socialism.org.il
"רכבת פרטית – סכנה חברתית"
משמרות הסברה ותמיכה במאבק עובדי הרכבת נגד ההפרטה וההעסקה הקבלנית התקיימו ביום שישי האחרון, 24 בפברואר, בתל־אביב, חיפה וירושלים ■ גל חייט כותב על משמרת ההסברה שהתקיימה בכניסה לתחנת רכבת מרכז בת״א
גל חייט
24.02.2012 14:59

ביום שישי האחרון, 24 בפברואר, אירגנה תנועת מאבק סוציאליסטי בתל־אביב, חיפה וירושלים משמרות הסברה ותמיכה במאבק עובדי הרכבת נגד ההפרטה וההעסקה הקבלנית.

משמרת ההסברה בת״א התקיימה מחוץ לתחנת רכבת מרכז והשתתפו בה כשלושים בני־אדם, ובהם פעילים ופעילות ממאבק סוציאליסטי, כוח לעובדים ותומכים נוספים.

המסר הכללי שיצא מהאירוע היה של התנגדות חד־משמעית להפרטה ומלחמה חסרת פשרות בה, אשר תכלול גם צעדים ארגוניים מצד שאר ועדי העובדים בענף התחבורה, עד כדי שביתה כללית במשק במידת הצורך. כפי שהסביר השבוע יו״ר ועד עובדי נמל חיפה, מאיר תורג׳מן, יש צורך דחוף לשבות לאלתר ברכבות בנמלי הים והאוויר עד ששר התחבורה יחזור בו מהצעד הבריוני של העברת תחזוקת קרונות הרכבת לקבלן פרטי.

במהלך משמרת ההסברה שוחחנו עם העוברים והשבים והפצנו דפי הסברה לנוסעים שמסבירים את חשיבות המאבק והאינטרס הציבורי הרחב בהצלחתו. למרות ההסתה הפראית נגד העובדים בתקשורת הממסדית, באופן משמעותי נתקל האירוע בהרבה יותר קולות אוהדים מצד נוסעים ועובדים מאשר קולות מתנגדים. לא מעט אנשים הביעו הזדהות וחתמו על עצומות תמיכה במאבק.

בין הסיסמאות המרכזיות שקראו המפגינים והמפגינות באירוע: "רכבת פרטית, סכנה חברתית"; "הפרטה זה לא ייעול, הפרטה שווה ניצול"; "לא נסכים להפרטה, להשבית את התחבורה"; "עובדים דורשים רכבת ציבורית"; "חברות קבלן זה פשע מאורגן".

במשמרת נכחו גם שרון לוזון, חבר מועצת העיר תל־אביב־יפו מטעם "עיר לכולנו" ויו״ר אסיפת הנציגים בארגון כוח לעובדים; אריאל גוטליב, יו״ר ועד עיתונאי 'הארץ' (המצויים כעת בסכסוך עבודה על רקע איומי פיטורים) ופעיל מאבק סוציאליסטי; ושי גלי, חבר הנהגת כוח לעובדים ופעיל מאבק סוציאליסטי.

בנאום שנשא, הדגיש לוזון את חשיבות המאבק לכלל העובדים בארץ: "ועדים חזקים ולוחמניים הם האינטרס של כולנו, והם יגרמו לכך שהמצב התעסוקתי של כלל העובדים ישתפר". שי גלי הצביע על כך שעובדי קבלן פעמים רבות זוכים ל"אהדה תקשורתית" מכיוון שהתקשורת הממסדית "אוהבת את העובדים חלשים". אלא שכשעובדי קבלן מתארגנים, כפי שעושות למשל מורות היל״ה או עובדי חסות הנוער, הם מוכיחים שכשהם מאוגדים הם כבר לא כל כך חלשים — ועובדי הרכבת נלחמים כדי לא להגיע למצב הזה מלכתחילה.

בעצרת הוקרא גם מכתב הסולידריות ששיגר איגוד עובדי התחבורה בבריטניה (RMT), בו הוא הביע סולידריות בשם האיגוד והציג את ההשלכות ההרסניות של הפרטת הרכבות בבריטניה, שכללו פגיעה קשה בבטיחות הנוסעים והעובדים לטובת רווחי הקבלנים הפרטיים.

תנועת מאבק סוציאליסטי קוראת להתגייסות רחבה לתמיכה במאבק, מצד ועדי עובדים ומצד הציבור הרחב. מטה המאבק נגד הפרטת התחבורה, שהקימו ועדי עובדים בדצמבר, מוכרח להתחיל לפעול ולהתרחב. אנחנו קוראים לארגן פעולות הסברה ותמיכה נוספות.