהישגים הדרושים ולא בחתימה על פשרה חלשה שתוגבל למה שהאוצר יטען שהוא יכול לתת.

מנצחות במאבק

בימים אלה נעשית עבודה שיטתית בעזרת הסטודנטיות לעבודה סוציאלית של עו״סים שינוי בניסיון להגיע לכמה שיותר עובדות ועובדים סוציאליים ולקיים הסברה לקראת המאבק. פעולה זו הכרחית ומבורכת. את המאמצים האלה ניתן לחזק באמצעות אסיפות הסברה ברחבי הארץ, שיכללו דיון לגבי מטרות המאבק ודרכי הפעולה הנחוצות בו.

בדומה לשביתת המורים הגדולה ב־2007, הקמה של מטות שטח מתפקדים, שייזמו, יארגנו ויובילו את המחאה בשטח, תוכל לסייע להפעיל לחץ על הממשלה ולחזק את עמדת האיגוד במו״מ. קיום דיון שוטף בשטח, לצד דרישה ברורה לקיים הצבעה בוועידת האיגוד על כל הסכם טרם סיום המאבק, יוכלו להבטיח הישגים משמעותיים ולמנוע מחטפים בחדרי־חדרים.

במצב כזה, פקידי האוצר לא יעמדו מול הנהגה מבודדת אלא מול אלפי עו״סיות שמוכנות להיאבק למען דרישותיהן, ולא מוכנות שיימרחו אותן.

תנועת מאבק סוציאליסטי נמצאת בקשר שוטף עם תנועת עתידנו, פועלת לחיזוקה ותירתם להצלחת המאבק הקרוב.