socialism.org.il
גבעת עמל בת״א
לא לפינוי, לא לעירייה בשירות הטייקונים
מאבק תושבי השכונה נגד ניסיונותיו של הטייקון יצחק תשובה לזרוק אותם מביתם מגיע לנקודת הכרעה
גיל ולך ואייל עצי־פרי
25.05.2014 19:53

כ־30 משפחות משכונת גבעת עמל במרכז תל אביב עומדות בפני סכנת פינוי מיידי מבתיהם לטובת הקמת פרויקט הנדל״ן היוקרתי "פארק בבלי" של הטייקון יצחק תשובה.

הצווים נשלחו לתושבים בסוף אפריל, ערב חג הפסח. מספר ימים לפני כן, משפחת היהלומנים כוזהינוף השיגה צווי פינוי ל־5 משפחות אחרות לטובת פרויקט יוקרה נוסף בשכונה. התושבים הגיבו לצווי הפינוי במאבק נחוש והפגנות סוערות.

המשפחות בגבעת עמל מתגוררות בשכונה מאז שנת 1947. הן שוכנו במקום על־ידי ארגון "ההגנה", לאחר שזה כבש את הכפר הפלסטיני ששכן במקום, ג׳מאסין אל־ע׳רבי, שתושביו נעקרו. לתושבים ששוכנו בגבעת עמל הובטח שיזכו לרכוש את הקרקע, אך בשנת 1961 היא נמכרה ל"סולל בונה" במחיר נמוך במיוחד בתמורה להבטחה שהחברה תספק מאה יחידות דיור לתושבי השכונה — התחייבות שמעולם לא קוימה. משם הבעלות התגלגלה לידי בנק הפועלים, יצחק תשובה ועיריית תל אביב. כאמור, שטח סמוך בשכונה נמכר לאחרונה למשפחת היהלומנים כוזהינוף.

בשכונה מתגוררות כ־130 משפחות שסובלות מהזנחה קשה מצד העירייה, שמעולם לא סללה במקום מדרכות וכבישים. עד עצם היום הזה התושבים מתגוררים בפחונים בהם חוגג האסבסט, שמהווה סכנה בריאותית. ממול ניצבים מגדלי YOO ובהם דירות יוקרה עם ספרייה, בריכת שחייה וחדר כושר לרווחת הדיירים.

הנוף המנוגד הזה והמאבק האמיץ של תושבי גבעת עמל חושפים את מדיניות הדיור המעוותת של הממשלה והעירייה, שפועלות בשירות הטייקונים. בכרזות שתושבי גבעת עמל תלו ברחבי תל אביב הם מסבירים כי "עיריית ת״א עוצמת עיניים לנוכח הפינויים האלימים שמתבצעים בשכונה ומפנה עורף לתושביה הוותיקים, כי עיריית ת״א שותפה בפרויקט של תשובה ומחכה לקבל 135 דירות יוקרה במגדלים".

גל נאור, בתו של יצחק תשובה, היא אדריכלית הפרויקט "פארק בבלי" שצפוי להיבנות על שטחה של גבעת עמל. לא מדובר בפרויקט של דיור בר־השגה לאנשים עובדים ולמשפחות צעירות אלא בעוד פרויקט יוקרה עם פארק ענקי וכ־1,000 יחידות דיור — כל אחת בשווי של 5 מיליון שקל לפחות.

יצחק תשובה מצדו לא מוכן לספק דיור חלופי לתושבי גבעת עמל. הוא פועל באופן בריוני כדי לגרום להם להסתפק בפיצוי זעום. לדברי התושבים, ה"שליחים" של תשובה, כך מכנים אותם התושבים, מגיעים בתדירות גבוהה להפחיד משפחות. המשא ומתן על כספי הפיצוי מתנהל עם כל משפחה בנפרד ונמשך בדרך כלל עד הלילה שלפני הפינוי, כדי להתיש את המפונים.

המאבק בפינוי

ב־27 במרץ פונו בגבעת עמל מבתיהן שש משפחות. הפינוי נוהל על־ידי המשטרה כמבצע צבאי בהשתתפות מאות שוטרים, כולל כוחות מג״ב ויס״מ, מסוקים וצפלין. מאחורי ההתגייסות המסיבית של המשטרה עומד החשש מנחישות התושבים למנוע פינויים בעתיד.

אבל תושבי גבעת עמל לא מוותרים, הם יצאו למאבק נחוש שכבר מניב פירות. בתחילת הדרך, תשובה הציע למשפחות שכבר פונו פיצוי בגובה 250,000 שקל למשפחה, סכום שאינו מספיק לדירה חלופית ושקול ל־5% מערך כל דירה בפרויקט החדש. סדרת ההפגנות והלחץ שהתושבים הפעילו על חברי כנסת אילצו את יצחק תשובה להגדיל את הפיצוי לסכום של יותר ממיליון שקל למשפחות שכבר פונו. עם זאת, לשאר המשפחות בשכונה לא מובטח עדיין כל פיצוי. בנוסף, הסכום, שאמור לממן דירה חלופית, לא יאפשר למשפחות לרכוש דירה באזור.

צווי הפינוי שניתנו לכרבע ממשפחות השכונה בסוף אפריל הבהירו שהמאבק מגיע להכרעה. לכן עם קבלת צווי הפינוי הקימו התושבים מחסומים מאולתרים בכל הכניסות לשכונה והתבצרו בה. הפעולה הזו הביאה לדחיית הפינויים בחודש, ואם לא יושגו הבנות ייתכן שהתושבים עוד יאלצו לנקוט פעולות דומות.

כדי לנצח במאבק נחוצה תמיכה רחבה ככל האפשר. העובדה שהמאבק של תושבי השכונה הוא לא רק נגד תשובה וכוזהינוף, אלא גם נגד מדיניות הדיור המעוותת של הממשלה והעירייה, היא דווקא הזדמנות להרחבת המאבק. גיוס סולידריות פעילה מצד ארגונים שנאבקים למען דיור ציבורי, תנועות חברתיות, ארגוני סטודנטים וארגוני עובדים יכולה לשנות את יחסי הכוחות, ולחזק את המאבק הרחב למען הזכות לדיור.