ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
קול פוליטי חדש לעובדים בבריטניה
"למען האנשים, לא למען המיליונרים", הייתה סיסמת הבחירות של רשימת "הקואליציה האיגוד־מקצועית וסוציאליסטית" (TUSC), שהתמודדה מול שלוש המפלגות הגדולות שהבטיחו כולן רק גזרות כלכליות קשות על העובדים והעניים
1,549

1,549

רבים בישראל תוהים כיום כיצד ניתן לקדם הקמת מפלגה שתייצג עובדים, עניים, צעירים וגימלאים כנגד התקפות שלטון ההון ותוכל לחזק את המאבקים החברתיים והסביבתיים ואת המאבקים כנגד גזענות, אפליה ודיכוי לאומי. לצד דוגמאות של מפלגות עובדים שמאליות חדשות שהוקמו בעולם בשנים האחרונות, הדוגמא הטרייה של הקמת ה־TUSC בבריטניה יכולה להצביע על כיוון פעולה אפשרי.

ה־TUSC (קיצור של: Trade Unionist and Socialist Coalition) נוסדה בינואר 2010, כשיתוף־פעולה בין אירגונים סוציאליסטיים ופעילים מרכזיים באיגודים, ובהם יו״ר איגוד עובדי התחבורה RMT, סגן יו״ר איגוד עובדי השירותים PCS, יו״ר איגוד עובדי בתי הסוהר POA ונשיאת איגוד המורים NUT. בין הגורמים המובילים את ההתארגנות נמצאים גם עמיתינו מהמפלגה הסוציאליסטית (המפלגה־האחות של תנועת מאבק סוציאליסטי במסגרת אירגון ה־CWI).

ה־TUSC שמה לה למטרה להוות אלטרנטיווה אמיתית לשלוש מפלגות ההון הממסדיות בבריטניה: השמרנים, הליברלים והניו־הלייבור, ולהוביל את המאבק "למען האנשים, לא למען המיליונרים".

אלטרנטיבה להון ולשחיתות

המיאוס של העובדים והצעירים ממפלגות ההון רק גבר לאחרונה בתגובה לשלל שערוריות שחיתות של פוליטיקאים מאותן המפלגות ששדדו את כספי משלמי המיסים, ועל רקע המיליארדים ששפכה ממשלת הלייבור, בתמיכת מפלגות הממסד ה"יריבות", על חילוץ הבנקים הגדולים והטייקונים.

הלייבור נבנתה בעבר כמפלגת מאבק של מעמד העובדים ונשענה על בסיס תמיכה חזק באיגודים, ובמסגרתה הושגו מספר רפורמות חברתיות חשובות. אבל תחת לחצים פוליטיים מהממסד ומכיוון שנשלטה בידי הנהגה פרו־קפיטליסטית, המפלגה התנוונה בשנות ה־1980 והפכה בהדרגה למפלגה שמייצגת באופן גלוי וברור את האינטרסים של בעלי־ההון בבריטניה, תחת הכותרת "ניו־לייבור".

ה"ניו־לייבור", ששלטה בבריטניה מאז שחזרה לשלטון ב־1997, המשיכה באופן מובהק את המדיניות הניאו־ליבראלית האנטי־חברתית של מרגרט תאצ׳ר והשמרנים. הלייבור ביצעו קיצוצים נרחבים והפרטות של תשתיות ושירותים חברתיים. למרות המימון המשמעותי שהלייבור מקבלת לאורך השנים מאיגודי העובדים, היא אפילו לא ביטלה את החוקים האנטי־דמוקרטיים שחוקקה תאצ׳ר נגד האיגודים.

כמו כן, ממשלת הלייבור הייתה האחראית הראשית למעורבות הבריטית במלחמה בעיראק — מעורבות שהציתה התנגדות ציבורית נרחבת והפגנות המוניות היסטוריות בבריטניה — וכן להמשך המלחמה האימפריאליסטית באפגניסטאן.

צעד חשוב בדרך להקמת מפלגת עובדים חדשה

ה־TUSC קידמה בקמפיין הבחירות מאבק בלתי־מתפשר נגד הגזרות הכלכליות ולמען פיתרון סוציאליסטי למשבר, כתשובה ברורה לטענת ה"אין ברירה" של מפלגות הממסד, אך היא הושתקה בתקשורת הממסדית ולא היה לה די זמן לבנות פרופיל ציבורי ארצי משמעותי לפני הבחירות.

41 הנציגים שהתמודדו מטעם ה־TUSC זכו לקולותיהם של כמה אלפי מצביעים. תומכים רבים אחרים חששו שהמצב יחמיר עם חזרת השמרנים והעדיפו בכול זאת להצביע ללייבור כ"רע במיעוטו". תשובה טובה לכך נתן בוב קרואו, יו״ר איגוד עובדי התחבורה, שאמר כי "מי שסלל את חזרתם של השמרנים היו הניו־לייבור בעצמם".

ההתארגנות לא מתכוונת לחכות לבחירות הבאות, אלא להשתתף, לתמוך ולחזק את המאבקים החברתיים הצפויים כעת. בכלל זה נמצא המאבק בימין הקיצוני, שמקדם גזענות, שינאת זרים והומופוביה, תוך ניצול המשבר הכלכלי והייאוש של עובדים ועניים מהמפלגות הממסדיות.

מפלגת עובדים חדשה, שתספק אלטרנטיווה אמיתית לאותו הייאוש, תוכל להציע מוצא מהמשבר ולהביס את הימין הקיצוני. הקמת ה־TUSC יכולה להיות צעד ראשוני וחשוב במהלך להקמת מפלגת עובדים המונית חדשה בבריטניה, ולספק השראה גם לשיתופי־פעולה דומים בעתיד בישראל.

לפרטים נוספים: tusc.org.uk

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.