socialism.org.il
איגוד העובדים הסוציאליים
לבנות איגוד נחוש וחזק לקראת המאבק בגזירות
הממשלה החדשה מתכוננת לפגוע במנגנוני הרווחה ובתנאי העבודה במגזר הציבורי ■ אנחנו חייבות להתכונן למאבק ולהוביל רפורמות דמוקרטיות במוסדות האיגוד
עו״ס סוהיר דקסה־חלבי, חברת ועידת איגוד העו״ס
09.04.2013 00:01

הממשלה החדשה מגבשת בימים אלה תקציב גזירות המאיים לפגוע בשכר ובתנאי העבודה של העובדות והעובדים במגזר הציבורי ובהן גם בנו העובדות והעובדים הסוציאליים. התקציב צפוי לכלול קיצוץ בקצבאות הילדים וגזירות נוספות, שרק יעמיקו את הפערים החברתיים, את העוני ולכן גם את העומס על מנגנוני הרווחה ועלינו. יו״רית האיגוד החדשה, צפרא דוויק, צודקת כשהיא אומרת שהאיגוד צריך להיאבק בגזירות התקציב לצד כל הארגונים החברתיים, אבל זה לא יכול להישאר רק ברמת הכותרת.

יש צורך לגבש תוכנית מאבק שתבטיח לנו, העובדות הסוציאליות, שהפעם המאבק יתנהל בצורה שונה מהשביתה שהתקיימה לפני שנתיים: בלי החלטות שמתקבלות מעל הראש שלנו ובלי שהאנרגיה והשכר שהקרבנו יביאו בסופו של דבר ל"הישגים" שהם בגדר פירורים בלבד. בשביל זה נחוצות רפורמות דמוקרטיות באיגוד עצמו, שיעבירו את קבלת ההחלטות החשובות לחברות והחברים מהשורה ולנציגות והנציגים הנבחרים. זוהי בעיני אחת המשימות העיקריות של הכינוסים הקרובים של הוועידה, שבכוונתי לקדם בכל הכוח.

מושב הוועידה הראשון: ההתנהלות חייבת להשתנות

ב־12 במרץ התקיימה ועידת האיגוד הראשונה, שמטרתה הייתה בין השאר לאשרר את תוצאות הבחירות שהתקיימו בסוף ינואר. התכנסנו בבניין ההסתדרות בת״א כ־130 צירי הוועידה היוצאת והנכנסת ובעלי תפקידים באיגוד. אציין שעו״ס נעמה לוין, חברתי לתנועת מאבק סוציאליסטי, שבאשכול שלה התגלו אי־סדרים חמורים בתהליכי ההצבעה והספירה (כולל ספירה לא שקופה על־ידי קבלנים פרטיים, אפילו ללא נוכחות נציגות מטעם המתמודדות או האיגוד), ושלפי הספירה הראשונית נטען שהיא נבחרה לוועידה, ביקשה להשתתף בכינוס וסורבה.

עוד לפני הישיבה הראשונה של הוועידה, ביקשנו, אני ועו״ס מיה חסקל, צירה מטעם אשכול מופרטות במרכז וחברת תנועת "עתידנו", מיו״רית ועדת הבחירות דינה לוין שניהלה את הישיבה, לקיים דיון מסכם של מערכת הבחירות באיגוד וסביב אישור התוצאות. זה היה מובן מאליו מבחינתנו לאור הטעויות הרבות שנתגלו בספירה והערעורים שנשלחו לועדת הבחירות. אך דינה לוין השיבה כי לכאורה לא ניתן לקיים דיון וכי הוועידה נדרשת להסתפק באשרור סמלי של תוצאות הבחירות. היא פתחה את הישיבה, הציגה את התוצאות וטענה באופן אנטי־דמוקרטי שאישורן הוא אקט סמלי בלבד, שאין מקום לדיון בו וביקשה להצביע לאישור התוצאות. בשלב הזה קמתי והתעקשתי לקיים דיון. לצערי דינה התעלמה מהבקשה וביקשה מהצירים להתחיל בהצבעה והחלה לספור את קולות. כך התקיימה ההצבעה תוך חסימה מודעת של דיון. באווירה שנוצרה, מכיוון שכולם בסך־הכול מעוניינים להמשיך הלאה ולהתמקד במאבק הקרוב, רוב הצביע בעד אישור תוצאות הבחירות, עם 2 מתנגדים ומספר קטן שנמנעו מלהצביע, ואני ביניהם.

לאחר תום ההצבעה, ביקשתי שוב את רשות הדיבור, כשהפעם צירות נוספות באולם הפצירו לאפשר לתת לי לדבר. בדבריי התייחסתי לאי־הסדרים בבחירות, לבעיות החמורות בספירת הקולות, ל"מיקור החוץ" השערורייתי של הבחירות ולחוסר האמון שעולה מהשטח כלפי האיגוד בעקבות ההתנהלות הזאת. כמו כן, הדגשתי את הצורך לפעול לחידוש האמון באיגוד במיוחד לקראת המאבק הקרוב, דרך קידום של שינויים דמוקרטיים באיגוד, שאותם אקדם גם בישיבת הוועידה הבאה היום (שלישי). נראה שהרעיונות האלו, שנענו במחיאות כפיים, זוכים להסכמה משמעותית בקרב הצירות והצירים.

שינויים דמוקרטיים והערכות למאבק

בכוונתי כעת לפנות לצירות ולצירים מתנועת עתידנו, פורום מאבק העו״ס, תא בריאות ואחרים כדי להעלות יחד הצעה מוסכמת לרפורמות דמוקרטיות שיבטיחו, בין היתר, שניהול הבחירות לא יועבר יותר למיקור חוץ, שכל הסכם עתידי יובא להצבעת כלל ציבור העובדות הסוציאליות, שוועידת האיגוד תתכנס כל שלושה חודשים כדי להפכה לגוף חי ומשפיע ושייצוג העו״סים מהחברה הערבית במוסדות האיגוד יגדל.

בנוסף כדי להתחיל להתכונן למאבק כנגד הגזירות שמתכננת הממשלה החדשה, חשוב שהוועידה תקרא להקמת מטה מאבק של כלל ארגוני העובדים, הארגונים החברתיים וארגוני הסטודנטים נגד גזירות הממשלה ותקים צוות שיפעל בתיאום עם גורמים נוספים לצורך הקמתו.

בישיבה הבאה של הוועידה יערכו גם הבחירות למזכירות האיגוד, לוועדת הביקורת ולראשות הוועדות השונות. בבחירות אצביע כדי להבטיח שמוסדות האיגוד יורכבו מהנציגות והנציגים המחויבים ביותר למאבק עיקש ועקרוני שישיג תוצאות, וכחלק מכך הגשתי גם את מועמדותי למזכירות האיגוד (גוף ההנהגה הארצי) מטעם מחוז חיפה והצפון.