socialism.org.il
המאבק בהפרטה ובפיטורים
סולידריות עם עובדי הדואר!
ההסתדרות הכריזה סכסוך העבודה בשירות המדינה מול דרישות הממשלה והאוצר לפטר עוד 1,500 עובדים בדואר ■ התשובה לאוצר צריכה להיות בהתנגדות גורפת לפיטורים ובהרחבת המאבק מול תוכניות ההפרטה
יובל שׂורק
04.09.2014 22:13

כבר חמישה חודשים שעובדי הדואר מנהלים סכסוך עבודה נגד תוכניות פיטורים המוניות. בחודש מרץ נפתח מאבקם בשביתת אזהרה של יום אחד והפגנה מרשימה של 2,000 עובדים.

העילה הרשמית לפיטורים היא הגירעון התופח של "דואר ישראל". אולם יו״ר ועד העובדים, שמעון פרג׳ון, שלל בצדק את טענות ההנהלה כאילו העובדים הם האשמים במצב הכלכלי של החברה. למעשה, הגירעון של חברת הדואר נוצר כתוצאה מ"פתיחת השוק לתחרות", כאשר תאגידים פרטיים רשאים להשתמש במרכזי החלוקה של הדואר, כלומר, בנכסים ציבוריים, תמורת מחיר אפסי, ולדואר ישראל לא ניתנת אפילו האפשרות להוריד מחירים, כיוון שאלה נקבעים על־ידי המדינה.

זו הנוסחה הרגילה של הממשלה להפרטה: ייבוש תקציבי מצד אחד, והפרטה חלקית מצד שני. האבסורד שבו תאגידים פרטיים מתוחזקים למעשה באמצעות כספי ציבור יוצרת תוצאה פשוטה מאוד — במילותיו של פרג׳ון: "הציבור יפסיד, בעלי ההון ירוויחו".

בעקבות המאבק בשטח הצליחו העובדים לצמצם את התוכנית הראשונית והאיומה של האוצר לפיטורי 2,000 עובדים. ועד העובדים הגיע להסכמה במשא ומתן עם ההנהלה על פרישה מוקדמת של כאלף עובדים. זה אמנם פחות, אבל גם פרישה מוקדמת היא סוג של פיטורים מרוככים. מדובר באלף מקומות עבודה שנסגרים, שגורמים לאלף צעירים הנכנסים לשוק העבודה להסתפק במישרות גרועות או להישאר מובטלים.

אבל גם הוויתור החלקי על תוכנית הפיטורים הקודמת היה רק נסיגה לשם התקפה מבחינת הממשלה והאוצר: מיד אחרי המלחמה בעזה דרש משרד האוצר פיטורים של 1,500 עובדים נוספים המועסקים בחברה 5–7 שנים. מדובר בניסיון להמשיך לקדם את הפרטת פעילות החברה והפיכת מאות עובדים מאוגדים לעובדי קבלן חסרי זכויות.

עובדי הדואר חזרו בצדק לנתיב של מאבק: שירות "דואר נע" הושבת ללא הגבלת זמן, וסניפי הדואר בתל אביב, חיפה וירושלים הושבתו למספר שעות. ביום שלישי (2.9) הפגינו עשרות עובדים מול מלון דויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, שעה שבמקום נערכה "ועידת כלכליסט", בה נאם שר האוצר יאיר לפיד. גם פעילי מאבק סוציאליסטי הביעו סולידריות ולקחו חלק בהפגנה.

צעדי העובדים מרשימים במיוחד, שכן המלחמה האחרונה כפתה קיפאון על מאבקי העובדים והמאבקים החברתיים המתרבים.

צונאמי של הפרטות בחסות עשן המלחמה

עובדי הדואר אינם קבוצת העובדים היחידה שאותה תוקפת כעת ממשלת נתניהו. ב־21 ביולי, בעיצומם של ההפצצות והקרבות ברצועת עזה וירי הרקטות לעבר יישובים ישראליים, הוגשה לממשלה תוכנית ענק להפרטות במגזר הציבורי, בין השאר בחברת החשמל, מקורות, רכבת ישראל, נמלי הים, וגם בדואר. התוכנית הוגשה על־ידי מנכ״ל רשות החברות הממשלתיות, אוֹרי יוגב, מאדריכלי תהליך ההפרטה בישראל, שזכור בתפקידו כיו״ר רכבת ישראל בזמן שבירת מאבק עובדי הרכבת.

ה"אחדות הלאומית" וה"סולידריות" שדרשה הממשלה בזמן המלחמה התבררו גם הן בתור שקר ציני לנוכח ההתקפות העצומות על תנאי המחיה של אותם עובדים שעליהן אותה ממשלה טוענת שהיא כביכול מגינה.

עובדי הדואר מראים את הדרך קדימה

אבל כמו שהסברנו עוד בתחילת המאבק הנוכחי, עובדי הדואר לא ינצחו את חרב ההפרטה של הממשלה לבד. נחוצה סולידריות ותמיכה רצינית מצד ההסתדרות.

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן נאם גם הוא באותה ועידה של "כלכליסט", וניצל את הבמה בשביל להכריז על סכסוך עבודה ארצי בכל משרדי הממשלה לאות סולידריות עם עובדי הדואר. אין ספק שמדובר בצעד בכיוון הנכון. עם זאת, ניסנקורן גם הצהיר בנאומו כי הוא "מוכן לרפורמה" — שם קוד לתוכניות הפרטה ופיטורים — וזאת לאחר שההסתדרות כבר הסכימה בשלב הקודם, כפי שהודה ניסנקורן, לקיצוץ אלף מישרות עובדים.

הסכמה עקרונית כזו הופכת את הוויכוח בין ניסנקורן לאוצר לוויכוח על מינון ההתקפות בלבד. זוהי עמדה מסוכנת. ההסתדרות חייבת להתנגד לכל תוכניות הפיטורים ולכל ההפרטות באופן עקרוני. אין שום סיבה לוותר ולאפשר גזל של עוד נכסים, שירותים ומקומות עבודה מציבור עובדים מרושש ועני גם כך.

המאבק של עובדי הדואר צריך להיות יריית הפתיחה במאבק נגד כל תוכניות הפיטורים וההפרטות במשק. הוא גם חייב להתחבר למאבק הרחב והמתמשך ביוקר המחיה, ועל העובדים המאורגנים בהסתדרות מוטל תפקיד מרכזי בהובלתו.

אנחנו אומרים: אפס פיטורים בדואר ישראל! אפס פיטורים במגזר הציבורי! כן למאבק מול הגזירות של ממשלת ההון וההתנחלויות!