socialism.org.il
קזחסטן
ישוחרר פעיל זכויות האדם ואדים קורמשין
עורך־הדין ופעיל זכויות האדם נרדף בעקבות חשיפת שחיתויות ונשפט ל־12 שנות מאסר ■ הצטרפו למחאה בינלאומית לקראת הדיון בערעור שהוגש בדרישה לשחרורו
עומר פינצ׳וק
06.02.2013 02:15

ואדים קוּרָמְשין הוא עורך־דין ועיתונאי קזחי הפועל שנים רבות לקידום זכויות האדם בקזחסטן. בשנים האחרונות פירסם בין השאר פרשיות עינויים והתעללות באסירים בבתי־הכלא במדינה.

בינואר 2012 הוא נעצר לאחר שחשף כי הרשויות הקזחיות מאפשרות העברת סחורות תמורת שוחד במעבר הגבול שבין קזחסטן לקירגיסטן במחוז קוֹרְדָיי, הידוע לשימצה כנתיב להברחות נשק, סמים ובני־אדם מאסיה ופקיסטן לרוסיה ולשאר אירופה. באופן אירוני, קורמשין הואשם בסחיטה של הפרקליטות המקומית, אך חבר מושבעים זיכה אותו מכלל ההאשמות החמורות שיוחסו לו והוא שוחרר לאחר שבעה חודשי מעצר.

הוא שב לפעילות נגד רמיסת הזכויות הדמוקרטיות בקזחסטן, וסביב תחילת אוקטובר אף הציג את פרשת השחיתות במעבר הגבול בקורדיי בכנס השנתי של "הארגון לביטחון ולשיתוף־פעולה באירופה" (OSCE) שנערך בוורשה. נראה שהצעד הזה עורר זעם רב בשלטונות קזחסטן, ואף שהעבירו לו הבטחה רשמית כי לא תישקף לו כל סכנה כשישוב לארץ, כוחות מיוחדים של המשטרה פרצו ללא הודעה מוקדמת לביתו בדצמבר, שבועות ספורים לאחר חזרתו, ועצרו אותו בשנית.

המשפט הפעם התנהל ללא חבר מושבעים ועל קורמשין נגזרו לא פחות מ־12 שנות מאסר בגין בדיוק אותם האישומים מהם זוכה במשפטו הקודם. על עורכת־דינו, ראזִייה נוּרְמָאשֵׁבָה, שמייצגת אותו בהתנדבות, חל איסור לגשת לחומרי החקירה ולנוסח כתב האישום, ומערכת המשפט אף מאיימת לשלול את רישיון עריכת־הדין שלה.

מאסרו של קורמשין וההתנכלויות לעורכת־דינו מדגישים את החשש במשטר הקזחי מההשלכות של חשיפת שחיתויות בקרבו וסיקור האמצעים בהם הוא נוקט לרמיסת זכויות אדם. רק לפני קצת יותר משנה טבח השלטון הרודני של הנשיא נורסולטן נזרבייב בעובדי הנפט שהיו בשביתה — כ־70 נהרגו (אף שממשלת קזחסטן מגמדת את הנתון) ומאות נפצעו. פעילי אופוזיציה במדינה נרדפים על־ידי הרשויות באופן מוגבר בשנים האחרונות. גם רדיפתו של קורמשין קשורה בנוסף לכל למעורבותו ב"תנועה הסוציאליסטית קזחסטן", שמובילה את האופוזיציה לשלטונו של נזרבייב.

דרושה סולידריות בינלאומית

מאז מעצרו האחרון הלכו והחמירו ההתקפות על קורמשין, לרבות האלימות הפיזית כלפיו. ב־14 בפברואר אמור להתקיים — לאחר שכבר נדחה מספר פעמים — דיון בערעורו בבית־המשפט הפלילי בעיר טאראז בדרום קזחסטן.

תנועת מאבק סוציאליסטי מצטרפת לקריאה של "קמפיין קזחסטן" הבינלאומי להפעלת לחץ ולארגון מחאה בדרישה לשחרורו של ואדים קורמשין, להסרת האיום מראזייה נורמאשבה ומשני עורכי־דין נוספים המסייעים לו, ולפיטוריו לאלתר של נשיא בית המשפט הפלילי בטאראז, השופט נורמאחמאת אבידוב (Nurmakhammat Abidov) — וזאת לצד קריאה לחקירה בינלאומית של פרשת השחיתות וההברחות בגבול קורדיי. אנחנו קוראים לארגוני זכויות אדם, ארגוני עובדים, תנועות חברתיות ולציבור הרחב לשלוח מכתבי מחאה עם הדרישות הללו לשגרירות קזחסטן בתל־אביב. ראוי לציין כי מאות מכתבי המחאה שהגיעו לשלטונות קזחסטן במהלך משפטו הקודם של קורמשין תרמו רבות לשחרורו אז.

את המכתבים יש לשלוח לשגרירות קזחסטן: רחוב הירקון 52־א׳ תל־אביב (מול בניין "בית האופרה"), מיקוד 63432. טלפונים: 03.516.36.19, 03.516.34.11, 03.516.34.64; פקס: 03.516.34.37; מייל: [email protected]

בבקשה לשלוח גם עותקים ל"קמפיין קזחסטן": [email protected] ,[email protected].
נשמח אם תשלחו עותק גם לתנועת מאבק סוציאליסטי בכתובת: [email protected].

לאתר הקמפיין הבינלאומי: CampaignKazakhstan.org.
בפייסבוק: facebook.com/CampaignKazakhstan.

פוסטרים של "קמפיין קזחסטן" שתלו פעילי מאבק סוציאליסטי בת״א