socialism.org.il
על מחאה ושתיקה בהפגנת ה־20 באוגוסט בת״א
שעה שלמרות אירועי הדמים כל העסקים, המסעדות והפאבים נותרו פתוחים, תעשיית הבידור והפרסומות המשיכה כרגיל, ושעה שממשלת ההון של נתניהו־ברק־ליברמן המשיכה לחרחר מלחמה, נדרשה באופן אבסורדי אך ורק תנועת המחאה להרכין ראש ולשתוק. טוב עשתה שלא שתקה. הערות לגבי צעדת המחאה שהתקיימה ב־20 באוגוסט בת״א. וגם תגובה לפרשן גלובס מתי גולן
שחר בן־חורין ושי גלי
28.08.2011 06:27

בעקבות צעדת המחאה במוצ״ש ה־20 באוגוסט בת״א פרסם 'הארץ' כתבת סיקור קצרה, שלצערנו כללה דברי הכפשה באשר לחלקם של פעילי ופעילות מאבק סוציאליסטי בהפגנה. בכתבה הוצגו תגובות סלקטיביות הקוראות בין היתר לתמיכה בממשלה, וזאת מבלי לאפשר כל תגובה מטעם תנועת מאבק סוציאליסטי.

שעה שלמרות אירועי הדמים כל העסקים, המסעדות והפאבים נותרו פתוחים, תעשיית הבידור והפרסומות המשיכה כרגיל, ושעה שממשלת ההון של נתניהו־ברק־ליברמן המשיכה לחרחר מלחמה, נדרשה באופן אבסורדי אך ורק תנועת המחאה להרכין ראש ולשתוק. טוב עשתה שלא שתקה.

מתי גולן מסנגר על הטייקונים

מתי גולן, בעל טור פוליטי בגלובס, שבתחילת השנה עוד יצא נגד הזעם הציבורי על מכבש הלחצים שהפעילו הטייקונים נגד העלאת התמלוגים על הגז ("קשה להבין את הכעס הנשמע על לחצי הטייקונים. מה הבעיה? אסור להם?"), פרסם ב־22.8 טור תחת הכותרת "לא ללובשי החולצות האדומות".

לא ברור אם מתי גולן עצמו נכח במקום, אך הוא מזדעק על כך שפעילי תנועת מאבק סוציאליסטי הגיעו להפגנה בחולצות אדומות (!) ועם מסרים נוסח "אין שלום, אין רווחה — להפיל את הממשלה". גולן נאלץ להודות בחצי פה "בעיקרון זה כמובן נכון. הסדר שלום היה מאפשר הפניית משאבים לצרכים חברתיים, זה אלף בית". אך בהמשך הכתבה, מר גולן, שכבר שנים מסנגר על ממשלות ישראל ועל הכיבוש בשלל תירוצים נוסח "אין פרטנר", טוען להגנת הממשלה שלדבריו כלל אינה אשמה בסבב האלימות בדרום. לגולן ישנה בעיה עם עצם הצגת דעה מפוכחת יותר במסגרת המחאה החברתית. הוא מכריז כי "ברגע ששאלה זו נכנסת למחאה החברתית — הלך על המחאה".

כדי להצדיק את קריאתו לפעול לסתימת פיות מקארתיסטית ל"שמאלנים המכוערים", עובר גולן לכנות באורח דמגוגי קולות מחאה נגד ממשלת ההון ונגד הכיבוש כלא מפחות מאשר "פאשיסטים".

פרט לבורות ההיסטורית, נראה שעבור מר גולן "טבעי" ו"מותר" לטייקונים ללחוץ באמצעות לוביסטים, ספינים תקשורתיים וסילופי אמיתות נגד העלאת תמלוגי הגז, אך "אסור" לפעילים חברתיים, לעובדים ולסוציאליסטים לקרוא קריאות נגד ממשלת ההון ולהגיד בקול ברור שנחוץ מאבק משותף של יהודים ופלסטינים מהשורה לחיי רווחה ושלום, וש"צדק חברתי" משמעותו מוכרחה להיות גם סיום הכיבוש והדיכוי של הפלסטינים.

גולן היה בוודאי מעדיף שנפקיר את העיסוק בסוגיות פוליטיות שמשפיעות ישירות על תנאי החיים של כולנו לפוליטיקאים בשירות ההון, לגנרלים או לעיתונאי חצר. אנחנו לא נספק לו את התענוג הזה.

בשלבים שונים במהלך הצעדה השתתפו פעילי תנועת מאבק סוציאליסטי, לצד שורה ארוכה של מפגינים ומפגינות ממחאת האוהלים, ובהם יהודים וערבים, עובדים ואף חברי ועדי עובדים, בקריאות למען מאבק משותף של יהודים וערבים לצדק חברתי ושלום, למען חיים בכבוד לתושבים הנפגעים משני צדי הסכסוך, ובגנות ממשלת נתניהו ומדיניותה ההרסנית בדמות הענישה הקולקטיווית וההפצצות על רצועת עזה, כמו גם הכיבוש.

תנועת מאבק סוציאליסטי לוקחת חלק בתנועת המחאה במטרה לסייע לחזק אותה. על אף שלדעתנו מוטב היה שצעדת המחאה דווקא תזעק על מדיניות הממשלה ועל אחריותה לשפיכות הדמים, ניסינו להתחשב באופי האירוע שהוגדר מראש. במטרה למנוע אי־הבנות מיותרות, תנועת מאבק סוציאליסטי החליטה מראש במוסדותיה שלא לוותר על המסרים החשובים אך להסתפק בשיחות, בהחתמה על עצומות ובקריאת סיסמאות שקטה, ללא צעקות וללא שימוש במגאפון.

עוד טרם יצאה הצעדה לדרכה פתח קומץ פעילי ימין בהתלהמות לאומנית, שכללה שימוש במגאפון, במטרה למנוע השתתפות של "שמאלנים וערבים". פעיל ימין מקבוצת "קואליציית צעירי המהפכה", שהצהיר כי הוא רוצה "מהפכה בלי ערבים", אף תקף פיזית מפגינים ומפגינות וזכה להגנה משוטרים (בתום האירוע הגשנו נגדו תלונה רשמית). על הרקע הזה התגברו הקריאות מצד פעילי מאבק סוציאליסטי ועשרות מפגינים ומפגינות אחרים.

בתום הצעדה, כאשר ניסו אותם פעילי ימין להשתיק את יו״ר הוועדה העממית של העיר טייבה, זוהיר טיבי (חד״ש), שהתייחס לכך ש"לצרכים החברתיים אין דת ואין לאום" ולצורך במאבק יהודי־ערבי משותף להפלת הממשלה, הם נענו שוב מהקהל באופן נרחב בקריאה "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים"!

לא לממשלת ההון הפירומנית של נתניהו־ברק־ליברמן, לא לכיבוש ולדיכוי הפלסטינים, לא לטרור, וכן למאבק משותף של אנשים עובדים יהודים ופלסטינים למען צדק חברתי שיוויוני ושלום צודק לכל.