socialism.org.il
מאבק האחיות
שבועיים מול אטימות ממשלת ההון
אחרי שבועיים של שביתה קשה שנתקלת באטימות מוחלטת מצד האוצר והממשלה, ההסתדרות צריכה להכריז על שביתת אזהרה כללית במשק
אור דר, סניף ירושלים
16.12.2012 20:00

שבועיים עברו מאז הכריזה הסתדרות האחיות על שביתה ללא הגבלת זמן בבתי־החולים ובקופות החולים החל מה־3 בדצמבר בדרישה לתוספת מישרות, מיטות ושכר. 28,000 אחיות במערכת הרפואה הציבורית משתתפות בשביתה.

היום, 16 בדצמבר, אירגנו צוותי האחיות מבתי החולים הדסה עין־כרם והדסה הר־הצופים בירושלים הפגנות בפתח בתי החולים. פעילי מאבק סוציאליסטי הגיעו להביע סולידריות ולקחת חלק בהפגנה בהר הצופים, בה השתתפו כ־40 אחיות ואחים ותומכים.

במהלך ההפגנה נאמה יעל גרינבוים, ממלאת מקום יו״ר ועד האחיות מעין־כרם, ודיברה על התנאים הקשים שבהם עובדות האחיות, על העומס ועל השכר הנמוך. יעל ציינה שלמרות הצהרות האוצר שאין כסף לאחיות, כסף למלחמות דווקא יש לממשלה (וזה בזמן שהיא מוותרת על רווחים כלואים בשיעור של 27 מיליארד שקל).

אחרי ההפגנה התבשרנו שהמו״מ בין משרד האוצר לאחיות הסתיים שוב ללא תוצאות. מול הסרבנות הצינית של האוצר וממשלת נתניהו, קיים צורך דחוף בהרחבת המאבק. הסתדרות העובדים הכללית יכולה וצריכה להשבית את קופת חולים כללית, שהוועד שלה הודיע על נכונות לשבות בתמיכה באחיות, וגם את עובדי המינהלה בבתי החולים, כדי להגביר את הלחץ על הממשלה, שמבקשת למרוח זמן. אך אחרי שבועיים של מאבק, גם צעדים אלה אינם מספיקים.

פעילי ופעילות תנועת מאבק סוציאליסטי יזמו ולקחו חלק בשורה של אירועי הזדהות עם מאבק האחיות מאז פרוץ השביתה. במשמרות הסברה בפתח בתי־החולים וולפסון בחולון ואיכילוב בתל־אביב הוחתמו אנשי צוות, מטופלים ועוברים ושבים על עצומות הזדהות, הקוראות בין השאר לראשי ההסתדרות שלא להותיר את האחיות להיאבק לבדן אלא לתת להן גב, להוריד שאלטרים ולהשבית את המשק למענן כדי לסייע להן לסיים את המאבק במהירות ובצורה המוצלחת ביותר.

על רקע מאבקיהם של עובדי ערוץ 10, עובדי פלאפון וקבוצות עובדים נוספות, שביתת אזהרה כללית בת יממה תוכל לסייע ליצור חזית אחת למען דרישות העובדים. כשברקע מתוכנן תקציב גזירות, ניצחון של האחיות ייתן דחיפה למאבקים בגזירות ולשאר מאבקי העובדים נגד שחיקת שכר ופיטורים, ולכן ההסתדרות חייבת להתגייס בכל הכלים העומדים לרשותה לניצחון השביתה.