socialism.org.il
המאבק בגזירות לפיד
הצעדות במוצ״ש: יריית הפתיחה של המאבק בגזירות
מעל 10,000 בני־אדם יצאו למחות נגד גזירות לפיד בהפגנה המרכזית בתל־אביב ובהפגנות במוקדים נוספים ברחבי הארץ במוצ״ש האחרון ■ הקריאה להחרפת המאבק ולהשבתת המשק זכתה להד משמעותי ■ פעילי מאבק סוציאליסטי מדווחים מהשטח
אפרת לוין, יניב שצ׳לקה, יונתן ברייס, גל חייט
14.05.2013 10:00

כ־10,000 מפגינות ומפגינים צעדו במרכז תל־אביב נגד גזירות לפיד במוצ״ש האחרון. מאות הפגינו באותו הזמן מול ביתו של שר האנרגיה, סילבן שלום, נגד החלטת הממשלה שמאפשרת לטייקונים לייצא את הגז, ומאות מפגינים נוספים הפגינו נגד הגזירות בחיפה, ירושלים, אשדוד, מודיעין ובנימינה. מדובר בהתפתחות משמעותית עבור המאבק בגזירות לפיד, בהנחות המסים לטייקונים ובשוד משאבי הטבע.

פעילי מאבק סוציאליסטי, שהשתתפו בהפגנות המרכזיות בתל־אביב, בירושלים ובחיפה מדווחים מהשטח:

תל אביב

ההפגנה בתל אביב, שצעדה מכיכר הבימה לאורך הרחובות הראשיים, הייתה גדולה ועוצמתית וסחפה אלפים להביע את הזעם על תקציב הגזירות הציני והאכזרי, שמנסה לגרום לנו לשלם על ההטבות לטייקונים. "איפה הכסף? אצל הטייקונים, טמבל!", זאת הייתה הסיסמה על הבאנר המרכזי של תנועת מאבק סוציאליסטי בהפגנה, ובין השאר קראנו עם עוד עשרות מפגינים שצעדו איתנו: "שטבע תשלם מסים! די לפגוע בקשישים!", "איפה הכסף? אצל הטייקונים!", "די, נמאס! תלאימו את הגז!".

אמנם עיני מכר את המאבק בגזירות עוד לפני שהמאבק התחיל, אבל המאבק הזה זקוק לכוח של העבודה המאורגנת ולנשק השביתה. לדעתנו לא הכול תלוי בעיני, ואפשר לדחוף את ההסתדרות להתחיל לעשות את העבודה. סיסמאות בעד שביתה נגד הגזירות, שלא עלו רק מהכיוון שלנו, זכו להד משמעותי בצעדה הזאת, וגם דפני ליף, שצעדה חלק מהזמן יחד עם הגוש של "מאבק סוציאליסטי", קראה להשבית את המדינה.

הדרישה להפסיק להכביד את הנטל על האדם העובד ולהתחיל לקחת מהטייקונים הייתה משותפת לרוב מוחלט ממשתפי הצעדה. להפגנה הגיעו גם צעירים וסטודנטים וגם הרבה אנשים עם משפחות, עובדים מבוגרים ותושבים מיישובים מרוחקים יותר ממרכז ת״א כמו בת־ים ופתח תקווה. מצב הרוח של ההתנגדות לשלטון ההון והדרישה לצדק חברתי היו נוכחים שוב, הפעם גם עם זעם ברור וממוקד נגד הממשלה ושר האוצר הלפיד ועם דרישות קונקרטיות לביטול הגזירות, למיסוי על ההון ולהלאמת משאבי הטבע.

יונתן ברייס וגל חייט

חיפה

ברגעי השיא של ההפגנה בחיפה היו כ־500–600 מפגינים ומפגינות — זו השכבה הראשונה שהתעוררה לפעולה ומחאה, אבל הגזירות המתוכננות יפתחו את העיניים לאנשים נוספים, מה שמבטיח שבתקופה הקרובה הזעם הציבורי ימשיך לגדול. מצב הרוח בהפגנה היה פוליטי, והעניין הזה הודגש בקריאות להלאים את משאבי הטבע, לאלץ את הטייקונים לשלם, ובקריאה למאבק משותף של יהודים וערבים. בין השאר קראנו יחד עם מפגינים נוספים סיסמאות בעד הלאמת הגז ובעד השבתת המשק נגד גזירות לפיד.

איריס זמיר, יו״ר ועד המרצות במכללת ויצ״ו בחיפה ושי גלי, שניהם ממאבק סוציאליסטי היו בין הנואמים באירוע. "זוהי הממשלה של בעלי ההון, הממשלה של הטייקונים", הסביר שי גלי, "הממשלה הזאת לא תתרגש רק מדיבורים ובגלל זה ההפגנה הזאת צריכה להיות רק ההתחלה. אנחנו צריכים להשבית את המדינה, להשבית את כל המקומות שכואבים להם, להשבית את הבנקים, להשבית את הבורסה... להשבית את המשק". איריס הדגישה בדבריה כי "כולנו ביחד, הסטודנטים, העובדים והצעירים, נוכל לנצח את הממשלה הזאת ולבטל את כל הגזירות" וקראה להמשיך להפגין נגד הגזירות ולהפעיל לחץ על ההסתדרות להתנער מהדיל עם לפיד ולהכריז על תאריך לשביתה כללית.

בשלב מסוים ההפגנה קיבלה תפנית אחרי שירדנו לצומת וחסמנו את הכביש והתחלנו ללכת על ציר מוריה עד למרכז הכרמל. מדובר בעורק תנועה ראשי בחיפה עם בתי קפה ומקומות בילוי משני צדיו והרבה מכוניות שעוברות שם בשבת בערב. התגובות של הציבור ברחוב ושל הנהגים והנוסעים היו אוהדות, מה שמעיד על רוח גבית ועל התמיכה הרחבה שיש למאבק בתקציב.

אפרת לוין

ירושלים

כ־300 מפגינים ומפגינות לקחו חלק בצעדת המחאה בירושלים נגד הגזירות של ממשלת ההון החדשה, שצעדה מגן הסוס לכיכר פריז, הצמודה לבית ראש הממשלה. מלבד פעילי מאבק סוציאליסטי, לקחו חלק גם פעילים מהמשמרת הצעירה של מפלגת העבודה, מרצ, חד״ש, דעם, קבוצת המעברה, פעילים חברתיים ועוד אנשים שהגיעו כדי להביע זעם על תוכנית הגזירות.

ההפגנה הבהירה שמי שצריך לשלם את מחיר הגירעון של ממשלת ההון זה לא אנחנו. הכסף נמצא אצל הטייקונים והתאגידים הגדולים. לכל מי שהגיעו להפגנה היה ברור שאותם טייקונים ותאגידים ממשיכים להרוויח על חשבון כל שאר הציבור, שממשיך להתרושש.

נדב אהרוני, פעיל מאבק סוציאליסטי בירושלים, שמתמודד בימים אלה לאגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית מטעם פעילי מאבק סוציאליסטי בקמפוס, הדגיש שאנחנו יודעים, בניגוד לטענות של לפיד, מאיפה לקחת את הכסף וששקל לא צריך לצאת מהכיס שלנו. אם רוצים לכסות את הגירעון ניתן לבטל את חוק "הרווחים הכלואים" שמוותר על מיליארדי שקלים לחברות הענק, להפסיק את הטבות המס לחברות גדולות כמו טבע, שמשלמות שיעורי מס אפסיים ולהלאים את הגז ומשאבי הטבע. בנוסף הסברנו גם שחייבים לחבר את ארגוני העובדים, הסטודנטים וארגונים חברתיים למטה מאבק מאוחד שהצעד הראשון שלו יהיה לקיים שביתת אזהרה של יום אחד במשק, שתלווה בקמפיין הסברה, אסיפות, ופעולות מחאה והפגנות.

יניב שצ׳לקה