ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
המשבר באוקראינה
לא להתערבות הצבאית של רוסיה
כוחות צבא רוסיים השתלטו על חצי־האי קרים ■ סוציאליסטים ברוסיה הפגינו נגד ההתערבות באוקראינה ■ לא למלחמה, לא להתערבות המעצמות ולא לממשלת ההון הלאומנית החדשה בקייב!
2,060

2,060

"ויקטור ינוקוביץ׳ הוא הנשיא הלגיטימי היחיד של אוקראינה ואילו לנשיא הנוכחי אין כל סמכות", כך הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום (שלישי) בביתו. פוטין יצא להגנת מקבילו המושחת שנאלץ להימלט לרוסיה בעקבות המחאה ההמונית. הוא אף ניסה ללמד את הצופים שיעור בדמוקרטיה: "יש שלוש דרכים חוקיות להדיח נשיא: כשהוא מת, מתפטר או כחלק מהליך חוקתי".

המשטר הרוסי העניק לינוקוביץ׳ מקום מסתור. לפי דיווחי התקשורת הרוסית, גם שוטרים ממשטרת ההפגנות הידועה לשמצה של אוקראינה, ה״בֶּרקוּט", יהיו זכאים למקלט מדיני, אזרחות רוסית ואף מישרות חדשות במשטרת ההפגנות של רוסיה. פוטין טוען כי הצעדים הללו נעשים מטעמים "הומניטריים" (!) וכי גם אם בעתיד יפלשו רשמית כוחות צבא רוסיים לשטח אוקראינה תהיה זו "התערבות הומניטרית" בלבד.

ההתערבות בקרים

בינתיים, בימים האחרונים, מאות לובשי מדים חמושים, רעולי פנים, החלו בהשתלטות על מבני ממשל, שדות תעופה, ומעברי הגבול בחצי־האי קרים. הממשל בקרים מוגדר כרפובליקה אוטונומית תחת אוקראינה, והנמלים בחצי־האי מוחכרים לטווח ארוך לצי הרוסי.

כ־60% מתושבי קרים הם ממוצא רוסי, מה שהפך אותו למקום נוח להתערבות מבחינת פוטין, שטוען מצדו כי החמושים ברחובות הם תושבים מקומיים שהתארגנו ללא כל מעורבות או הדרכה מצד רוסיה "כדי למנוע מחצי־האי ללכת בדרכה של קייב". פוטין בחר להתעלם מהנוכחות של אלפי חיילים רוסים בקרים אך הדגיש כי "אם אחליט על פעילות צבאית היא תהיה לגיטימית לגמרי, ותגן על האנשים שקשורים אלינו היסטורית, תרבותית וכלכלית. זהו האינטרס הלאומי שלנו".

בהתחשב בהחלטה הכמעט מיידית של הממשלה החדשה בקייב לפגוע במעמד הרשמי של השפה הרוסית באוקראינה, אין ספק שחלק מהמיעוט הרוסי אכן חושש לגורלו. אך בניגוד לרושם אותו פוטין מנסה ליצור, המשטר שלו אינו פועל להבטחת ביטחונם של תושביה הרוסים של קרים ומזרח אוקראינה אלא להבטחת האינטרסים הצרים של האליטה הקפיטליסטית הרוסית אותה הוא מייצג. מנגד גם ההתנגדות של הממשל האמריקאי ומעצמות המערב למהלכים של פוטין אינה מוּנעת מדאגה לדמוקרטיה וזכויות אדם אלא מהאינטרסים הגיאו־פוליטיים והכלכליים של המעצמות היריבות.

המעצמות בוחשות

פוטין עקץ במסיבת העיתונאים את הצביעות של הממשל האמריקאי: "כשאני שואל האם הכול אצלם לגיטימי, אני נאלץ להזכיר לארה״ב את עיראק, את אפגניסטן ואת לוב". אך פוטין מתייחס לדוגמאות של תוקפנות צבאית אימפריאליסטית רק כדי להצדיק תוקפנות אימפריאליסטית מצד משטרו שלו.

כפי שהסברנו עוד בתחילת המשבר, אף אחת מהמעצמות ממזרח וממערב אינה מייצגת את האינטרסים של האנשים העובדים והעניים באוקראינה ואינה מציעה מענה לבעיות החברתיות הבוערות שהוציאו מאות אלפים למחאה בכיכרות.

שעות ספורות לאחר מסיבת העיתונאים של פוטין הגיע מזכיר המדינה האמריקאי ג׳ון קרי לביקור קצר בקייב, שבמהלכו הבטיח להעביר לממשלת אוקראינה הלוואת סיוע בסדר־גודל של מיליארד דולר כחלק מתוכנית החילוץ של קרן המטבע העולמית.

כמיטב המסורת, ההלוואה תהיה מותנית בשורה של גזירות כלכליות שכבר סוכמו בין נציגי קרן המטבע הבינלאומית לממשלת אוקראינה החדשה בסוף השבוע האחרון. פוטין אגב הבהיר במסיבת העיתונאים כי אין לו התנגדות עקרונית לכך: "הם [ממשלות המערב] מבקשים מאיתנו לעבוד יחד איתם במסגרת קרן המטבע העולמית, בשביל לשכנע את הממשלה של אוקראינה לבצע רפורמות שנחוצות להחייאת הכלכלה. אנחנו מתכוונים להמשיך לעבוד בערוץ הזה".

במקביל, העימות בין המעצמות ממערב וממזרח מחריף את הקיטוב הלאומי המסוכן שנוצר בתוך אוקראינה עצמה. האופי הלאומני של הממשלה הפרו־מערבית החדשה — שארבעה משריה משתייכים למפלגת הימין הקיצוני האנטישמית "חירות" (Свобода), הקוראת בין השאר להחרים את השפה הרוסית — מייצר תגובת־נגד בקרב דוברי רוסית במזרח המדינה. זו מנוצלת היטב על־ידי משטר פוטין והמפלגות הקפיטליסטיות הפרו־רוסיות.

מאז תחילת תנועת המחאה באוקראינה, שני המחנות היריבים של האליטה האוקראינית, הפרו־רוסיים מחד והפרו־מערביים מאידך, מנסים לנצל עד תום את הפחדים של הקבוצות הלאומיות השונות ואף את זיכרונות התופת ממלחמת העולם השנייה לצורך גיוס תמיכה בעמדתם.

סוציאליסטים מתנגדים למדיניות ה"הפרד ומשול" וקוראים למאבק מאוחד של העובדים והעניים מכל המחוזות באוקראינה נגד הפוליטיקאים הקפיטליסטיים הלאומנים מממשלת קייב הפרו־מערבית, נגד המפלגות הקפיטליסטיות הלאומניות הפרו־רוסיות, נגד ההתערבות האימפריאליסטית מצד הקרמלין ונגד כל ניסיון התערבות מצד המעצמות האחרות.

סוציאליסטים ברוסיה הפגינו נגד איומי המלחמה

כאלף איש ואישה יצאו להפגין במוסקבה ובסנט־פטרבורג נגד איומי המלחמה מצד המשטר הרוסי ביום ראשון האחרון (2 במרץ). המפגינים הותקפו בברוטליות, הן על־ידי המשטרה והן על־ידי גורמי ימין קיצוני מאורגנים. מעל 300 איש נעצרו במוסקבה, ובהם עיתונאים ואף פנסיונרים. כל מי שהעז להניף שלט או להחזיק פלאייר נלקח היישר לניידת.

בין העצורים היו גם חמישה מחברינו ברוסיה, פעילי תנועת האחות של "מאבק סוציאליסטי". בחומרי ההסברה מזהירים השותפים שלנו כי: "המשטר הרוסי נערך להתערבות צבאית באוקראינה ומתרץ זאת בדאגה לביטחונם של אזרחי רוסיה השוהים בחצי־האי קרים ואף באזורים אחרים במזרח אוקראינה. ערוצי הטלוויזיה והתקשורת הרשמיים פתחו בתעמולת מלחמה נגד 'הקיצוניים, הטרוריסטים והפאשיסטים' ממערב אוקראינה.

"האירועים שהתרחשו בכיכר העצמאות תפסו את האליטה השלטת ברוסיה במבוכה. לאחר שיוקרתו והשפעתו הפוליטית והכלכלית על אוקראינה ספגו מכה, פנה משטר פוטין להחרפת העימות בין מזרח למערב אוקראינה".

על רקע תעמולת המלחמה הם אומרים כי "לעובדים באוקראינה וברוסיה יש אינטרסים משותפים: כולנו סובלים מניצול, עוני, אבטלה ומירידת ערך המטבע (שמתורגמת לעליות מחירים). האליטות ששולטות ברוסיה ובאוקראינה ינסו להפריד בינינו על בסיס לאומי כדי שלא נוכל להיאבק נגדן. עכשיו אותן אליטות מוכנות גם לפתוח במלחמה כדי להגן על האינטרסים שלהן".

במקביל להתנגדות חד־משמעית לכל התערבות צבאית מצד רוסיה, שותפינו בתנועת ה־CWI ברוסיה אינם רואים, בניגוד לכוחות אופוזיציה אחרים ברוסיה, בממשלה הקפיטליסטית החדשה בקייב דוגמה לשלטון מתקדם שראוי לתמיכה: "הממשלה החדשה באוקראינה, שמורכבת מקואליציה של כוחות ליברליים ולאומניים, מחוקקת בימים אלה חוקים הפוגעים לא רק בזכויות הציבור הרוסי באוקראינה אלא גם באינטרסים הכלכליים והחברתיים של כלל האנשים העובדים במדינה".

הם ממשיכים וקוראים "לכל ארגוני השמאל, לעובדים ולצעירים לפעול ולהתארגן ברוסיה, באוקראינה, ובקרים לעצירת המלחמה", ומדגישים את הצורך להתארגן משני עברי הגבול גם למאבק נגד הגזירות הניאו־ליברליות וההתקפות על האנשים העובדים ולקדם בנייה של ארגוני עובדים ושל מפלגות של האנשים העובדים שיוכלו להציע אלטרנטיבה אמיתית ולהוביל את המאבק לשינוי החברה.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.