socialism.org.il
סולידריות עם עובדי כי״ל
כאלף עובדים מחו מול מטה כי״ל בבאר שבע
העובדים נחושים להרחיב את מאבק ולעצור את הפיטורים ■ צפו בוידיאו
יאשה מארמר
17.02.2015 15:59

כאלף עובדים ממפעל "תרכובות ברום" בנגב קיימו אתמול (שני) עצרת מחאה מול מטה החברה בבאר שבע. העובדים שובתים מזה שבועיים בשביל לעצור את פיטוריהם של 140 מחבריהם לעבודה. לצד עובדי המפעל, בעצרת השתתפו גם חברי וראשי ועדים מהנגב וממקומות נוספים בארץ. גם קבוצה של פעילים ופעילות ממאבק סוציאליסטי הגיעה לעצרת וביקרה באוהל המחאה של העובדים בשביל להביע סולידריות ולחזק את השובתים.

צפו בראיונות שצילמנו בשטח:

את העצרת פתח נפתלי בן הרוש, שעובד במשך עשור במפעל תרכובות ברום וקיבל בשבוע שעבר מכתב פיטורים. נפתלי סתר במשך דקות ארוכות את התירוצים בהם משתמשת ההנהלה בתקשורת כדי להצדיק את הפיטורים במסווה של התייעלות. בסיום דבריו קרא נפתלי ליישם תוכנית התייעלות חלופית: לשים סוף לחגיגת שכר הבכירים ולפטר את המנכ״ל וההנהלה. אחריו נאמו יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ראשי מרחבים בהסתדרות וראשי רשויות מהנגב.

מהעצרת ומהשיחות באוהל המחאה ניכר שהזעם של העובדים מופנה לא רק נגד הבעלים עידן עופר וההנהלה, אלא גם נגד הממשלה היוצאת שלא עושה דבר כדי לעצור את הפיטורים. כשראש עיריית דימונה, בני ביטון, הזכיר בנאומו בעצרת שהוא "איש ליכוד", הוא נענה באופן משמעותי בקריאות בוז ו"ביבי הביתה".

למרות הניסיונות של ההנהלה לשבור את רוחם של העובדים באמצעות הדבקת מכתבי פיטורים על דלת ביתם ושליחת מסרונים מאיימים, מצב הרוח באוהל המחאה נחוש ביותר. העובדים מאמינים כי הם יכולים לסכל את תוכנית הפיטורים ורבים מהם מחכים להצטרפותם לשביתה של חבריהם ממפעלי ים המלח החל ממחר (רביעי).

בזמן הנאומים של ראשי הרשויות וראשי ההסתדרות, עובדים רבים קראו ל"מעשים במקום דיבורים", וכשניסנקורן נאם, קרא לעברו אחד העובדים: "תשבית את כל המשק!".

הרחבת השביתה לשאר קבוצות העובדים בחברות שבשליטת הטייקון עופר ולמגזרים נוספים עד לכדי שביתה כללית במקרה הצורך תוכל להטות את הכף לטובת העובדים.

תנועת מאבק סוציאליסטי תומכת במאבק עובדי כי״ל וקוראת:

■ לעצור את כל תוכניות הפיטורים בכי״ל — לא להתפשר על אף מישרה!

■ להגביר את הלחץ הכלכלי על עידן עופר: הצטרפות הדרגתית של שאר קבוצות העובדים במפעלים ובאתרים שבשליטת עופר לשביתה מלאה, תוך קריאה לסולידריות מצד עובדים באתרים בחו״ל.

לכנס אסיפות עובדים על בסיס יומי לדיון במצב, בצעדי המאבק הבאים ובדרישות מול ההנהלה ומול הממשלה. להביא כל סיכום מול ההנהלה להכרעת העובדים.

להרחיב את מטה המאבק ולגייס אליו עוד ועדי עובדים בנגב, ארגוני עובדים אחרים וארגוני סטודנטים. לארגן עצרת מחאה נגד עידן עופר והנהלת כי״ל בקריאה להלאים מחדש את כי״ל במטרה להגן על העובדים, על בריאות הציבור ועל הסביבה.

■ לבטל את ההפרטה! להלאים את כי״ל ולהעביר אותה לניהול ולפיקוח ציבוריים ודמוקרטיים, תוך אכיפה סביבתית מחמירה.