socialism.org.il
הטכניון
התפתחות בקמפיין למען חופש פוליטי
הנהלת הטכניון ממשיכה לפגוע בחופש הביטוי הפוליטי בקמפוס ■ ועדה מיוחדת שהקימה אגודת הסטודנטים הגישה מסקנות בנושא ■ בשורה לסטודנטים? לא ממש
אדם לב, סטודנט להנדסת סביבה בטכניון
10.12.2011 10:56

בעקבות הקמפיין למען חופש פוליטי של פעילי מאבק סוציאליסטי בטכניון, המאמצים של פעילי תל״ם וחד״ש, ופניות רבות של סטודנטים מהשורה, הקימה אגודת הסטודנטים (אס״ט) לפני מספר חודשים ועדה מיוחדת לגיבוש המלצות בנושא. מסקנותיה שפורסמו בסוף נובמבר היו אמביוולנטיות.

מגבלות ביורוקרטיות על חופש הביטוי

"הוועדה ממליצה לאס״ט לקרוא לטכניון לצמצם את תקופת הזמן בין מועד הגשת בקשה לקיום פעילות לבין מועד קיומה".

זוהי המסקנה החיובית ביותר שפירסמה הוועדה, וגם היא מעורפלת ולא מספקת. כיום נדרשים סטודנטים להגיש בקשה לקיום פעילות פוליטית לא פחות מ־30 יום מראש! זוהי דרישה אשר פוגעת בכל עשייה פוליטית העוסקת בענייני השעה.

ביום השביתה הכללית במשק ב־7 בנובמבר (אשר אס״ט סירבה להצטרף אליה), מנעה ההנהלה הפצת פלאייר הסברה על־ידי פעילי מאבק סוציאליסטי בטכניון כנגד ההעסקה הקבלנית במשק. עד לבוקר השביתה עדיין היו הערכות שונות באם היא תצא לפועל. פעילי מאבק סוציאליסטי פנו בבקשה דחופה לקבלת אישור לפעילות, אך הבקשה נדחתה בתירוץ שלא הוגשה חודש מראש!

אנו מדגישים כי אס״ט צריכה לפעול לאלתר לביטול כל המגבלות הביורוקרטיות על חופש הביטוי הפוליטי בקמפוס.

הוועדה קוראת להגבלת החופש הפוליטי

"הוועדה ממליצה לאס״ט לקרוא לטכניון להתאים את הנוהל לקיום פעילויות פומביות בשטח הטכניון כך שיבדיל בין סוגי פעילויות שונות ויקבע תנאים שונים לאישורן בהתאם".

קריאה זו הינה למעשה הרעה אל מול הנוהל הקיים שאומר שאין זה מתפקידה של הנהלת הטכניון להתערב בתכנים של פעילות פומבית, אלא אם "יש בתכני הפעילות הפומבית משום פגיעה בחוקי המדינה או בעקרונותיה היסודיים, ו/או בכבוד הטכניון".

גם הנוהל הקיים מפלה לרעה את הסטודנטים בטכניון. באוניברסיטת ת״א כלל אין צורך בהתראה או אישור לקיום מרבית סוגי הפעילויות, ואישור טכני להצבת דוכן ניתן להשיג עוד באותו היום.

המלצת הוועדה מותירה פתח להגבלת כל פעילות שלא תישא חן בעיני ההנהלה. הנהלת הטכניון אכן לא צריכה להתערב בתוכן, ללא סייגים כגון זה האוסר פגיעה "בכבוד הטכניון" אשר עשויים לשמש כדי למנוע ביקורת כנגד הנהלת המוסד.

סייג זה למשל, עלול לעורר בעיה בהתארגנות הסטודנטים למען העסקה ישירה של עובדי הניקיון. העסקה קבלנית פושעת ומניעת זכויות בסיסיות מעובדים (ותק, פנסיה, שעות נוספות ועוד) אכן אינה "מכובדת" ומחאה כזאת עלולה להיראות כפגיעה "בכבוד הטכניון" בכך שהיא מוציאה את הכביסה המלוכלכת, אך אין ספק שהיא צודקת, ראויה וחיונית.

טועה הוועדה של אס״ט שקוראת כאמור למעורבות נוספת של ההנהלה להגביל או לאסור על פעילויות מעבר אפילו למה שקבוע היום. במקום תמיכה באמצעים ביורוקראטיים, אס״ט בהחלט צריכה לדרוש לאסור על כל פעילות בשטח הקמפוס המסיתה לגזענות, לסקסיזם, להומופוביה ושאר צורות השוביניזם, וכמו כן גם לפגיעה במיעוטים, לאפליה ולניצול. אס״ט צריכה לפעול בעצמה נגד סטודנטים המובילים פעילות כזאת ולדרוש נקיטת צעדים משמעתיים כנגדם מצד הטכניון.

טעמים "ענייניים" להגבלת פעילות לגיטימית

הוועדה התעלמה מהצורך בתיקון הנוהל הכוללני, המאפשר להנהלה "לשקול כל שיקול ענייני אחר" לצורך הטלת מגבלות ולתחום בזמן, במקום ובאופן קיום פעילות הפומבית.

הגבלות על זמן, מקום או תדירות והקביעה האם פעילות מסוימת "מפריעה לקיומם הסדיר של הלימודים" — לא מן הראוי שיהיו בין סמכויות ההנהלה, מכיוון שהדבר פותח פתח לנקיטת דין משמעתי כנגד סטודנטים המובילים מחאה משמעותית בקמפוס. אירועי מחאה, מטבעם תובעים את תשומת ליבו של "הסדר הציבורי".

בנוסף לכך, באופן מקומם, במקום להמליץ לאס״ט להכיר לאלתר בזכותם של סטודנטים להתארגן בתאים, הוועדה נותרה אדישה לעניין והמליצה "להמשיך לבחון את הנושא".

דורשים זכויות דמוקרטיות

המשך ההגבלות הבלתי דמוקרטיות על חופש הביטוי וההתארגנות בטכניון מביא לפגיעה ביכולת של סטודנטים ועובדים במוסד להתארגן ולפעול למען קידום זכויותיהם ולהוביל לשינויים בנעשה בקמפוס ובחברה בכלל. מגמה זו "מתיישבת יפה" עם ההתקפות על זכויות דמוקרטיות שמובילה ממשלת ההון הגזענית של נתניהו.

עצם העיסוק בנושא והמלצת הוועדה לצמצם את פרק הזמן הנדרש לבקשה לפעילות מהווים הישג ראשוני לקמפיין שיזמנו ולמאמצים של סטודנטים נוספים בעניין. אנו נמשיך להתעקש על עצם זכותנו להתבטא ולהתארגן בקמפוס, על מנת שנוכל להיאבק על תנאי המחייה, הלימוד והעבודה שלנו. אס״ט צריכה להתגייס גם היא להבטחת חופש ביטוי פוליטי מלא בטכניון ברוח ההצעות בכתבה זו ולהתגייס במלוא העוצמה למאבק החברתי בכלל.