socialism.org.il
די לשכר העוני!
להעלות את שכר המינימום ל־30 שקל לשעה
יוקר המחיה מחריף, הממשלה מעלה את המע״מ, את מחירי החשמל והארנונה אך לא את שכר המינימום ■ זה הזמן למאבק להעלאת שכר המינימום ולהצמדת השכר במשק ליוקר המחיה
שי גלי
12.03.2014 00:00

"ממדי העוני בקרב אוכלוסיית המשפחות העובדות נמצאים במגמת עלייה הדרגתית ומתמשכת", נכתב בדו״ח העוני השנתי שפרסם הביטוח הלאומי בדצמבר האחרון.

לפי הדו״ח, שיעור העוני בקרב משפחות עובדות, לפני סיוע מהמדינה, זינק מ־7% בשנת 1999 ל־19.7% בשנת 2012 — אבל מדובר בנתון חלקי בלבד, היות שישנן עוד מאות אלפי משפחות המשתכרות מעט מעל לקו העוני הרשמי אך חיות בעוני בפועל. כך לדוגמה, משפחה בת ארבע נפשות מוגדרת על־ידי המדינה כענייה רק אם הכנסתה הכוללת נמוכה מ־7,219 שקל לחודש.

בעוד מחירי הדיור, מוצרי המזון, המים, הבריאות וכו׳ ממשיכים לעלות, והשכר ממשיך להישחק, אין פלא ששיעורי העוני בקרב עובדים גדלים בהתמדה. הממשלה, ששוקלת להטיל גזירות כלכליות חדשות בתקציב 2015, כלל לא מתכננת להעלות את שכר המינימום, שמסתכם כיום בשכר עוני של 4,300 שקל לחודש או 23.12 שקל לשעה. מדובר בסכום המבטיח למעשה חיי מצוקה כלכלית משמעותית עבור קרוב לשליש (!) מהעובדים במשק המשתכרים עד גובה שכר המינימום (לפי מחקר שערך מרכז אדווה).

די לשוד העובדים

הגיע הזמן למאבק רחב להעלאה משמעותית של שכר המינימום ל־30 שקל לשעה, כצעד בדרך להעלאה משמעותית נוספת שתוכל להבטיח שכר מחיה, להתחיל לחלץ מאות אלפים מעוני ולצמצם את הפערים במשק.

מאבק כזה צריך להעלות גם את הדרישה לשכר שווה על עבודה שווה, על־ידי הבטחת תשלום שכר מינימום גם לעובדים מהגרים, מבקשי מקלט, וכן לבני נוער ובעלי מוגבלויות שהחוק כיום מאפשר לשלם להם שכר הנמוך משכר המינימום למבוגרים.

כדי להפסיק את שחיקת השכר המתמדת מול יוקר המחיה יש לדרוש גם מנגנון קבוע לתוספת יוקר, שיבטיח את הצמדת השכר של כלל העובדים והעובדות במשק לעלייה ביוקר המחיה.

גל ההתאגדות ההיסטורי, שהקיף בשנה שעברה כ־26 אלף עובדים, חיזק משמעותית את כוחם של ארגוני העובדים ובראשם ההסתדרות. אין זמן טוב מזה כדי לפעול בנחישות להעלאה משמעותית של שכר המינימום.

אם נתאחד ננצח

מאבק ציבורי שיכלול משמרות הסברה, הפגנות, צעדים ארגוניים ובמידת הצורך גם השבתה של המשק, יוכל לזכות לתמיכה מסיבית, לחזק את מעמדה של העבודה המאורגנת ולהכריע את הממשלה ובעלי ההון.

לצורך מאבק כזה אפשר לשאוב השראה מהקמפיין להעלאת שכר המינימום בארה״ב, מכ־8 דולר לשעה כיום, ל־15 דולר לשעה, ולמען הזכות להתאגד. המאבק בארה״ב כבר הצליח להביא להתאגדויות, הפגנות ושביתות תקדימיות ברשתות המזון המהיר, רשת החנויות וול־מארט ורשתות אחרות הידועות בשכר העוני שהן משלמות. כמו כן הוא הצליח לסחוט העלאות שכר בחלק מהמדינות והיה אחד הגורמים המרכזיים להצטרפות של כ־300 אלף עובדים ועובדות נוספים לאיגודי העובדים במגזר הפרטי בשנת 2013.

המאבק להעלאת שכר המינימום בישראל יוכל לאחד סביבו את הוועדים החדשים והוותיקים, את ההסתדרות, את ארגוני המורים, כוח לעובדים ויתר ארגוני העובדים במשק לצד ארגונים חברתיים, אגודות סטודנטים, מועצות תלמידים, תנועות נוער וארגונים נוספים התומכים במאבק. מאבק עוצמתי סביב דרישות אלו ייתן תשובה הולמת לשוד המאורגן של העובדים ויהיה צעד קדימה למאבק בשלטון ההון.