socialism.org.il
לרווחת האוצר והקבלנים, השביתה הגדולה הסתיימה בשינויים קוסמטיים
נציגי ההון בממשלה ובארגוני המעבידים מברכים, ברובם, על ההסכם שהושג בתום השביתה הכללית למען עובדי הקבלן ■ למעלה מ־99% מעובדי הקבלן במשק לא ייקלטו כעובדים מן המניין, והם יקבלו תוספות זעומות ■ ראשי ההסתדרות אפילו לא ניסו להוציא עובדים לרחובות ולארגן מאבק נחוש נגד ההעסקה הקבלנית, ההפרטה, יוקר המחייה והעוני ■ עיני, הביתה!
יאשה מארמר
13.02.2012 19:44

השבחים של שטייניץ ונתניהו להסכם שנחתם בין האוצר להסתדרות עם תום השביתה הכללית במשק לא צריכים להפתיע. גם אם יש בהסכם שיפור תנאים מסוים עבור חלק מעובדי הקבלן, יש בו גם הסכמה מפורשת מצד הנהגת הסתדרות להמשך ההעסקה הקבלנית במשק.

ובכל זאת, עופר עיני הגדיר את ההסכם כ"פורץ דרך" ואף שיבח את שר האוצר על "רגישות חברתית". גם שותפתו הפוליטית של עיני, יו״ר מפלגת "העבודה", שלי יחימוביץ', הצטרפה להענקת הצל״שים להסכם. אלא שההסכם אפילו לא מתיימר לצמצם מהותית את היקף ההעסקה הקבלנית, אלא רק "להסדיר" אותה ובכך להכשיר את השרץ.

במגזר הציבורי ייקלטו כעובדים מן המניין מאות בודדות של עובדים, המהווים פחות מאחוז בודד מכלל עובדי הקבלן במגזר: כ־600 בתאגידי הבריאות (הפועלים בבתי־החולים הממשלתיים), כ־150 במעונות טיפוליים תחת משרד הרווחה וכ־70 במשרד המשפטים. בהסכם מצויינים גם כ־130 עובדי קבלן לקליטה כעובדים מן המניין בהוסטלים לניצולי שואה, אך מהלך זה בוצע כבר כחודשיים לפני השביתה. עבור אותן קבוצות עובדים מדובר אמנם בהישג לא מבוטל, אך הישגים נקודתיים אלה מתגמדים אל מול התמונה הכוללת ורחוקים מהיעד שהוגדר לשביתה על־ידי עיני עצמו: צמצום ובלימת ההעסקה הקבלנית.

אין התחייבות לקליטת עובדים

ההסכם כשל בהשגת אחת מהמטרות המוכרזות המרכזיות של השביתה: קליטת עובדות הניקיון במגזר הציבורי. הפיצוי לכך, לכאורה, הוא בהצמדת שכר עובדי הניקיון והשמירה להסכמי השכר במגזר הציבורי והעלאת שכר המינימום שלהם לרמה של 4,500 שקל בחודש עבור מישרה מלאה החל מחודש מאי הקרוב, ובעקבות ההצמדה אמור השכר לעלות לבסוף ביולי 2013 ל־4,650 שקל בחודש. ראשי ההסתדרות התחייבו בשם העובדים לשקט תעשייתי של שלוש שנים בכל הקשור לשכר עובדי הקבלן במגזר הציבורי.

בהסכם גם אין התחייבות מצד הממשלה לקלוט עובדי קבלן המכונים עובדי "כתף אל כתף" (עובדים המבצעים במקום העבודה עבודה זהה לעובדים מן המניין). הממשלה מתחייבת בהסכם לדאוג למנוע מצב שבו יהיה עובד קבלן "כתף אל כתף" שצבר, החל מחודש מאי הקרוב, ותק של למעלה מתשעה חודשים. בהסכם נכתב כי "המדינה תפעל לאתר ולמנוע מקרים (אלה)... לרבות באמצעות העסקה ישירה". כלומר, זו רק אחת מהחלופות, לצד פיטורים, צמצום היקף המישרה, העברת תפקיד, שינוי הגדרת תפקיד וכו'...

באשר להבטחות ל"השוואת תנאים", יש בהסכם אמנם הצמדה של שכר עובדי הניקיון והשמירה להסכמי השכר במגזר הציבורי, שיפור מסוים בהפרשות לפנסיה והפרשה תקדימית לקרן השתלמות; אך זו לא השוואת תנאים — עובדי הקבלן לא יהיו זכאים לתוספות הוותק, דרגות השכר וזכויות סוציאליות נוספות שקיימות במגזר הציבורי, לרבות כמובן הזכות לקביעות.

ההסכמות עם המעבידים הפרטיים

בהסכמות שהושגו במקביל בין ההסתדרות ללשכת התיאום של הארגונים הכלכליים (ארגון הגג הגדול ביותר של המעבידים הפרטיים) מובטחת קליטתם של כמה אלפי עובדים, אך יש לחכות ולראות מה מכך אכן ייושם בפועל.

למעשה דובר על הגבלת תקופת ההעסקה הקבלנית לתשעה חודשים, בדומה לחוק חברות כוח־אדם, אך שתיושם רק לגבי עובדים מקצועיים ב"ליבת העיסוק" האמורפית של התאגיד — למעט בענף ההייטק, לאחר שנציגי בעלי החברות בענף הביעו התנגדות — או לגבי עובדי ניקיון ב־90% מישרה לפחות.

כפי שהוכח כבר בעבר, התשובה של מעבידים פרטיים רבים למגבלה היא לפטר עובדים בשיטת "הדלת המסתובבת" בטרם ישיגו את הוותק הדרוש (סעיף "תום הלב" בהסכם, שאמור להקל על תביעת מעבידים במקרים כאלה, בסך־הכול יצריך מהמעבידים מעט יותר יצירתיות). בנוסף, חלק ניכר מעובדי הניקיון מועסקים במישרה חלקית ולכן גם קליטתם בפועל עשויה להיות מזערית.

המשך המאבק

אחת השביתות הארוכות בעשור האחרון, שזכתה לתמיכה ציבורית עצומה, אורגנה על־ידי עיני וראשי ההסתדרות כקמפיין רדום, מבלי להקים מטה מאבק רחב שיכלול את כל ארגוני העובדים וארגונים חברתיים תומכים; מבלי לארגן אסיפות עובדים ולגייס את העובדים לפעולות מחאה, ומבלי לארגן הפגנות ענק במהלך השביתה. במוקדים רבים השביתה נאכפה באופן חלקי בלבד. ראשי ההסתדרות לא מעוניינים להוביל מאבק נחוש נגד ההעסקה הקבלנית, יוקר המחייה, ההפרטה והעוני, ולכן הם מוכנים להסתפק בהטבות קוסמטיות.

תוצאות השביתה מדגישות את הצורך המהותי במאמצים להקמת סיעה רחבה בהסתדרות שתיקרא תיגר על ההנהגה הפשרנית והמשת״פית הנוכחית ותילחם למען הסתדרות לוחמת ודמוקרטית.