socialism.org.il
לקראת בחירות באיגוד העובדות הסוציאליות
הבחירות למוסדות איגוד העובדות הסוציאליות בחודש ינואר הקרוב הן הזדמנות להוביל מהפך באיגוד
עומר פינצ׳וק, עו״ס נעמה לוין
29.07.2012 14:03

במרץ 2011 יצאו העובדות הסוציאליות לשביתה לוחמנית כחלק מהמאבק נגד שחיקת השכר, הפרטת שירותי הרווחה והמחסור הקשה בתקנים ותנאי עבודה ראויים.

הנחישות והלוחמנות של העובדות במהלך שביתה זו, לרבות התנגדותן להנחתות אנטי־דמוקרטיות מצד ראשי האיגוד וההסתדרות, היוו דוגמה מעוררת השראה למאבקי עובדים נוספים בהמשך, ובעיקר למאבק הרופאים המתמחים.

כינוס עו״ס

ב־2 ביולי התקיים ב"בית העם" בתל־אביב כנס עובדות סוציאליות תחת הכותרת "עובדות ועובדים סוציאליים יוצאים מהתסכול לכנס התעוררות". מטרת המפגש הייתה להתחיל בעשייה משותפת במרחב הציבורי והחברתי כדי להתמודד עם סוגיות בוערות בחברה.

לכנס, שאורגן על־ידי פורום 'עו״סיות למען צדק חברתי', הגיעו כ־80 עובדות סוציאליות מרחבי הארץ, ביניהן עובדות שטח, עובדות במשרד הרווחה, סטודנטיות ומרצות מבתי ספר שונים לעבודה סוציאלית.

במפגש התקיימו מעגלי שיח שדנו במקומן של העובדות הסוציאליות בקידום צדק חברתי, החסמים לכך והמשאבים והדרכים להתגבר על מכשולים אלה ולפעול לשינוי חברתי.

בסיכום המפגש הודגש הצורך לבנות חזית משותפת ורחבה לקראת הבחירות למוסדות איגוד העובדים הסוציאליים שיתקיימו בינואר 2013.

מפגש המשך, בו ייבחרו נושאים להסברה ולקידום ויתוכננו פעילויות בהתאם, נקבע ל־30 ביולי. לבירור פרטים ויצירת קשר ניתן לפנות במייל
<[email protected]>.

עו״ס נעמה לוין

המאבק הסתיים בהסכם גרוע שהונחת על העובדות בהסכמה ובשיתוף־פעולה של יו״ר האיגוד, איציק פרי, וכתוצאה מבידוד המאבק על־ידי ראשי ההסתדרות. אך העובדות לא היו מוכנות לעבור על כך לסדר־היום, ועם סיום השביתה החלו להתארגן יוזמות שונות לדיון במצב באיגוד ולהחלפת ההנהגה שמכרה את המאבק.

פרי ושותפיו מרחו זמן והתחמקו, אבל לאחר יותר משנה של הפעלת לחץ מהשטח, שכלל הפגנות ואסיפות, הוחלט בוועידת האיגוד ב־19 ביוני על הקדמת הבחירות הכלליות למוסדות האיגוד לחודש ינואר הקרוב.

רשימות המועמדות והמועמדים עדיין לא סגורות. נציגי הביורוקרטיה מצדם יעשו הכול כדי לא לאפשר להנהגה שמחויבת לשטח, ומהווה איום עליהם, להיבחר. החודשים שנשארו עד לבחירות הם חודשים חשובים של היערכות לצורך החלפת ההנהגה הנוכחית בהנהגה לוחמנית ודמוקרטית, שתייצג את העובדות ואת האינטרסים שלהן; הנהגה שתדאג לפעול לקידום אכיפת זכויות שהובטחו לעובדות, תקיים אסיפות במחוזות ובמקומות העבודה, ותארגן את כלל האיגוד לקראת המאבק על ההסכם הבא כחלק מהמאבק היומיומי בהפרטה ובפגיעה בעובדות ובעובדים, בשירותי הרווחה ובשירותים הציבוריים בכלל.

כאמור קיימות כבר התארגנויות אופוזיציה שונות, שהמרכזית והגדולה בהן היא תנועת "עתידנו" אשר מחזיקה בשליש מהצירים באיגוד ומתפקדת כאופוזיציה לוחמנית עוד מתקופת הבחירות הקודמות ולאורך כל המאבק האחרון.

נראה שבעקבות המאבק יש לעתידנו סיכוי טוב לזכות ברוב הצירים ובעמדות ההנהגה, כולל עמדת יו״ר האיגוד. התרחיש הטוב ביותר יהיה אם עתידנו תצליח לגבש מצע משותף עם התארגנויות אופוזיציה לוחמניות אחרות, כמו קבוצת העו״סיות מאזור השרון, ולהציג רשימה מאוחדת אחת מול הביורוקרטיה.

ניצחון של עתידנו או של חזית רחבה יותר בהשתתפותה יהווה דוגמה חשובה גם עבור העובדים באיגודים אחרים בהסתדרות לגבי האפשרות להצמיח הנהגה שתהיה מוכנה להילחם בגזירות הממשלה ובעלי ההון − וגם לנצח.

עומר פינצ׳וק