socialism.org.il
האחד במאי 2013
אלפים צעדו נגד הגזירות ברחבי הארץ
אלפי מפגינות ומפגינים, יהודים וערבים, השתתפו באירועי יום העובדים הבינלאומי וקראו למאבק בגזירות לפיד
יובל לוי
05.05.2013 23:57

האחד במאי, יום הסולידריות הבינלאומי של העובדים, צוין בשבוע שעבר ברחבי העולם, כשברקע המאבקים בתוכניות הצנע ובשאר הניסיונות של בעלי ההון והממשלות שלהם לגלגל את מחיר המשבר הקפיטליסטי על גבם של העובדים והעניים.

בישראל השתתפו אלפי מפגינים ומפגינות, יהודים וערבים, בצעדות שהתקיימו לרגל האחד במאי בנצרת, תל אביב, באר שבע וחיפה, וגם פעילי מאבק סוציאליסטי לקחו חלק באירועים המרכזיים.

ארגון כוח לעובדים, מרחב הנגב של ההסתדרות ויו״רית איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים קראו לעובדים להצטרף לאירועי האחד במאי השנה. מדובר בקריאה חשובה על רקע תעמולת ההסתה של ממשלת נתניהו נגד הוועדים החזקים ולמעשה נגד העבודה המאורגנת.

בהפגנה שהתקיימה בתל אביב באחד במאי עצמו, ביום רביעי, השתתפו כאלף מפגינות ומפגינים. במהלך הצעדה קראנו להתניע את המאבק בגזירות הכלכליות באמצעות ארגון צעדי מחאה והסברה, הקמת מטה מאבק חוצה מגזרים ואיגודים ולהתארגן לשביתת אזהרה כללית במשק נגד צעדי הממשלה. הסברנו כי העבודה המאורגנת, ובראשה הסתדרות העובדים, יכולה וצריכה להוביל את המאבק בגזירות ולעצור אותן, והדגשנו כי ביטול חוק "הרווחים הכלואים", העלאה משמעותית של המיסוי על התאגידים ובעלי ההון והלאמת משאבי הטבע — ובראש ובראשונה את הגז — מספיקים גם כדי לכסות את הגירעון שנוצר בתקציב וגם כדי להגדיל באופן מסיבי את ההשקעה התקציבית בחינוך, בבריאות וברווחה.

בנוסף קראנו לשבור את ה"הפרד ומשול" בין עובדים לעובדים: בין ערבים ויהודים, בין נשים וגברים ובין פליטים לתושבים ותיקים, ובתוך כך גם להיאבק לשלום צודק ולפעול לסיום הכיבוש וההתנחלויות שכופים על ההמונים הפלסטינים חיי עוני ודיכוי ומהווים מכשול מרכזי בפני השאיפה לחיי רווחה, ביטחון אישי ושלום של האנשים העובדים מהשורה משני צדי הסכסוך.

חשוב לזכור שתהליך ההתרוששות של עובדים בכל העולם, המשברים הסביבתיים, התגברות הסכסוכים הלאומיים והעדתיים והאפליה כלפי נשים ולהט״ב מתודלקים בימים אלו על ידי המשבר החריף של השיטה הקפיטליסטית — שיטה שמקדשת את הרווחים של בעלי ההון על גבם ואף דמם של העובדים והעניים. הדרך לשלום, שוויון וצדק חברתי, עוברת בשינוי סוציאליסטי ובהעברת הבעלות והניהול של משאבי החברה לידי האנשים העובדים, כך שיתוכננו בצורה דמוקרטית לטובתנו ולא לטובת קומץ טייקונים.