socialism.org.il
חודש הגאווה 2014
השתתפות שיא במצעד הגאווה בתל אביב
המונים השתתפו במצעד הגאווה בתל אביב שהיה הגדול ביותר עד כה ■ ערב קודם נקטע בבוז נאומו של שר האוצר לפיד באירוע "קוקטייל הגאווה"
ירדן אלטונן
16.06.2014 20:42

למעלה מ־130 אלף משתתפות ומשתתפים צעדו ביום שישי האחרון במצעד הגאווה הענקי שנערך בתל אביב, ובהם גם פעילות ופעילי מאבק סוציאליסטי, בקריאה לשוויון זכויות ללהט״ב. מדובר במצעד הגאווה הגדול ביותר שהתקיים בישראל עד היום, והוא בהחלט רומז לדרך הארוכה ולהישגים שכבר הושגו במאבק הלהט״בי בעשורים האחרונים. עם זאת, למרות ההשתתפות ההמונית במצעד ולמרות שעיריית תל אביב פורסת עליו את חסותה הרשמית, חשוב לזכור כי המאבק לא הסתיים. ההומופוביה והטרנספוביה לא נעלמו — לא מהרחובות, לא ממערכת החינוך והבריאות ולא ממסדרונות הממשלה.

להט״ב רבים, ובייחוד האוכלוסייה הטרנסג׳נדרית, עדיין מופלות ומופלים בעבודה, בשירותי הרווחה ובבריאות. סירוב של רופאים להעניק טיפול רפואי לטרנסג׳נדרים ולטרנסג׳נדריות, פיטורי עובדים על רקע נטייתם המינית, אלימות בבתי הספר וברחוב על רקע הומופובי וטרנספובי הם עדיין חלק בלתי נפרד ממציאות היומיום.

בערב שקדם למצעד הוזמן שר האוצר יאיר לפיד לצד ח״כים נוספים לנאום באירוע "קוקטייל הגאווה" שנערך בחסות עיריית תל אביב. במצעד הגאווה שנערך בתל אביב בשנה שעברה, לפיד סולק מהבמה בקריאות בוז. גם הפעם עוררה נוכחותו של לפיד זעם. פעילות ופעילי להט״ב קראו קריאות בגנות ההצבעה של מפלגתו בכנסת נגד חוק "ברית הזוגיות", כמו גם נגד מדיניותו הכלכלית, ואילצו את לפיד לקטוע את נאומו.

על אף שמפלגות ממסד כמו "יש עתיד", "התנועה", ואף חלקים ב"ליכוד" מצהירות מעל במות ציבוריות שהן פועלות ל"שוויון זכויות לקהילה הגאה", חשוב לזכור כי מדובר במפלגות שמובילות מדיניות של התקפות על תנאי המחיה והעבודה של כלל הציבור, לרבות פגיעה בשירותים החברתיים, שפעמים רבות להט״בים זקוקים להם באופן מיוחד. מפלגות אלו גם ממשיכות להוביל חקיקה גזענית ואנטי־דמוקרטית ולהשתמש בדעות הקדומות שקיימות בחברה, כולל שנאת להט״ב, בשביל לסכסך בין אנשים מהשורה.

על רקע ההתקפות האלו ושורת הגזירות הכלליות והפוליטיות שהממשלה מכינה לנו, מצער היה לראות שמארגני המצעד בתל אביב, בחרו כמו בכל שנה, לשווק את המצעד כאטרקציה תיירותית, תוך פמפום מסיבי של פרסום מסחרי מצד תאגידים. מסרי המחאה הפוליטיים שבגללם החלה המסורת של מצעדי הגאווה — מאבק בהומופוביה ובשנאת להט״ב כחלק מהמאבק הרחב לשינוי החברה — מוסמסו כמעט לגמרי. חשוב שבמעצדים הבאים שצפויים להתקיים במסגרת חודש הגאווה, בירושלים בחיפה ובערים נוספות מסרים אלה דווקא יובלטו.