socialism.org.il
הבחירות בארה״ב
גם אובמה הוא מועמד של ההון
האשליות באובמה התנפצו, ואת בחירות 2012 הוא מתקשה "לקחת בהליכה"
יוסי וינשטיין
04.11.2012 18:02

באירוע גיוס כספים נוצץ שבו שילם כל משתתף 50,000 דולר לצלחת, מועמד המפלגה הרפובליקנית, מיט רומני, חשף בגלוי את הבוז שהוא רוחש לצרכים של המחצית המרוששת ביותר של הציבור האמריקאי: "47% מהעם האמריקאי... מאמינים שהם קורבנות ושהממשלה חייבת לדאוג להם. הם מאמינים שהם זכאים לשירותי בריאות, למזון, לדיור, למה שלא תרצו". התבטאות זו הצטרפה להתקפות מצד רומני נגד איגודי העובדים, העניים, מהגרים ופעילים ופעילות נגד הרס הסביבה ולמען זכות ההפלה. רומני חשף עצמו כלוחם למען המאיון העליון, ה־1%.

ולמרות זאת, אובמה לא ניצח את רומני "בהליכה". האשליות הגדולות שליוו את בחירתו לנשיאות ב־2008 התנפצו כבר מזמן ופינו מקום לזעם ציבורי על האבטלה ההמונית, העוני המתרחב, מספר השיא של עיקולי הבתים, בד־בבד עם מדיניות התמיכה בתאגידי הענק ולא ב־99%. ממשל אובמה גם קידם בין השאר חקיקה המגבילה את חופש המחאה. אין פלא שהמפלגה הדמוקרטית — למרות נאומיו של אובמה, שהתמקדו בצרכים של ה־99% לעומת המאיון העליון — לא הצליחה לגרוף הון פוליטי מתנועת המחאה "לכבוש את וול סטריט"!

אובמה הנהיג מדיניות כלכלית שהיתה שונה רק במעט מזו של בוש. עוד לפני שנכנס לתפקידו ולמרות ההתנגדות הציבורית העזה, הוא עמד בתוקף לצד בוש שדחף לחילוץ הבנקים בסתיו 2008. לאחר שנבחר הוא מינה בעצמו בנקאים מוול סטריט ופקידים לשעבר של קלינטון לממשל שלו, ואף הוביל בעצמו חקיקה שנועדה לסייע בחילוץ הבנקים.

תחת אובמה, וול סטריט ותאגידי הענק שגשגו. לעומתם הוזנחו העובדים, המובטלים, העניים ומשלמי המשכנתאות (שרבים מהם חייבים יותר משווי השוק של ביתם). שיעור האבטלה האמיתי בארה״ב מוערך ב־15%, והוא כולל גם את מי שהתייאשו מלחפש עבודה וגם עובדים שנאלצים להסתפק במישרה חלקית בניגוד לרצונם.

אף אחת ממפלגות ההון לא תילחם עבורנו

התקשורת של בעלי ההון לא מעוניינת שהציבור הרחב יכיר מועמדים אלטרנטיביים לשני המועמדים הקפיטליסטיים. הם חסמו את הסיקור התקשורתי של כל המועמדים האותנטיים מהשטח שהציגו את הקול של העובדים וה־99%. המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הירוקה, ג׳יל שטיין, וסגניתה אפילו נעצרו כשניסו להשתתף באחד העימותים הטלוויזיוניים, שסיפקו במה רק לרומני ואובמה. בקמפיין של אובמה, שנתמך על־ידי תרומות בהיקף חסר תקדים מבעלי ההון, מנסים לייצר מצג־שווא של ברירה בין נציג מוצהר של המאיון העליון לנשיא שמגן לכאורה על האינטרסים של הציבור הרחב.

עמיתינו בארה״ב במפלגת האלטרנטיבה הסוציאליסטית תמכו במועמדת שטיין, שקוראת תיגר על שלטון שתי מפלגות ההון ותומכת בסיום המלחמות, ביטול חובות הסטודנטים, ביטוח בריאות ממשלתי ורפורמות חברתיות רבות. המפלגה הירוקה עצמה אמנם לא רואה בקפיטליזם בעיה יסודית, אבל פעילי ופעילות האלטרנטיבה הסוציאליסטית ניהלו קמפיין הסברה סוציאליסטי סביב הבחירות, תמכו במועמדים שמאליים במדינות שונות, ואף הציבו מתמודדת, קשאמה סוואנט, לבית הנבחרים במדינת וושינגטון.

כפי שסוואנט מסבירה בנאומיה, אף אחת משתי מפלגות ההון לא נמצאת בצד של ה־99% ולא הולכת להילחם עבור העובדים והעניים. "אנחנו צריכים לבנות מהשורש תנועה משלנו. הקמפיין שלנו לא נועד לייצר קריירה פוליטית לאף אחד. הוא נועד לסייע ליצור תנועה אמיתית ברחובות, וצריך להשתמש בו כדי לסייע לתנועות החברתיות להרים ראש ולצמוח"! בהחלט לקח חשוב גם לקראת הבחירות הקרבות בישראל.