ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
מאבק מורות היל״ה
השביתה הגדולה של מורות הקבלן
הישגים ראשוניים למורות ומנחות תוכנית היל״ה
2,038

2,038

1,500 מורות ומנחות הקבלן של תוכנית היל״ה, תוכנית לסיוע לתלמידים שנשרו ממערכת החינוך, החלו להתאגד למען השוואת תנאי העבודה שלהן לתנאי העבודה של מורות במשרד החינוך. הן הקימו את ועד העובדות היציג הראשון של מורות קבלן בישראל, וכבר הספיקו להציב עבור כלל המורות דוגמא למאבק נחוש כשארגנו את שביתת עובדי הקבלן הגדולה ביותר בישראל אי־פעם.

מאז אוקטובר 2011 נמצאות מורות היל״ה בסכסוך עבודה בעקבות חוסר ההתקדמות במו״מ מול המעביד הישיר שלהן, החברה למתנ״סים, שהיא למעשה קבלן־ביצוע של משרד החינוך. המו״מ עצמו, החל רק לאחר הכרזת סכסוך העבודה מצד מורות היל״ה באמצעות ארגון כוח לעובדים שבו התאגדו.

לאחר שב־21 במרץ התפוצץ המו״מ מול החברה למתנ״סים, כאשר זו סירבה לפתע להכיר ביציגות הוועד, החליטו המורות לארגן שביתה ארצית, הראשונה מסוגה של מורות קבלן עד כה.

יום השביתה הארצית, שהתקיימה היום, 27 במרץ, הוכרז לאחר כ־5 השבתות אזוריות של מרכזי השכלה, חודש של משמרות מחאה שבועיות מול בית שר החינוך, הפגנות נוספות רבות — בהם לקחו חלק גם פעילי ופעילות מאבק סוציאליסטי — ומחאות בכנסים בהם התארחו בכירי משרד החינוך. באחד הכנסים הללו הותקפה מורה באופן פיזי על־ידי תומכי שר החינוך, גדעון סער.

במפתיע, פורסם דווקא יום לפני השביתה המכרז החדש של משרד החינוך להפעלת תוכנית היל״ה בשלוש השנים הקרובות. מפרסום ב־ynet עולה עד כה שבמכרז החדש ישנם לא מעט הישגים למורות הקבלן. ועד המורות עצמו עדיין לומד את פרטי המכרז וטרם הגיב באופן רשמי.

הנושא המהותי כעת הוא הכרה ביציגות ועד המורות ועיגון השוואת התנאים בין מורות הקבלן למורים מן המניין בחתימת הסכם קיבוצי מול המעביד הישיר, החברה למתנ״סים.

הפרט ומשול

מול הכוונות המוצהרות של משרד החינוך להעסיק עוד אלפי מורים כעובדי קבלן, מאבק מורות היל״ה עשוי להפוך סמל תקדימי היסטורי למאבק נחוש בהשלכות הפרטת החינוך. ההפרטה הצליחה לפגוע לא רק בחינוך הציבורי, אלא גם בכוח הארגוני של ארגוני המורות ולכן גם ביכולתם להגן על האינטרסים של המורות המאוגדות בהן.

המאבק לחיסול ההעסקה הקבלנית ולמניעת תהליך ההפרטה במערכת החינוך צריך להיות מאבק הדגל של ארגוני המורים בתקופה הנוכחית. במסגרת זו נדרשות גם, בין היתר, תמיכה ציבורית וארגונית מצד הסתדרות המורים וארגון המורים העל־יסודיים עם מאבקיהן של מורות הקבלן המאוגדות בכוח לעובדים. גישה כזו תגן למעשה גם על עתידן התעסוקתי של המורות הקבועות.

ועדי המורים יכולים וצריכים לקדם בשטח פעולות הסברה וסולידריות בכיוון הזה ולהפעיל לחץ על הנהגות הארגונים הגדולים.

מורות מאוחדות נגד קיצוצים והפרטות

נחוץ מטה מאבק משותף שיכלול את שני ארגוני המורים הגדולים, לצד ארגון כוח לעובדים המאגד מורות ומנחות מהיל״ה, מתוכנית קר״ב, מהאוניברסיטה הפתוחה, וגם מבית־הספר הפרטי "הבית של תמר".

למטה כזה תוכל גם להיות ההשפעה האפקטיווית ביותר במאבק נגד התכנים הלאומניים והגזעניים שממשלת הימין מנסה לצקת לתלמידים.

יש ללכד את כלל המורות והמורים, ולמעשה את כלל עובדות ועובדי מערכת החינוך, למאבק נרחב נגד תוכניות ההפרטה הדורסניות המתוכננות ונגד הייבוש התקציבי המתמשך. עבודה מאורגנת חזקה במערכת חינוך ציבורית המתוקצבת כראוי היא האינטרס הרחב של כלל העובדות והעובדים.

*   הכותבת היא מלווה אזורית של ועד המורות מטעם מטה מרכז של כוח לעובדים
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.