ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
עובדות המעונות של נעמ״ת במאבק נגד הפקרת החינוך לגיל הרך
אלפי המטפלות במעונות היום של נעמ״ת הכריזו בתחילת חודש יולי על סכסוך עבודה והפגינו בירושלים ובתל־אביב, וזאת במסגרת מאבקן להעלאת שכרן הנמוך ולשיפור תנאי עבודתן
2,009

2,009

כ־3,700 המטפלות במעונות היום שבהפעלת נעמ״ת אחראיות לעבודה חינוכית חשובה עם 18 אלף ילדים בגיל הרך, עבודה אשר דורשת מיומנות גבוהה, ריכוז והכשרה רבה. אך שכרן של המטפלות הוא נמוך מאוד. מטפלת מתחילה מקבלת שכר מינימום לאחר קבלת השלמת הכנסה ואילו מטפלת עם ותק של 30 שנה מגיעה בקושי לשכר חודשי של 4,800 שקל!

אירגון נעמ״ת נחשב אומנם למעביד הרשמי של המטפלות, אבל למעשה הן מועסקות באופן עקיף על־ידי הממשלה, כאשר משרד התמ״ת מעביר את רוב תקציב המעונות. תביעותיהן של העובדות לתוספת שכר נתקלות עד כה בהתחמקות ובזלזול מצד משרד התמ״ת.

העובדות מגלות נחישות במאבקן ומוכנות לשבות ולמנוע את פתיחתה של שנת הלימודים הבאה בספטמבר במידה ושכרן לא יועלה. סביב ההכרזה על סכסוך עבודה באמצעות הסתדרות המעו״ף בתחילת חודש יולי, הפגינו העובדות בירושלים ובתל־אביב.

חשוב שהעובדות לא יסכימו להפסיק את המאבק בתמורה להעלאת שכר קטנה וחד־פעמית. הן מסוגלות להשיג הסכם כולל וארוך טווח שיכלול העלאה משמעותית של שכרן ושיפור בתנאי העבודה. יש לדרוש גם שהשכר יתעדכן כל הזמן בצמוד למדד המחירים, כדי שהמטפלות לא ימצאו את עצמן בעוד חמש שנים במצב ששכרן שוב אינו מאפשר קיום בכבוד.

שורה של מאבקים

מאבק זה מצטרף למאבק של מטפלות המשפחתונים שבפיקוח משרד התמ״ת, שמתנהל מזה כשנה. מטפלות המשפחתונים, המאורגנות באירגון העובדים הדמוקרטי "כוח לעובדים", מנהלות מאבק עיקש גם הן סביב דרישות דומות.

השכר הנמוך של המטפלות הוא חלק מתופעה רחבה יותר של שכר נמוך במקצועות החינוך ושכר נמוך במקצועות "נשיים" בכלל, כאילו נשים אינן אמורות לפרנס את עצמן ואת משפחתן אלא רק להוסיף "דמי כיס" למשכורת העיקרית של הגבר.

בישראל אישה מרוויחה כ־70% משכרו של גבר. זהו פער גדול מאוד. המקצועות בהם יש ריכוז גבוה של נשים כגון חינוך, עבודה סוציאלית וסיעוד הם מקצועות עם שכר נמוך ויוקרה מקצועית נמוכה. כמו כן, שכר נמוך במקצועות ההוראה מוביל לירידה ברמת החינוך הציבורי — תהליך שנמשך במקביל לחיזוק מגמת ההפרטה במערכת החינוך.

מצב שכר הנשים במשק ותנאי העבודה הירודים של העובדות והעובדים בשירותי החינוך והרווחה, מצביעים על הצורך המהותי ועל הפוטנציאל הקיים למאבק רחב וכוללני נגד אפליית נשים, למען שכר שווה לעבודה שווה, למען תוספות שכר משמעותיות ולמען חינוך ציבורי איכותי בחינם מהגיל הרך ועד לאוניברסיטה. יש לדרוש שמלוא הכלים האירגוניים של ההסתדרות ישמשו את העובדות והעובדים למטרות אלה.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.