socialism.org.il
לבטל את הוועדה – להפיל את הממשלה
אלפים השתתפו במוצ״ש בצעדת המחאה בת״א נגד ועדת החקירה הפרלמנטארית לארגוני השמאל. תנועת מאבק סוציאליסטי השתתפה עם מסר ברור נגד ציד־המכשפות המקארתיסטי, נגד הכיבוש ושלטון ההון, ולמען דמוקרטיה אמיתית, סוציאליסטית
אורַן גורל ונאור קפולניק, סניף מרכז
17.01.2011 17:30

במסגרת ציד־המכשפות נגד מתנגדי הכיבוש והמאמצים לעשות דמוניזציה לארגוני שמאל, אימצה הכנסת את הצעת "ישראל ביתנו" להקמת ועדת חקירה פרלמנטארית לארגוני שמאל.

צעד זה מתווסף לשורה של חוקים גזעניים ואנטי־דמוקרטיים שיוזמת ממשלת הימין ואשר זוכים לרוב בכנסת בעיקר בזכות ההתנהלות הצבועה של ה"כאילו אופוזיציה" של מפלגת קדימה (בהצבעה על ועדת החקירה רוב חברי קדימה בחרו לא להיות נוכחים, כמו למשל יו״ר המפלגה ציפי לבני).

צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס

ליברמן יא גזען, איך אתה ממומן?

למעלה מ־10,000 איש השתתפו במוצ״ש בצעדה שיצאה מגן מאיר והסתיימה בהתכנסות ברחבת מוזיאון תל־אביב. האלפים הרבים שהגיעו להפגנה, בערב סגרירי, הגיעו בעקבות תחושת זעם שהצטברה כנגד המדיניות הגזענית והאנטי־דמוקרטית של הממשלה, ונגד השר שהפך לסמל של המדיניות הזאת — אביגדור ליברמן.

אנחנו צעדנו עם סיסמאות כמו "ליברמן, יא גזען, איך אתה ממומן?", "לא נלך לחקירה, ניאבק בממשלה", "גזענים בשלטון — אין שלום אין ביטחון", "כסף לחינוך ולמישרות, לא לכיבוש ומלחמות", "דמוקרטיה ושיוויון — לא דיקטטורה של ההון", "לרסק את הגזענות, לסיים את הכיבוש", "התשובה לגזענים — סולידריות בין עובדים — יהודים וערבים". שלטים שלנו קראו "מתארגנים נגד ממשלת ההון והימין הקיצוני" ו"מאבק מאוחד של עובדים — למען דמוקרטיה וסוציאליזם".

קראנו למאבק באליטה הדכאנית שאחראית לכיבוש, רודפת מתנגדי כיבוש ופעילי שמאל, מחרחרת מלחמה ומיישמת מדיניות של הפרטות וקיצוצים, מדיניות המעצימה את העוני. הדגשנו כי יש צורך בהתארגנות על בסיס מעמדי רחב של אנשים עובדים ושל צעירים, יהודים, פלסטינים ומהגרים, נשים וגברים.

הסברנו שהניסיונות לכפות על הכבאים "רפורמה" שמשמעותה ביטול זכות השביתה, וככל הנראה גם פגיעות נוספות בתנאי העבודה, הם גם דוגמא לצעד אנטי־דמוקרטי. הסברנו כי מאבק למען זכויות עובדים ומאבק למען זכויות פוליטיות אינם מאבקים נפרדים. בנוסף לכך, הדגשנו שהכלי היעיל ביותר לבידוד הימין הקיצוני הוא מאבק מאוחד ורחב שיחבר בין דרישות מעמדיות וחברתיות למאבק למען דמוקרטיה אמיתית, סוציאליסטית.

צילום: ישראל חינטייב

דמוקרטיה לא בונים עם פוליטיקאים שתוקפים עובדים

במהלך העצרת שהתקיימה בתום הצעדה נאם ח״כ מאיר שטרית מ"קדימה", שר האוצר לשעבר, שהיה אחראי להתקפות קשות על העובדים והעניים בארץ ועל ההמונים הפלסטינים. בזמן כהונתו כשר התחבורה ב־2005, לקח שטרית חלק בשבירת שביתת נהגי "מטרודן" בבאר־שבע. ב־2009, במהלך כהונתו כשר הפנים, יזם והוביל את הניסיון להקים מאגר ביומטרי שיכלול את טביעות האצבע והתמונות של כלל אזרחי ישראל.

חד״ש, שאירגנה את ההפגנה, הייתה צריכה להבהיר כי אין בה מקום לפוליטיקאים ממפלגות הון גזעניות שיבואו לתפוס טרמפ על הזעם הציבורי נגד המדיניות שלהם עצמם. בהפגנה למען דמוקרטיה אין מקום על הדוכן לאנשים ששוברים איגודי עובדים, וגם לא למפלגות שיוזמות חקיקות גזעניות ואנטי־דמוקרטיות, ושיזמו שתי מלחמות כשהיו בשלטון, שבעקבותיהן התגברה הרדיפה אחר פעילי שלום ופלסטינים.

רווחה, שלום, שיוויון — יפורק שלטון ההון

במקום זאת, מארגני ההפגנה בחרו לעמעם מסרים בכדי להביא את נציגי מפלגות ההון. אלפים הרגישו צורך לצאת לרחוב ולהפגין נגד הימין הקיצוני והגזענות, ועולות השאלות "מה הצעד הבא במאבק?", "מה עוד ניתן לעשות?". אך מארגני האירוע בחרו לטשטש מסרים ולספק חבל הצלה לפוליטיקאים לאומנים וקפיטליסטיים שמייצגים מדיניות שאינה שונה מהותית מזו של ליברמן.

מול מפלגות ההון הלאומניות, כולל מפלגת "העבודה" המתמוטטת, יש צורך בהקמת מפלגת עובדים רחבה אמיתית ולוחמנית. נחוצה אלטרנטיבה פוליטית מעמדית, סוציאליסטית ולוחמנית, שתדע להצביע על דוגמאות למאבקים בעולם — כמו המהפכה שהפילה בימים אלה את הדיקטטורה בתוניסיה — ושתדע לקרוא למהפכה כאן בישראל. על זה תנועת מאבק סוציאליסטי נלחמת... הצטרפו אלינו!