socialism.org.il
גל ההתאגדות
עובדי לאומי קארד נוקטים עיצומים
מאות מעובדי לאומי קארד לקחו חלק בשורה של אסיפות הסברה, הפגנות וצעדי השבתה ■ ההנהלה מסרבת לחדש את המשא ומתן כל עוד העיצומים נמשכים והעובדים מתכוננים למפגן כוח נוסף
נאור קפולניק, עובד לאומי קארד
16.01.2015 18:59

לאחר יותר משנה של משא ומתן על חתימה של הסכם קיבוצי ראשון, על רקע אי הסכמות בנושאי השכר, התארגנות עובדי לאומי קארד הכריזה על סכסוך עבודה והחלה לנקוט בשורה של עיצומים. החל מה־14 בינואר הושבתו מספר מוקדים ומחלקות — חלקן באופן מלא וחלקן באופן חלקי.

ביום העיצומים הראשון, לא פחות ממאתיים עובדות ועובדים יצאו ממשרדי החברה בשביל לקיים הפגנה באמצע יום העבודה. מאוחר יותר התקיימה אסיפת הסברה גדולה במוקד שירות הלקוחות, בו אני עובד, במקביל לעיצומים ששיתקו כמעט כליל את עבודת המוקד למשך שעה ארוכה. העובדים במחלקת המכירות קיבלו את ההכרזה על השביתה במחיאות כפיים סוערות, הורידו את האוזניות וערכו אסיפת עובדים ממושכת בהשתתפות חברי הועד.

ההתגייסות האנרגטית של מאסה משמעותית מהעובדים בחברה לפעולות המחאה עם מגאפונים, שלטים וחולצות של ההתארגנות הוכיחו שאנחנו מסוגלים להפגין כוח. באסיפת ההסברה מחוץ למשרדי החברה קראו העובדים לחגי הלר, מנכ״ל החברה, "להתעורר" וצעקו קריאות כמו "לא נסתפק בפירורים" ו"העובדים שווים יותר". מסדרונות החברה היו ריקים מאדם ודיונים ערים על המשבר במשא ומתן ועל העיצומים היו ועודם נושא לשיחה בכל מקום בחברה, מחדרי האוכל ועד פינות העבודה.

בסיומו של יום העיצומים הראשון הודיעה ההנהלה ליו״ר המרחב בהסתדרות, אבי גלילי, כי היא מוכנה לחדש את המשא ומתן החל משבוע הבא. בתגובה הועד הודיע לעובדים על השעיית הצעדים הארגוניים. אך למחרת התנערה ההנהלה מהתחייבות זו ואף שלחה הודעה לכל עובדי החברה לפיה היא מסרבת לקיים משא ומתן עם העובדים כל עוד העיצומים נמשכים. בתגובה הכריז הוועד על המשך העיצומים והחרפתם.

הועד דורש מההנהלה בין השאר, להעלות את השכר בחברה בהתאם להסכמים הקיבוציים שנחתמו בשנים האחרונות בחברות האשראי ישראכרט וכאל יחד עם התאמות לתנאים בלאומי קארד. כמו כן דורש הועד שעבור העובדים השעתיים יופרשו זכויות סוציאליות לפי כל מרכיבי השכר ולא רק על שכר הבסיס שהוא בדרך כלל קרוב מאוד לשכר המינימום. הועד דורש גם תוספות משמעותיות לרווחה וקביעת מנגנון לחישוב מודל התגמול לעובדים, בונוסים וכו' בשיתוף נציגי העובדים. כל הדברים הללו לא היו קיימים אף פעם בלאומי קארד, וללא מאבק להנהלה אין שום כוונה לשנות זאת. ב־14 הימים שקדמו להכרזה על עיצומים קבעה ההנהלה להיפגש עם הועד ליום דיונים מרתוני אך נציגיה הגיעו לשעה וחצי בלבד.

צעדי ההנהלה מראים כי ההנחה שהיא הפנימה את העובדה שיש בלאומי קארד יחסי עבודה קיבוציים רחוקה מהמציאות. כעת ההתארגנות שלנו עומדת בפני מבחן. ההתגייסות הראשונית המרשימה שלנו העובדים הייתה מצוינת אבל ההנהלה תנסה להפוך את היוצרות. בגלל זה צריך לחזק את ההתארגנות בימים הקרובים בכל אחת מהמחלקות. שורה של צעדים ארגוניים חזקים יוכלו לא רק להחזיר את ההנהלה לשולחן המשא ומתן אלא גם לוודא שהיא מתחייבת למתווה זמנים ברור לחתימה על הסכם קיבוצי.

אנחנו העובדים צריכים צוותי פעולה בכל מחלקה שיובילו בפועל את הצעדים הארגוניים ויקיימו אסיפות ופעילויות הסברה. צוותי הפעולה יוכלו להיות החוליה המקשרת בין העובדים לבין הועד, לוודא כי כל העובדים מעורים בפרטי המשא ומתן והמאבק, ולשמש את העובדים להעלאת הדרישות שלהם מול ההנהלה. מתוך צוותי הפעולה המחלקתיים ניתן יהיה לבחור נציגים ונציגות שיצטרפו לוועד העובדים. כמו כן יש לוודא כי כל מחלקות החברה מיוצגות בוועד. באופן הזה רמת ההתארגנות תהיה חזקה יותר ויחסי הכוחות במקום העבודה בין ההנהלה לעובדים ישתנו לטובתנו.

אנחנו גם צריכים לארגן כנס הסברה גדול של כל עובדי החברה שיוכל להעצים את הביטחון של העובדים בהתארגנות. בכנס צריך להינתן עדכון מלא על המשא ומתן, כולל התייחסות למה ההנהלה הסכימה ולמה לא, ולאפשר לעובדים להביע את דעתם בנושא הדרישות שצריכות להיות מועלות במשא ומתן לקראת ההסכם הקיבוצי, והצעדים שיש לנקוט בשביל להשיג אותן. כך נוכל להמחיש להנהלה שמאחורי הדרישה להסכם קיבוצי ושיפור משמעותי בתנאי העבודה עומד כוח חזק ומאוחד שנחוש להשיג את ההסכם הטוב ביותר עבור כל אחד ואחת מאיתנו!