socialism.org.il
מזרח ירושלים
בחסות הממשלה: הימין הקיצוני משתלט על בתים בסילוואן
ארגוני המתנחלים במזרח ירושלים מרחיבים את ההתנחלות בשכונת סילוואן ■ ראש הממשלה נתניהו ושר הכלכלה נפתלי בנט מגבים את המהלך, שרק יחריף את הקיטוב הלאומי והמתיחות הביטחונית בירושלים
אור דר
11.10.2014 17:58

בליל ה־29 בספטמבר נכנסו עשרות מתנחלים לכ־25 דירות בשבעה בתים בשכונה הפלסטינית הענייה סילוואן שבמזרח ירושלים. את הכניסה לבתים ליוו כוחות גדולים של משטרה ויס״מ. אלה פיזרו בכוח את תושבי השכונה שניסו לעצור את ה"שכנים" החדשים.

מדובר במבצע שיזמה עמותת הימין הקיצוני אלע״ד, הפועלת זה שנים לצד עמותת "עטרת כהנים" ובמקביל לארגוני מתנחלים נוספים במטרה "לייהד" את השכונות הפלסטיניות במזרח ירושלים — כלומר, לנשל את התושבים הפלסטינים במקום.

מדובר בכניסה הגדולה ביותר של מתנחלים לשכונה פלסטינית במזרח ירושלים ב־20 השנים האחרונות. עם ההשתלטות על הבתים פירסמה אלע״ד מודעת "דרושים", שבה היא מציעה שכר של 500 שקל ליום לבוגרי יחידות קרביות נושאי נשק בתמורה לשהייה בדירות שתפסה.

עמותת המתנחלים טוענת כי את הדירות רכשה חברת Kandel Finance הרשומה בחו״ל, אך התושבים חושדים כי הרכישות נעשו בדרכים לא חוקיות. מניסיון העבר עולה כי בחלק מהמקרים ארגוני המתנחלים מאיימים על משפחות במצוקה ואף סוחטים אותן כדי לגרום להן למכור את בתיהן, או רוכשים בתים באמצעות אנשי קש ומסמכים מזויפים (ראו תחקיר של עמותת עיר־עמים בנושא: עסקה אפלה בסילוואן).

אך גם אם הרכישות נעשו כחוק, זה לא משנה דבר לגבי העובדה שהן נועדו לקדם את דחיקת התושבים הפלסטינים — צעד שרק יגביר את הקיטוב הלאומי ואת המתח הביטחוני בכל חלקי ירושלים.

בנט ונתניהו מגבים את אלע״ד

שר הכלכלה נפתלי בנט מיהר להגיע לסילוואן למחרת כדי לחגוג את הרחבת ההתנחלות, וטען כי מדובר ב"אירוע היסטורי". הוא אף הכריז כי "בעיר דוד, מה שבעבר נקרא סילוואן, יש כיום רוב ישראלי" — זאת על אף שמספר המתנחלים בסילוואן אינו עולה על 600, בזמן שבשכונת־המישנה של סילוואן, ואדי חילווה, שבתחומיה נמצאת "עיר דוד", מתגוררים כ־3,500 תושבים פלסטינים. בסילוואן כולה מתגוררים 20–50 אלף תושבים פלסטינים.

בנט אינו היחיד בממשלה שמגבה את המהלך. גם ראש הממשלה נתניהו הודף את הביקורת על כניסת המתנחלים: "ערבים בירושלים קונים דירות באופן חופשי במערב העיר ואף אחד לא אומר שאסור להם. אני לא מתכוון להגיד ליהודים שאסור להם לקנות דירות במזרח ירושלים. זה רכוש פרטי וזכויות הפרט".

אלא שבניגוד לפלסטינים, שנדחפים למערב העיר מתוך מצוקת דיור שהיא תוצר של מדיניות הממשלה והעירייה במזרח העיר, המתנחלים של אלע״ד לא מחפשים לשפר את תנאי מחייתם: רכישת הבתים ואכלוסם במאבטחים חמושים נועדו לקדם מטרות אידיאולוגיות גזעניות.

בדומה לקודמותיה, ממשלת נתניהו מקדמת את פרויקט ההתנחלויות סביב השכונות הפלסטיניות בירושלים ובתוכן כדי לנתק אותן מהגדה המערבית ולספח אותן לישראל. בדרך זו מנסה הממשלה גם לטרפד את האפשרות למימוש זכותם של הפלסטינים להקים מדינה משלהם עם בירה במזרח ירושלים.

ב־1 באוקטובר פירסמה הוועדה לתכנון ולבנייה בירושלים תוכנית לבניית 2,610 יחידות דיור בגבעת המטוס, שמדרום לקו הירוק. מטרת התוכנית היא יצירת נתק בין שכונת בית צפאפא הפלסטינית לבין העיר בית לחם והגדה המערבית. במקומות רגישים יותר כמו העיר העתיקה מעדיפה הממשלה, משיקולי תדמית, ש"העבודה השחורה" תיעשה על־ידי ארגוני המתנחלים. גם אם לעתים נאלצת הממשלה, כתוצאה מלחצים שונים, להגביל את אלע״ד ודומותיה, פעילותן של עמותות אלו היא המשך ישיר של המדיניות שלה.

המדיניות של דיכוי, התנחלות, נישול, הריסות בתים, גירוש ואפליה שמיישמת ממשלת ההון וההתנחלויות של נתניהו, בסיוע ארגוני המתנחלים של הימין הקיצוני, יוצרת באופן בלתי נמנע תגובה־נגדית. זהו הרקע הכללי למחאות ולמהומות שפרצו ברחבי מזרח ירושלים בתקופה האחרונה, ושהגיעו לשיאן בתגובה לרציחתו המזוויעה של הנער מוחמד אבו־ח׳דיר.

הבעיות החברתיות והביטחוניות של התושבים הפלסטינים והישראלים בירושלים לא ייפתרו ללא הוצאת המתנחלים וכוחות השיטור שלהם מהשכונות הפלסטיניות בעיר, וסיום כל אפליה ודיכוי של התושבים הפלסטינים. תושבי סילוואן מנהלים זה שנים מאבק ארוך וקשה נגד מדיניות הממשלה ונגד המתנחלים. מאבקם ועמידתם הנחושה של התושבים נגד ההתנחלויות ראויה לכל תמיכה, כחלק ממאבק לסיום הכיבוש ולשלום, שיאפשר כינון שתי בירות בירושלים במסגרת שתי מדינות סוציאליסטיות, דמוקרטיות ושוות־זכויות.