socialism.org.il
מורות הקבלן של קרן קר״ב מתארגנות
לעובדות תוכנית קר״ב נמאס להיות מפוטרות בכול שנה מחדש, ללא תשלום במהלך החופשים הארוכים, והן החליטו להתאגד
ב״מ
18.07.2010 08:10

תוכנית קר״ב היא תוכנית העשרה לבתי־ספר יסודיים ולגני־ילדים, שמופעלת באמצעות קבלני ביצוע פרטיים על־ידי משרד החינוך וקרן קר״ב, ע״ש המיליארדר הקנדי צ׳ארלס ברונפמן (CRB).

המורות והמורים שעובדים עבור תוכנית קר״ב סובלים מחוסר ביטחון תעסוקתי שמתבטא בעיקר בפיטורים והעסקה מחדש בכול שנה, ובניגוד לשאר העובדים במערכת החינוך, הם אינם זוכים לתשלום במהלך החופשים הארוכים. בינואר השנה הן החלו להתארגן במסגרת אירגון כוח לעובדים והקימו את איגוד עובדי תוכנית קר״ב.

תחילתה של ההתארגנות בשלוש עובדות בלבד, ובהן פעילת תנועת מאבק סוציאליסטי, מלני פלאצ׳י, שהחליטו להיאבק נגד תנאי ההעסקה הפוגעניים מהם הן סובלות. בתוך מספר חודשים ההתארגנות התרחבה, הצטרפו עוד עובדים ועובדות, והוקמו צוותי הנהגה זמניים ברחבי הארץ.

זהו אתגר לא פשוט מכיוון שמדובר בכ־4500 עובדים מאילת ועד רמת הגולן במאות רבות של בתי־ספר וגני ילדים. ניסיונות קודמים שהיו פחות מאורגנים נחסמו על־ידי ההנהלה לפני שהצליחו לתפוס תאוצה. הסיבה העיקרית הייתה שהם לא היו מגובים על־ידי אירגון עובדים קיים, שיוכל לספק סיוע אירגוני, משפטי ותמיכה מקצועית בתחומים הנדרשים להתארגנות, כמו גם תמיכה וסולידאריות מקבוצות עובדים אחרות. כעת ההתארגנות מתבצעת במסגרת אירגון כוח לעובדים, שכבר אירגן מקומות עבודה דומים כגון סגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה ומטפלות משפחתוני התמ״ת.

אפילו מנכ״ל תוכנית קר״ב, ניסים מטלון, הודה כי ההתארגנות הנוכחית היא מהלך חסר־תקדים בכול 20 שנות קיומה של התוכנית. בעקבות הלחץ שהפעילה ההתארגנות על ההנהלה קיבלו העובדים בחג הפסח האחרון לראשונה מכתב הערכה על עבודתם ובצידו תשלום עבור שבוע אחד מתוך שלושת השבועות של החופשה. אבל במקביל צפויים גם קיצוצים של שעות עבודה בסוף השנה.

האיגוד מתנגד לאותם הקיצוצים ודורש גם תשלום בכול החופשים, יצירת ביטחון תעסוקתי, העסקה רציפה שכוללת צבירת ותק וזכויות סוציאליות, תגמול הוגן עבור משימות מחוץ להגדרת התפקיד והשתלמויות. ההישג הראשוני מראה את הפוטנציאל להישגים נוספים בהמשך הדרך.

תוכנית קר״ב להפרטת החינוך

מאז שהוקמה תוכנית קר״ב היא התרחבה משנה לשנה ברחבי הארץ, תוך ירידה דראסטית בחלקו של המימון מצד משפחת ברונפמן. מי שפרס את חסותו על התוכנית והרחבתה היה משרד החינוך, שעבורו היא משמשת כדרך מתוחכמת להעברת נטל המימון מהממשלה אל ההורים והרשויות המקומיות. משרד החינוך עצמו מממן רק עד 50% מהתוכנית.

בנוסף, התוכנית מאפשרת להעסיק מורים בבתי־הספר מחוץ להסכמים הקיבוציים. כך לדוגמא, מורות למוזיקה החברות באיגוד סיפרו באחת מפגישות האיגוד כי כשפנו למשרד החינוך כדי להתקבל לעבודה כמורות, הן נענו כי אין תקנים במסגרת משרד החינוך אבל יש במסגרת תוכנית קר״ב.

פרוייקטים גדולים של משרד החינוך מנוהלים כיום בידי גופים בלתי־ממשלתיים ובהם קרן קר״ב, קרן סאקט״א־רש״י, קרן רנה קאסן בירושלים ויובל חינוך בע״מ בתל־אביב. אלה מהווים את חוד החנית בתהליך ההפרטה ושבירת העבודה המאורגנת במערכת החינוך. גם תוכנית "אופק חדש", כמו תוכנית דוברת בעבר, חותרת לחזק את תהליכי ההפרטה ולהחליש את אירגוני המורים.

המשך הצלחתו של האיגוד להתרחב ולהגיע להישגים נוספים, יוכל לסייע גם למאבק הרחב יותר למען מעבר גורף להעסקה ישירה במערכת החינוך, שתתבצע במסגרת ההסכמים הקיבוציים.

שילוב כוחות של איגוד עובדי תוכנית קר״ב יחד עם ועדי מורים, שמתנגדים לתוכנית "אופק חדש", לקיצוצים ולהפרטה, יוכל לפעול בעתיד באופן משמעותי גם לקידום השקעה תקציבית נרחבת בחינוך, הקטנת הכיתות, העלאת שכר עובדי החינוך, וחינוך ציבורי נגיש, איכותי וחינם מהגיל הרך ועד האוניברסיטה.