socialism.org.il
המאבק נגד תרבות האונס
ת״א: פגישת הכנה מוצלחת לקראת צעדה נגד תרבות האונס
מעל עשרים נשים וגברים מגילאים ורקעים שונים השתתפו ביום שלישי האחרון בפגישת הכנה לקראת צעדה נגד תרבות האונס והאשמת הקורבן שתתקיים בחודש הבא בתל אביב
אייל עצי־פרי
14.03.2013 00:52

הדיון התקיים תחת הכותרת "מאבק עולמי בסקסיזם ובתרבות האונס", ביוזמת סניף מרכז של תנועת מאבק סוציאליסטי כהכנה לצעדת מחאה שתתקיים ב־5 באפריל נגד התפיסה המעוותת המתרצת מקרי אונס ואלימות מינית בלבוש ובהתנהגות של הקורבנות עצמם ולמעשה מאשימה אותם.

בדיון השתתפה קבוצת תלמידות ותלמידי תיכון שיזמו מאבק נגד מיתוס "מודל היופי" המושרש בחברה, המורות שמלוות אותם במהלך הקמפיין וכן בנות נוער, נשים וגברים נוספים. את ההזמנה לדיון פרסמנו ברשת הפייסבוק וכן בפלאיירים שהפצנו בתל־אביב, במטרה להזמין את כל מי שמעוניינות ומעוניינים להשתתף בצעדה המתוכננת לקחת חלק בדיון על המסרים שלה ובהתארגנות לקראתה.

הדיון שהתפתח היה ער ומעמיק (גם אם קצר מדי...). הוא נגע בגורמים החברתיים שמצמיחים ומטפחים את ההאשמה של קורבנות אלימות מינית ודעות קדומות שקיימות בחברה לגבי התפקידים המגדריים של נשים וגברים ו"אידיאל" היופי. דובר גם על הקשר בין הדרך שבה החברה מנוהלת ליחס הדכאני כלפני נשים, להט״ב וקבוצות מדוכאות אחרות.

חלק מרכזי בדיון הוקדש לשאלה איך ניתן להיאבק במציאות הזאת? נציגות הקמפיין נגד מודל היופי הסבירו את הצורך בשינוי יסודי במערכת החינוך וביחסים החברתיים המנוכרים כיום. פעילות ופעילי מאבק סוציאליסטי הציגו את הרעיון לקיום צעדה נגד תרבות האונס — בהשראת המחאה ההמונית שפרצה בהודו בדצמבר האחרון בעקבות פרשת האונס הקבוצתי בדלהי, וצעדות ה"סלאטווק" שהתארגנו ברחבי העולם ובישראל בשנה שעברה — כחלק ממאמץ לבנות תנועה רחבה נגד סקסיזם, החפצה, דיכוי ואפליית נשים ונגד השיטה הקפיטליסטית שנושאת באחריות המרכזית לכל אלה.

מוזמנות ומוזמנים להגיע לצעדה ולעזור לארגן ולפרסם אותה וכמובן לתרום לדיון על המסר ועל דרכי המאבק הנחוצות.

5 באפריל | שישי | 12:00 | כיכר רבין | דף האירוע בפייסבוק

* מאמר בנושא המאבק בתרבות האונס יתפרסם בקרוב