ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
לא לביטול השביתה בדרום
עובדי כי״ל יוצאים למפגן כוח בתל אביב ובירושלים
"אנחנו נהיה חוד החנית של השביתה הגדולה"
1,737

1,737

מעל 500 עובדים ממפעל ברום וממפעלי ים המלח בנגב קיימו היום הפגנה מחוץ למשרדי כי״ל בתל אביב, זאת כחלק מהחרפת המאבק נגד תוכנית הפיטורים ולקראת השביתה הכללית המתוכננת ביום חמישי בכל אזור הדרום.

במהלך ההפגנה, שנהפכה לצעדה ספונטנית על רחוב הארבעה במרכז העיר, העובדים קראו להנהלת כי״ל ללכת הביתה, וניסו להיכנס לבניין החברה אך נחסמו על־ידי מאבטחים וכוחות משטרה. פרשים של המשטרה מנעו מהעובדים להגיע לציר הראשי בעיר, רחוב מנחם בגין, אבל המפגינים הצליחו לחסום למספר דקות צומת מרכזי אחר מול בניין הסינמטק.

גם פעילי מאבק סוציאליסטי הגיעו לתמוך ולחזק את ההפגנה עם הבאנר "עופר שודד את הציבור ומפטר עובדים — להלאים את כי״ל". אחד העובדים אמר לנו כי "זו הסיסמה הכי נכונה כאן", וכמה מהעובדים הצטלמו עם הבאנר ותלו אותו מעל לכניסה הראשית למטה החברה.

בתחילת ההפגנה הכריז אבנר בן־סניור, יו״ר ועד עובדי תרכובות ברום — השובתים למעלה מחודש — כי "אנחנו נהיה חוד החנית של השביתה הגדולה שתתחיל בחמישי, ולא נוותר על אף מפוטר". אם השביתה אכן תצא לפועל, רבבות עובדים, מהמגזר הציבורי והפרטי, מאשדוד ועד אילת, צפויים לקחת חלק במה שעשוי להיות מפגן כוח אדיר של העבודה המאורגנת.

לפי פרסומי ההסתדרות, השביתה תכלול את נמלי הים באשדוד ובאילת, את שירותי התחבורה הציבורית של אגד, הדואר, סניפי הביטוח לאומי, את משרדי הממשלה והעיריות השונות בדרום. אל עובדי המגזר הציבורי והרשויות המקומיות צפויים להצטרף גם אלפי עובדי תעשייה מהמגזר הפרטי: מהמפעלים פריקלס, מגנזיום, רותם אמפרט, מפעלי תובלה, מפעל נגב קרמיקה, מפעל המיחזור Prs, קמהדע ועוד. חברת החשמל וחברת מקורות יעבדו במתכונת שבת.

אחרי שנים של פיטורים בנגב ומתקפה בלתי פוסקת על תנאי העבודה והשכר בכל רחבי הארץ, השביתה הכללית בדרום יכולה לחזק בצורה משמעותית את הביטחון העצמי של כלל העובדים במשק ולהציב רף חדש למאבק נגד תוכניות פיטורים עתידיות. לכן זה גם כלל לא מפתיע שהתאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר הגישו עתירה לבית הדין הארצי לעבודה נגד קיום השביתה. מחר (רביעי) צפוי בית הדין לפסוק בעניין, וקיימת סכנה ממשית שזכות השביתה, הזכות הבסיסית של העובדים, תוגבל באופן אנטי־דמוקרטי בהתאם לבקשת ארגוני המעבידים.

ישנה אפשרות שהחלטה מהסוג הזה תלווה בהוראה מצד בית הדין להקפיא חלק ממכתבי הפיטורים ולהתניע מחדש את המשא־ומתן שהופסק בין ההסתדרות להנהלה. אלא שגם במקרה כזה חשוב להחריף את המאבק ולכל פחות לקיים ביום חמישי עצרת המונית נגד הפיטורים ושוד משאבי הטבע.

העובדים יפגינו מול משרד ראש הממשלה

לפני הדיון בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, העובדים יפגינו מול משרד ראש הממשלה. בהפגנה צפויים להשתתף מאות מעובדי כי״ל השובתים, לצד עובדים וחברי ועדים מכל רחבי הארץ שיגיעו להביע תמיכה במאבקם לעצירת הפיטורים.

בהפגנה הקודמת שהתקיימה מחוץ למעון בית ראש הממשלה בירושלים השתתפו כאלפיים עובדים. פעילות ופעילי מאבק סוציאליסטי שלקחו חלק בהפגנה דיווחו על מפגן כוח מרשים וסולידרי בהשתתפות נציגי ועדים נוספים מאזור ירושלים וביניהם עובדי הדסה, הדואר, ואגד. יו״ר ועד עובדי "הגיחון", תאגיד המים של עיריית ירושלים, אף הצהיר על נכונות להצטרף לשביתה כחלק ממאבק ארצי רחב.

בלטה במיוחד הסולידריות מצד עובדי מפעל חיפה כימיקלים צפון, המאוגדים בארגון כוח לעובדים, שהגיעו להפגנה כדי לתמוך במאבק, שעה שהשביתה בכי״ל מונעת אספקת חומרי גלם למפעל בחיפה. גם מספר פעילי זכויות להט״ב הגיעו עם שלטים המביעים תמיכה בעובדים, בהשפעת הסרט החדש "גאווה", על מעורבות של קבוצת להט״ב בשביתת הכורים ההיסטורית בשנות ה־1980 בבריטניה.

מצד העובדים שהפגינו עלה בבירור כעס רב — לא רק על הנהלת החברה, אלא גם על ראש הממשלה נתניהו. רבים מהם קראו "ביבי הביתה" ונשאו שלטים שעליהם נכתב, בין היתר, "ביבי, האיום זה עידן [עופר] לא איראן" ו"ביבי, מי ראש הממשלה, אתה או עידן עופר?".

תנועת מאבק סוציאליסטי תומכת במאבק עובדי כי״ל וקוראת:

■ לעצור את כל תוכניות הפיטורים בכי״ל — לא להתפשר על אף מישרה! קליטת כל עובדי הקבלן להעסקה ישירה.

■ לכנס באופן מיידי את כלל חברי הוועדים מהחברות והאתרים בבעלות עופר לדיון והחלטה על הצטרפות לשביתה, כולל האפשרות להעלות דרישות נוספות משלהם ובפרט נגד פיטורים ופגיעה בעבודה המאורגנת, לסיום ההעסקה קבלנית וביטול פערי השכר בין דור ב׳ לדור א׳.

■ לכנס אסיפות עובדים על בסיס יומי לדיון במצב, בצעדי המאבק הבאים ובדרישות מול ההנהלה ומול הממשלה. להביא כל סיכום מול ההנהלה להכרעת העובדים.

■ כן לשביתת אזהרה כללית בדרום, בליווי עצרת מחאה המונית נגד עידן עופר והנהלת כי״ל, כצעד לקראת שביתה כללית במשק, בדרישה להלאים מחדש את כי״ל במטרה להגן על העובדים, על בריאות הציבור ועל הסביבה.

*   צילום: יותם רונן / אקטיבסטילס
הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.