ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
השביתה בכי״ל
להחריף את המאבק ולנצח!
השביתה במפעל הברום נכנסה לשבוע הרביעי ■ עובדי מפעלי ים המלח הצטרפו לשביתה ■ מאות עובדים הפגינו בצומת דימונה ■ להגביר את הלחץ על עידן עופר והממשלה!
1,838

1,838

מאות עובדים ממפעל תרכובות ברום וממפעלי ים המלח הפגינו הבוקר (ראשון) בצומת דימונה כחלק מהשביתה נגד תוכניות הפיטורים ב"כימיקלים לישראל" (כי״ל). להפגנה הצטרפו גם חברי ועדים נוספים מהנגב ועובדי עיריית דימונה שנקטו עיצומי סולידריות. הפגנה במתכונת דומה עתידה להתקיים מחר (שני) בבוקר בערד.

ביום רביעי (18.2) הצטרפו לשביתה גם כ־1,500 עובדי מפעלי ים המלח לאחר שההנהלה שלחה מכתבי פיטורים ל־135 עובדים והמשא־ומתן בין ההנהלה למועצת העובדים כשל. מכתבי הפיטורים שנשלחו הם רק הצעד הראשון בתוכנית ההנהלה לפטר או להוציא לפרישה מוקדמת כ־450 עובדים במפעלי ים המלח במהלך השנתיים הקרובות בנוסף ל־270 עובדים במפעל תרכובות ברום.

בצעד אנטי־דמוקרטי, בית הדין לעבודה הורה בצו מניעה לעובדי מפעלי ים המלח להפסיק את השביתה במתקן הברום־כלור, שהשבתתו היתה צפויה להביא תוך שלושה ימים להפסקת הפעילות גם במפעל המגנזיום מקבוצת כי״ל.

להגביר את הלחץ!

נכון לכתיבת שורות אלו, למעט עיצומי סולידריות של מספר שעות ברשויות מקומיות בנגב, ההסתדרות לא הודיעה על הצטרפות מפעל המגנזיום או חברות אחרות לשביתה. באופן מצער, יו״ר ועד עובדי מפעל המגנזיום, אבי בן שושן, התנגד גם הוא להשבתת מתקן הברום־כלור.

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בנאומו בהפגנת עובדי הברום בשבוע שעבר הסביר כי "זה 140 איש בברום היום ומחר זה עוד 200 איש בים המלח ואח״כ יהיה עוד סיבוב [פיטורים] ברותם ועוד סיבוב במגנזיום ואח״כ זה כמה מאות עובדים בקבוצה וזה אחד המקומות היחידים שמייצרים בדרום, ואין מקומות עבודה אחרים". עם זאת, הוא נמנע מלסרטט תוכנית להרחבת המאבק עד לעצירת כל תוכניות הפיטורים.

על הרקע הזה, חשוב שמטה המאבק שהוקם ושכולל את הוועדים בכל החברות והמפעלים שבבעלות עידן עופר יתכנס ויכריז על הסלמת המאבק ועל הצטרפות של ועדים נוספים לשביתה. כך אפשר יהיה למקסם את הלחץ על עידן עופר ולהוריד את תוכניות הפיטורים מהפרק לא רק בברום ובמפעלי ים המלח, אלא בכל קבוצת כי״ל.

במהלך ההפגנה בדימונה אמר יו״ר מרחב ההסתדרות בנגב המערבי, יוסי הובר, כי "מעבר ללחץ בתוך המפעלים, אנחנו גם נעורר את המודעות בקרב התושבים בדרום ולכן החלטנו כל יום בעיר אחרת לעשות הפגנות ולהזדהות עם העובדים".

אולם מטרת ההפגנות לא צריכה להיות רק "לעורר את המודעות" של התושבים בדרום, שברובם המוחלט תומכים בשביתה. את הפגנות ועיצומי ההזדהות שיוזמת ההסתדרות בערי הדרום אפשר וצריך להפוך להפגנות לחץ משמעותיות על הממשלה, ואף לארגן עצרת מחאה המונית נגד עידן עופר, בדרישה להלאים חזרה את כי״ל תחת ניהול ופיקוח ציבוריים ודמוקרטיים ותוך אכיפה סביבתית מחמירה.

כך ניתן יהיה למנוע גם את גלי הפיטורים הנוספים שצפויים ואת התוכנית להעביר חלקים מפעילות החברה לחו״ל. כך ניתן יהיה גם להפסיק אחת ולתמיד את השימוש הציני שעושה עופר בעובדים ובתושבי הנגב כ"בני ערובה" — פעם כדי למנוע העלאה של שיעור המס אותה משלמת כי״ל למדינה ופעם כדי להשיג אישורי כרייה המסכנים את בריאות התושבים.

תנועת מאבק סוציאליסטי תומכת במאבק עובדי כי״ל וקוראת:

■ לעצור את כל תוכניות הפיטורים בכי״ל — לא להתפשר על אף מישרה!

■ להגביר את הלחץ הכלכלי על עידן עופר: המשך הצטרפות הדרגתית של שאר קבוצות העובדים במפעלים ובאתרים שבשליטת עופר לשביתה מלאה, תוך קריאה לסולידריות מצד עובדים גם באתרים בחו״ל.

■ לכנס אסיפות עובדים על בסיס יומי לדיון במצב, בצעדי המאבק הבאים ובדרישות מול ההנהלה ומול הממשלה. להביא כל סיכום מול ההנהלה להכרעת העובדים.

להרחיב את מטה המאבק ולגייס אליו עוד ועדי עובדים בנגב, ארגוני עובדים אחרים וארגוני סטודנטים. לארגן עצרת מחאה נגד עידן עופר והנהלת כי״ל בקריאה להלאים מחדש את כי״ל במטרה להגן על העובדים, על בריאות הציבור ועל הסביבה.

■ לבטל את ההפרטה ולהעביר את כי״ל לניהול ולפיקוח ציבוריים ודמוקרטיים, תוך אכיפה סביבתית מחמירה.

*   תצלום: אקטיבסטילס
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.