ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
יחימוביץ' מציעה – מס עיזבון צנוע
סוציאליסטים מציעים במקום זאת מיסוי אפקטיווי על ההון
2,060

2,060

באחרונה הגישה ח״כ שלי יחימוביץ' ("העבודה") הצעת חוק שמטרתה להטיל מחדש מס עיזבון בישראל. המס בוטל בפעם האחרונה בשנת 1981. לפי הצעת החוק, מס של 5% יוטל על עיזבון בשווי של יותר מ־15 מיליון שקל ואילו מס של 12.5% יוטל על עיזבון הגדול מ־30 מיליון שקל.

אפילו בהשוואה למדינות קפיטליסטיות אחרות, מדובר בשיעורי מס נמוכים במיוחד. במדינות רבות באירופה המס עובר את ה־40%. בארה״ב הוא יכול להגיע ל־35%. אם כן, למה להסתפק בשיעורי מס של עד 12.5% בלבד?

ב־8 במרץ התראיינו ל־The Marker בעלי הון שתומכים בהצעה של יחימוביץ' להטיל מס בשיעורים נמוכים, "בשביל לא להבריח את ההון". גם נחמיה שטרסלר, הפרשן הכלכלי הניאו־ליבראל של "הארץ", תומך בהצעה (16.3).

יחימוביץ' מצביעה על "טוב ליבם" לכאורה של בעלי ההון בארה״ב בתור דוגמא וטוענת כי "בארה״ב הקפיטליסטית ביל גייטס ווורן באפט מנהלים מאבק חברתי וציבורי להעלות את מס הירושה שכבר קיים" (The Marker, 28.2).

בניגוד למה שיחימוביץ' טוענת, לא שיקולים חברתיים עומדים בראש מעייניו של באפט, שאמר רק בנובמבר האחרון כי "באמצעות מדיניות המיסוי התחולל מאבק מעמדי, והמעמד שאליו אני משתייך ניצח".

אותם הוויתורים מצד בעלי ההון שבאפט מדבר עליהם נועדו בסך־הכול להרגיע את הזעם הציבורי מתוך חשש שתנועת ה־Occupy בארה״ב תתרחב ותלבש אופי הרבה יותר חריף. בדומה לכך, גם בישראל, לאור התסיסה החברתית, לבעלי ההון עצמם יש אינטרס מסוים במחוות סמליות במטרה לטשטש את הפערים המעמדיים וגם במטרה למסמס דרישות מרחיקות לכת יותר.

בצדק עולה החשש שכפי שקרה בעבר, בעלי ההון ימצאו דרכים להתחמק מתשלום המס בכל מקרה, למשל באמצעות העברת עיקר הונם ונכסיהם ליורשיהם בעודם בחיים.

במקום האמצעי הקוסמטי שמציעה יחימוביץ', סוציאליסטים מתנגדים לאפשרות של בעלי ההון להוריש את מעמדם הכלכלי ותומכים במיסוי עמוק ואפקטיווי על ההון כדי לממן השקעה נרחבת בשירותים חברתיים ובפיתוח תשתיות.

יחימוביץ' אינה תומכת בגישה כזו, משום שהיא תומכת בשיטה הקפיטליסטית ורואה כמובנת מאליה את זכותם של בעלי ההון לא רק לגרוף רווחים על חשבון העובדים, אלא גם לאיים בהעברת הונם לחו״ל באין מפריע. למדינה צריך להיות מונופול על העברות הון לחו״ל. יתרה מכך, החברה לא צריכה להיות תלויה בהשקעות הון פרטיות ובשיקולי הרווח של אי־אלו טייקונים. חיסול הפערים המעמדיים בחברה מצריך מאבק לשינוי סוציאליסטי אמיתי של החברה, עניין שיחימוביץ' למעשה מתנגדת לו.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.