ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
המשבר בעיתונות
עיתונאי הארץ מנעו הדפסת גיליון
שביתת עובדי הארץ ודה־מרקר מנעה את הדפסת הגיליונות של יום חמישי ■ עובדי מעריב הפגינו בירושלים ומחריפים צעדים מול הממשלה בתביעה להצלת מישרות במעריב ובענף העיתונות ■ עובדי רשות השידור עיכבו מהדורת חדשות אחה״צ לאות הזדהות עם עמיתיהם בהארץ ובמעריב
2,279

2,279

בעקבות שביתת העובדים, גיליונות יום חמישי ה־4 באוקטובר של העיתונים הארץ ו־TheMarker לא יודפסו והעדכונים באתרי החדשות הוקפאו למספר שעות. מדובר בפעם הראשונה מזה שנים רבות ששביתה בענף העיתונות גוררת אי־הדפסה של אחד העיתונים. השביתה האחרונה — שאושרה ברוב באסיפת עובדים (125 בעד, 68 נגד) — מגיעה לאחר שלמרות שורה של צעדים ארגוניים שנקטו העובדים, כולל שביתה חלקית של שעתיים וחצי ביום ראשון בשבוע שעבר (23.9), ההנהלה ממשיכה שלא להיענות לדרישות העובדים.

צילום: אקטיבסטילס

<האזינו לריאיון עם יו״ר ועד עיתונאי הארץ, אריאל גוטליב, אצל גבי גזית, 103FM>

במקביל לשביתה בהארץ, הפגינו היום עשרות מעיתונאי מעריב, בני־משפחותיהם ופעילים חברתיים מול בית ראש הממשלה בירושלים בתביעה להתערבות הממשלה בסיוע להצלת כאלפיים מישרות במעריב הנמצאות בסכנה. העובדים חסמו כבישים, צעדו לעבר סניף שופרסל הקרוב (שבבעלות נוחי דנקנר, בעל השליטה במעריב), וקראו "סגירת עיתון זה קו אדום", "עובדים אומרים לא לפיטורים", "כסף למשכורות, לא לעוד תספורות". יו״ר ועד הפעולה של עובדי מעריב, חגי מטר, אמר במהלך ההפגנה שהעובדים דורשים כעת תוכנית חילוץ ממשלתית למעריב, אך ללא תכתיבים שייפגעו בחופש העבודה העיתונאי.

צילום: אקטיבסטילס

בשעה 17:00, עיתונאי רשות השידור הדמימו את שידורי הרדיו למשך קרוב לדקה ועיכבו את מהדורת החדשות לאות הזדהות עם עמיתיהם במעריב ובהארץ. דני זקן, יו״ר אגודת העיתונאים ירושלים, אמר בשיחה עם אתר המאבק (maavak.org.il) כי הצעד גרר המון תגובות חיוביות, אבל גם הביא לצעדי התנכלות מצד ההנהלה "שמהבוקר ניסתה באופן חמור למנוע את זה ולשכנע את הוועדים להתנגד להחלטה של אגודת העיתונאים. ומיד אחרי שזה קרה הם זימנו לבירור את עורך מהדורת החדשות, רון נסיאל. לא היתה כל פגיעה משמעותית בשידור, בסך הכול 40 שניות עם הקראת הודעה, ובכל זאת הם מנסים לפגוע בעיתונאים, אפילו שהם עצמם עיתונאים". זקן הוסיף שאגודת העיתונאים ירושלים מסרה לעיתונאי מעריב (המאוגדים בהסתדרות) ולעיתונאי הארץ (המאוגדים באגודת העיתונאים תל־אביב) שהיא תשמח להתגייס לסייע ולשתף פעולה סביב המשך המאבק.

בנוסף לכל, ארגון העיתונאים ההסתדרותי הכריז היום על תחילתו של קמפיין להצלת ענף העיתונות.

כל אלה הם צעדים חשובים ותקדימיים שממחישים את הפוטנציאל הקיים לשילוב כוחות בין כלל קבוצות העובדים בענף סביב תוכנית מאבק משותפת. לדעתנו ארגון של כנס חירום של עובדי ענף העיתונות נחוץ ביותר על מנת לתאם ולתכנן את צעדי המאבק ולגבש תוכנית. בין השאר, עולה הצורך לנהל מאבק סביב הדרישה שהמדינה תתערב במשבר וגם תחלץ כספית את מעריב וכלי תקשורת קורסים, וזאת בכפוף להפקעת השליטה בכל כלי תקשורת כזה מידיהם של טייקונים. כך ניתן יהיה להבטיח שכספי סיוע לא יהיו הפקר לסבסוד גחמותיהם של דנקנר, מוזס, לאודר, שוקן ויתר בעלי ההון בענף. כלי התקשורת צריכים להתנהל באופן דמוקרטי ועצמאי בידי עובדיהם, ללא כל תכתיבים מבעלי הון או מהמדינה. כדי להבטיח תנאי עבודה הולמים בענף וכדי לתמוך בעיתונות מקצועית חופשית, חוקרת, ביקורתית ודמוקרטית, יש להקצות מימון ציבורי קבוע לכל עיתון שאינו נשלט על־ידי טייקון, למשל בשיעורים שיחושבו לפי מספר מנויים משלמים (לגרסאות מודפסות או אלקטרוניות).

תנועת מאבק סוציאליסטי שיגרה מסר סולידריות לעיתונאי הארץ השובתים ופעיליה השתתפו גם בהפגנת עיתונאי מעריב בירושלים.

אריאל גוטליב, יו״ר ועד העיתונאים בהארץ־TheMarker ופעיל תנועת מאבק סוציאליסטי מדווח מההתפתחויות בהארץ:

ועד העיתונאים בהארץ־TheMarker מוביל בימים אלה מאבק נגד כוונתה של הנהלת העיתון לפטר עשרות רבות של עיתונאים. כחלק מהמאבק דרשנו בין היתר כי ההנהלה תחשוף בפני נציגי העיתונאים באופן מלא את ספרי החשבונות של קבוצת הארץ. וזאת לא רק כדי שנוכל להיווכח עד כמה דרוש קיצוץ בהוצאות ובאיזה היקף, אלא גם כדי שנוכל להצביע על סעיפים אחרים מלבד הוצאות השכר במערכת שבהם ניתן לקצץ (למשל שכרם של המנהלים הבכירים) או על דרכים שבהן ניתן להגדיל את הכנסות העיתון.

הנהלת העיתון הציגה עד כה לחברי הוועד רק נתונים חלקיים, בניסיון לשכנע את הוועד לתמוך בתוכנית הפיטורים של ההנהלה כמו שהיא, אך אנחנו עומדים על הדרישה לחשיפה מלאה שתאפשר לנו נציגי העיתונאים, לגבש ולהציג תוכנית כלכלית חלופית. דרישה זו, שיכולה לסייע גם לוועדים נוספים בענף, נובעת מההבנה שללא שיתוף העובדים בענף ונציגיהם בקבלת ההחלטות אי־אפשר יהיה להציל את העיתונים.

בנוסף לדרישה לחשיפת הנתונים הכספיים המלאים של העיתון אנו דורשים את הקפאת צעדי הפיטורים לאלתר לתקופה שבמהלכה יתנהל מו״מ אינטנסיבי לגיבוש תוכנית מוסכמת שתכלול: הפחתה בהוצאות נוספות מלבד ההוצאות על שכר העיתונאים, והגדלת הכנסות עתידית בשיתוף העיתונאים במקום הפיטורים החד־צדדיים שמתכננת ההנהלה.

מעבר לחשיפה החלקית כאמור, יתר דרישות הוועד נדחו בינתיים והמאבק ממשיך. עד לשביתה האחרונה נקטנו צעדים הדרגתיים, שכללו אסיפות עובדים, הפגנות מול המערכת והצגת עמדתנו בפני הדירקטוריון, שביתה חלקית בשבוע שעבר ושביתה מלאה היום (רביעי), כל זאת במטרה לאפשר להנהלה לשנות את עמדתה ולהיכנס למו״מ רציני.

צעדי מאבק נוספים נבחנים בדיוני הוועד ובאסיפות עובדים. אסיפות עובדים תדירות מתקיימות כדי לעדכן את העובדים, כדי לקבל מהם רעיונות, לשלב עובדים נוספים מחוץ לוועד בתפקידי ארגון המאבק וכדי להחליט באופן דמוקרטי וקולקטיבי על התקדמות המאבק. בהחלט ייתכן שנצטרך לנקוט פעולות נוספות וחריפות, אך אני מקווה שלא נזדקק לכך.

צילום: אקטיבסטילס
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.