ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
זו לא טעות, זו מדיניות
בתי החולים הציבוריים בקריסה
השקעה מסיבית בתוספות צוותים רפואיים, מכשור, מיטות וחדרי אשפוז? לא חלק מסדר־היום של המפלגות הקפיטליסטיות!
2,806

2,806

שוב חורף, ושוב חדרי המיון ומחלקות האשפוז בבתי־החולים הציבוריים קורסים. בבית החולים רמב״ם בחיפה ובבית החולים סורוקה בבאר שבע, התפוסה בחדר המיון עברה את ה־200%, ואילו בבית החולים שיבא בתל השומר היא הגיעה ל־350%.

בישראל יש רק 1.9 מיטות לאלף בני־אדם, כמחצית מהממוצע במדינות ה־OECD, שעומד על 3.4. זוהי אחת הסיבות המרכזיות לכך שהתפוסה של מיטות האשפוז בארץ היא הגבוהה ביותר בעולם המערבי.

מערכת הבריאות הציבורית מתמודדת גם עם מחסור חריף בכוח־אדם. מדוח של משרד הבריאות, שפורסם בדצמבר, עולה כי בישראל יש רק 4.8 אחיות לאלף נפש, שוב כמחצית מהממוצע במדינות ה־OECD, שעומד על 8.8. לפי הדוח, בשנת 2013 נמשכה הצניחה במספר הרופאים והאחיות לנפש. שיעור הרופאים לנפש בישראל ירד ב־10% מאז שנת 2000.

באופן אירוני, שבועות ספורים בלבד לאחר פרסום הדו״ח עצר משרד האוצר את המימון של אחת התוכניות המרכזיות של משרד הבריאות להכשרת אחיות בארץ — התוכנית להסבת אקדמאים לסיעוד.

על רקע המצב הקטסטרופלי בחדרי המיון, כינסו שר האוצר המפוטר יאיר לפיד ושרת הבריאות המתפטרת יעל גרמן מסיבת עיתונאים במטרה להציג את תוכנית הבריאות של "יש עתיד". מבלי למצמץ הם התנערו מכל אחריות למשבר, וניצלו את העובדה שטכנית מאז דצמבר החליף אותם נתניהו באחריות על משרדי האוצר והבריאות. תוכנית הבריאות שהציגו מבוססת על מסקנות "ועדת גרמן", אלא שכל המלצות הוועדה — שממשלת נתניהו הקימה בעיקר במטרה לפייס זעם ציבורי — היו בשורה התחתונה בגדר שינויים קוסמטיים.

ממשלת סיריזה ביוון, שעלתה לשלטון בסוף ינואר לאחר שהבטיחה לשים סוף למדיניות הצנע, הכריזה כבר בשבוע הראשון לכהונתה על ביטול התשלום עבור ביקור רופא ותרופות במרשם. בהמלצות של ועדת גרמן אין שום דבר שמתקרב לכך! השר״פ, המאפשר שימוש בבתי־החולים הציבוריים לעשיית רווחים, לא בוטל, וההמלצות לתוספות תקציב הן מינוריות.

לפיד וגרמן התפארו במסיבת העיתונאים בתוספת של 4 מיליארד שקל לתקציב הבריאות, שהיתה אמורה להינתן בתקציב 2015, אך התוספת המדוברת, בשיעור של כ־14%, אינה קרובה אפילו להשלמת החוסרים שקיימים במערכת. לפי חישוב של "מרכז אדווה", רק בשביל להחזיר את סל הבריאות למצב שבו היה ב־1995 יש להגדיל את התקציב ב־50%! אפילו במקרה כזה התקציב לא ייתן מענה מלא לצרכים בשטח.

"המחנה הציוני" ו"כולנו" של כחלון הודיעו שיאמצו את המסקנות העיקריות של ועדת גרמן, ובתוכנית הכלכלית של "המחנה הציוני" נכללה הבטחה לתקצב את המסקנות בחצי מיליארד שקל נוספים. מדובר בלעג לרש.

כדי לפתור את המשבר החמור במערכת הבריאות נחוצה השקעה מסיבית בתוספות של צוותים רפואים, מכשור, מיטות וחדרי אשפוז. דרוש תקצוב להגדלה מסיבית של תקנים במערכת הבריאות הציבורית, לצד חיסול השר״פ. כלל בתי החולים וקופות החולים צריכים לעבור לבעלות ציבורית, לקבל תקצוב מלא מהמדינה ולפעול תחת פיקוח וניהול דמוקרטיים על־ידי נציגי הצוותים הרפואיים, עובדי מערכת הבריאות ונציגי הציבור. שלא במפתיע אף אחת ממפלגות הממסד הקפיטליסטיות לא מקדמת תוכנית כזו.

איך להציל את הרפואה הציבורית?

■ תוספת מיטות אשפוז ואנשי צוות ככל הנדרש, ושיפור בתנאי העבודה והשכר של העובדים והעובדות מהשורה במערכת הבריאות.

■ סוף לייבוש התקציבי ולהפרטת מערכת הבריאות! חיסול השר״פ. הבטחת תקצוב ציבורי מלא לבתי־החולים ככל הנדרש. החזרת מס הבריאות המקביל על המעבידים.

■ פטור מלא מתשלומים על כל תרופה וטיפול במרשם. סוף לביטוחים המשלימים בקופות־החולים.

■ העברת כלל בתי־החולים וקופות־החולים לבעלות ציבורית והכפפתם לפיקוח ולניהול ציבוריים ודמוקרטיים ברמה הארצית והמקומית על־ידי נציגי עובדי מערכת הבריאות ונציגי ציבור.

*   מעיתון המאבק, גיליון פברואר־מרץ.
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.