socialism.org.il
מורות היל״ה פותחות בעיצומים
מורות ומנחות היל״ה מועסקות כעובדות קבלן ■ הן דורשות כעת הסכם קיבוצי שיכלול תוספות שכר ומשכורת חודשית סדירה לאורך כל השנה ■ ישביתו שלושה מרכזי לימוד
מערכת האתר
10.12.2011 16:10

כ־1,500 מורים ומורות מלמדים במסגרת תוכנית היל״ה ("השלמת יסוד ולימודי השכלה") כ־6,000 תלמידים ותלמידות שנשרו מבתי־הספר ומנסים להשלים 12 שנות לימוד ותעודת בגרות. הלימודים מתקיימים ב־160 מרכזי לימוד שמפעילה החברה למתנ״סים, הנמצאת בבעלות משרד החינוך. מבין כלל המורים, 200 מלמדים במוסדות סגורים של עמותת "חסות הנוער". בנוסף עובדות בתוכנית גם כמה עשרות מנחות.

מורות היל״ה הן חלק מציבור של כ־15,000 מורי ומורות קבלן בישראל. החברה למתנ״סים משמשת במקרה זה כקבלן ביצוע עבור משרד החינוך והוא מכתיב באמצעות מכרז את תנאי העבודה של המורים והמורות בתוכנית. כך למשל קבע המשרד שהמורות לא יקבלו שכר עבור ימי חופשות בתי־הספר בחגים ובקיץ. בחודש "טוב", ללא חופשות, השכר החודשי עלול להסתכם ב־4,000 שקל בלבד. בתום כל שנת לימודים, המורות אינן יודעות אם תינתן להן האפשרות לשוב לעבודה בשנת הלימודים הבאה.

מורות ומנחות היל״ה התאגדו במסגרת ארגון כוח לעובדים במטרה להיאבק על שיפור מהותי בתנאי העבודה ובעיקר על הסכם קיבוצי שיבטיח תוספות שכר ומשכורת חודשית סדירה לאורך כל השנה בדומה למורים מן המניין במערכת החינוך.

העובדה שהחברה למתנ״סים מוגדרת כקבלן ביצוע זמני עד תום תקופת המכרז, מאיימת גם על הסכם עתידי שעשוי להיחתם מול החברה למתנ״סים. לכן בסופו של דבר דורשות המורות גם מעבר להעסקה ישירה על־ידי משרד החינוך.

ב־17 באוקטובר הכריזו המורות לראשונה על סכסוך עבודה, וכעת, לאחר שהחברה למתנ״סים ומשרד החינוך התחמקו וסירבו בפועל להיענות לדרישותיהם, הן פותחות בסבב עיצומים.

ב־12 בדצמבר הן ישביתו שלושה מרכזי לימוד ביקנעם, בקרית־מלאכי ובתל אביב. בשעה 16:00 באותו יום תתקיים הפגנה בתל אביב (לדף האירוע בפייסבוק הקליקו כאן).

תנועת מאבק סוציאליסטי קוראת לחזק את מאבקן של מורות היל״ה, כחלק מהמאבק הכללי נגד העסקה קבלנית במשק ובפרט במערכת החינוך. יש לדרוש מהסתדרות העובדים ומארגון המורים העל־יסודיים לפעול לאלתר ולהטיל את משקלם לטובת המורות. סולידריות עם מורות היל״ה!