socialism.org.il
ביטחון תזונתי
לפיד זרק רבבות לעוני, אבל מציע מנה חמה
שרי "יש עתיד" ערכו מסיבת עיתונאים כדי להכריז על תקצוב ארוחות חמות לעניים בהיקף של פירורים בהשוואה לקיצוץ האחרון בקצבאות ■ פעילים חברתיים, בהם פעילת מאבק סוציאליסטי, מחו במהלך האירוע
נאור קפולניק
04.02.2014 00:00

ב־28 בינואר אירגנו שרי מפלגתו של שר האוצר יאיר לפיד מסיבת עיתונאים בבאר שבע כדי להציג מהלך של העברת 230 מיליון שקל לתקצוב ארוחות חמות לעניים. מדובר ביוזמה שהחלה עוד בימי הממשלה הקודמת, וכאמור מתגמדת לעומת היקף הקיצוץ האחרון בקצבאות הילדים שהסתכם בכ־2.7 מיליארד שקל.

מספר פעילות ופעילים חברתיים מעמותת "המוקד לביטחון תזונתי" הגיעו למחות כנגד ההתעללות ברווחה של הממשלה. באופן הפגנתי הם הגיעו עם עוגה העשויה מפירורי חול ושמנת מתוקה בפיקוח — רפרנס לאופן בו הציג לפיד את החזרת המוצר לפיקוח מחירים ממשלתי כאילו מדובר היה במהלך משמעותי נגד יוקר המחיה, שעה שאין זה אלא לעג לרש נוכח עליות המחירים החדות בכל מוצרי הבסיס בשנים האחרונות.

לפיד, שקיצץ בבשר החי של משפחות עניות, טען מעל הבמה שקצבאות הילדים "לא חילצו משפחות מעוני". מספר פעילות ופעילים שמחו מהקהל על הדמגוגיה הנמוכה הושתקו.

עו״ס נעמה לוין, פעילת מאבק סוציאליסטי העובדת ב"מוקד לביטחון תזונתי", התעמתה עם לפיד והסבירה בראיון לחדשות 2 כי יש "להעלות את השכר, לפתח מקומות תעסוקה, לבטל את עבדות הקבלן הזאת הנהוגה במדינת ישראל. לתת לקשישים להתפרנס בכבוד ולסיים את החיים שלהם בצורה מכובדת. על כל הדברים האלה לא מדברים...".

הנצחת העוני

עד עכשיו, כחלק ממדיניות של "תחזוק" העוני, המדינה הסתמכה על עמותות פרטיות הממומנות מתרומות ומחלקות מזון לחלק מהאוכלוסיות שנפגעו בצורה הברוטלית ביותר מהמדיניות הניאו־ליברלית.

בעוד שאין כל ספק שכל עוד קיימות תופעות של תת־תזונה, יש צורך דחוף בהעברת מזון ככל הנדרש למשפחות המרוששות, אי־אפשר להתחמק מהגורמים למצב הזה. ממשלת הון שרק עתה סיימה לשדוד מהילדים וממשפחות עניות יותר מחמישה מיליארד שקלים דרך קיצוץ מסיבי בקצבאות הילדים, העלאה של המע״מ ושל מחירי התחבורה הציבורית — מציגה באופן צבוע הפנייה של 230 מיליון שקל לפרויקט הזנה כדאגה למצב העניים.

יש כאן ניסיון ציני להסיח את הדעת מהעובדה שהם ממשיכים ללבות את הגורמים לעוני. חשוב להבין שהבעיה היא לא בארוחה חמה אחת ביום, אלא בעובדה שפרנסתו של אדם לא מספיקה אפילו למזון! לא היה כל צורך ברשתות ביטחון תזונתיות אם עובדים היו מסוגלים לסגור את החודש עם הכנסה הולמת, אם מחוסרי עבודה היו מקבלים דמי אבטלה והבטחת הכנסה ראויים ואם גמלאים היו זכאים לפנסיה וקצבת זיקנה נאותות. אבל ההיגיון של השיטה הקפיטליסטית הוא הפוך. התעמולה של "הפוליטיקה החדשה" של לפיד היא כסות לשיטה ולמדיניות שמעשירה את האלפיון העליון ומרוששת את כולנו.