socialism.org.il
המאבק בימין הקיצוני
הצתת בית הספר הדו־לשוני בירושלים — לא גזענות?!
המפגעים מארגון להב״ה שנטלו אחריות על הצתת הבית ספר לא יואשמו רשמית במניע גזעני ובהסתה לגזענות
יאשה מארמר
06.05.2015 12:46

בית הספר הדו־לשוני בירושלים הוצת בנובמבר ועל קירותיו רוססו הכתובות "מוות לערבים" ו"אין דו־קיום עם סרטן". שלושה מפגעים כהניסטים, פעילי ארגון להב״ה, נטלו אחריות.

טרם פיגוע ההצתה פירסם אחד הנאשמים בדף הפייסבוק שלו קריאה ל"שואה": "צריך לעשות לכל הערבים/מוסלמים שואה בגלל שהם לא בני אדם אלה הם מגפה של מחלה מאוד מסוכנת חיות טרף שמסתובבות חופשי ברחובות" (כך במקור).

למרות זאת, במסגרת עסקת טיעון שנחתמה באפריל עם שניים מהם, אחים מההתנחלות החרדית בית״ר עילית, הם לא יואשמו רשמית במניע גזעני ובהסתה לגזענות, ובעקבות כך צפויה הקלה משמעותית בעונש שייגזר עליהם.

לאחר פיגוע הצתה אחר שבוצע בספטמבר בבית קפה בכפר דורא אל־קרע שמדרום לחברון, בו רוססה בין השאר הכתובת "נקמה", נעצרו על־ידי המשטרה ארבעה מפגעים ישראלים, מההתנחלות בית אל ומערד, והודו שתכננו בקפידה את פעולותיהם. אך גם במקרה זה הוסר מכתב האישום סעיף של מניע גזעני, ובית המשפט המחוזי בירושלים הסתפק בגזר־דין של שלושה חודשי עבודות שירות, מאסר של שנה על תנאי ופיצוי בסכום מגוחך של 500 שקלים לבעל בית הקפה שהושחת.

שני המקרים יוצרים תקדים משפטי נוח עבור הימין הקיצוני ומבצעי פיגועי ההשחתה הלאומניים המכונים "תג מחיר".

מזה מספר שנים, בלחץ ביקורת גוברת בישראל וברמה הבינלאומית, נתניהו, יעלון ופוליטיקאים אחרים ממפלגות הקואליציה שלהם מבטיחים לפעול נגד פיגועי "תג מחיר". אך כפי שהוכח פעם אחר פעם, וגם במקרים האחרונים, המערכת שהם עומדים בראשה אינה יכולה ואינה מעוניינת למגר באמת את התופעה. מתוך עשרות מקרים של הצתה והשחתה של מסגדים, כנסיות, שטחים חקלאיים, בתים ורכוש על רקע לאומני משני צדי הקו הירוק, נרשם רק מקרה חריג אחד בו נגזר על המפגעים עונש מאסר של 30 חודשים.

פיגועי "תג מחיר" מעוררים שאט־נפש בקרב מרבית הציבור הישראלי, שמזהה אותם כפי שהם: פרובוקציות שמטרתן העיקרית היא הסלמת הסכסוך הלאומי. על הרקע הזה התארגנו שורה של אירועי מחאה מוצלחים בירושלים, בצפון ובמקומות נוספים כדי להבהיר שאין דו־קיום עם כהניסטים. אין דו־קיום עם גורמים ניאו־פשיסטיים שחותרים לדרדר עוד יותר את הסכסוך, ללבות מלחמה בין עובדים לעובדים ובין עניים לעניים, לרדוף קבוצות מיעוט בחברה הישראלית ולרמוס חירויות דמוקרטיות בדרך לכינונה של מדינת הלכה.

מדיניות של המשך הכיבוש והרחבת ההתנחלויות, ושל הפחדה ביטחונית והסתה גזענית, מספקת רוח גבית לגורמי ימין קיצוני. לכן המאבק בימין הקיצוני מוכרח להיות חלק ממאבק באותה מדיניות הרסנית, ולמען הצבת חלופה פוליטית, סוציאליסטית, למפלגות הממסד.

מתוך עיתון המאבק, גיליון אפריל–מאי.