socialism.org.il
40 ילדים בכיתה?!
ילדינו לא ילמדו כמו סרדינים!
מחאת ההורים נגד הצפיפות בכיתות מחריפה ■ משרד החינוך מסרב להציע פתרונות
איריס זמיר
19.06.2015 13:47

עם תחילת כהונתה של הממשלה החדשה הורתה מנכ״לית משרד החינוך, מיכל כהן, למנהלי בתי הספר לשבץ את הכיתות בשנת הלימודים הבאה לפי תקן של 40 תלמידים לכיתה!

צפיפות הכיתות בישראל היא גם ככה מהגבוהות בין מדינות ה־OECD. מדו״ח של ה־OECD עולה כי ממוצע התלמידים לכיתה בבתי הספר היסודיים בישראל — כולל פיצולי כיתות וכולל בתי ספר ייחודיים — עומד על 27.2 תלמידים, מספר הגבוה בכ־30 אחוז מהממוצע ב־OECD העומד על 21.3. בפועל רוב התלמידים בבתי הספר היסודיים בישראל לומדים בכיתות של למעלה מ־30 תלמידים. החלטת מנכ״לית משרד החינוך תחמיר את המצב עוד יותר.

לאור המציאות העגומה פרצה בשנה שעברה מחאת הורים שנקראה "מחאת הסרדינים", בדרישה להוריד את התקן ל־32 תלמידים בכיתה בהתאם להחלטת הממשלה מ־2008. אלא ששר החינוך דאז שי פירון החליט שלא ליישם את החלטת הממשלה אלא להקים ועדה, ובינתיים להוסיף מורה או מתמחה לכיתות הצפופות.

הוועדה בראשות ד״ר אורה שמחון ממשרד החינוך החליטה שיש להציב את הרף העליון על 32 תלמידים, וביישובים בהם המצב הסוציו־אקונומי ירוד להגביל את גודל הכיתות ל־24. אך הוועדה לא קבעה מה יהיו מקורות המימון למהלך וגם לא דרשה שהנושא יהיה באחריות בלעדית של משרד החינוך.

ההורים משביתים

במחאה על החלטת משרד החינוך לדחות את המלצות הוועדה ואף להחריף את הצפיפות, החליט פורום ועדי ההורים היישוביים לצאת למאבק ולשבש את הלימודים במספר יישובים ברחבי הארץ. לאחר מספר ימים גם ועדי ההורים ביישובים הערביים הצטרפו למחאה. בחודש יוני שובשו הלימודים בגדרה, בעפולה, בטירה, בקלנסווה, בגבעתיים, ביישובים שונים בשרון, באשקלון, בדימונה וביישובים נוספים.

ב־15 ביוני, פורום ועדי ההורים הודיע על הקפאת העיצומים בעקבות הבטחת יו״ר ועדת החינוך של הכנסת, יעקב מרגי (ש״ס), לפעול להורדת הרף העליון של מספר התלמידים בכיתה ל־32. בעקבות זאת התקיימה ביום חמישי (19.6) פגישה בין נציגי פורום ועדי ההורים הישוביים לבין בכירים במשרד החינוך, אך כצפוי נציגי משרד החינוך לא הביאו שום בשורה חדשה.

"משרד החינוך לא היה מוכן להתחייב למתווה תקן 32 התלמידים בכיתה. גם כשהצענו לבטל את ההחלטה על איחוד כיתות ולהתחיל השנה עם כיתות א' ב' ולהתקדם בהמשך, סרב המשרד להצעה", אמר רן סגל חבר פורום ועדי ההורים. נציגים אחרים מהפורום התרשמו שמשרד החינוך מנסה למשוך זמן ולא להתמודד עם הבעיה.

לכן החליט פורום ועדי ההורים להשבית את הלימודים כבר למחרת במספר בתי ספר ברמת גן, דאליית אל־כרמל, נס ציונה ושער הנגב, ומתכונן להשבתה ארצית של שעתיים ביום א' הקרוב (21 ביוני). בנוסף ציין פורום ההורים שאם לא תתרחש התקדמות בנושא הוא ימנע את פתיחת שנת הלימודים הבאה.

דאליית אל כרמל: כיתות ריקות בעקבות ההשבתה

המניפולציה של בנט

במקביל למאבק על צפיפות הכיתות, נמשך המאבק לצמצום הצפיפות בגני הילדים תחת הכותרת "גן הוא לא מחסן". שר החינוך נפתלי בנט הודיע במסיבת עיתונאים חגיגית שהחל משנת הלימודים הבאה תתווסף סייעת לכל גן לגילאי 3–4 שבו לומדים יותר מ־30 ילדים.

כשבוחנים את התוכנית לעומק רואים כי משרד החינוך לא מתכוון להקצות את כל התקציב וכי הרשויות המקומיות ייאלצו לממן חלק מעלות הסייעת הנוספת. מרבית הרשויות, שמתמודדות עם מחסור כרוני בתקציב, יגלגלו את התשלום להורים — מה שירוקן מתוכן את חוק חינוך חינם לגילאי 3–4.

בנוסף לכך גורמים חינוכיים מצביעים על העובדה שהסייעות לא זוכות להכשרה מספיקה, מה גם ששכרן נמוך ורובן עובדות קבלן. מדובר בצרכים בוערים שמחייבים תוספת תקציב משמעותית.

להחריף את המחאה!

אך שעה שחלקה של המדינה בהוצאות לחינוך הגיע לשפל היסטורי של 71% בלבד ואילו חלקם של ההורים זינק לשיא של 29% (לפי נתוני הלמ״ס לאוגוסט 2013), אין שום סיבה שהורים יוציאו שקל נוסף מכיסם בשביל לצמצם את הצפיפות בבתי הספר ובגני הילדים.

ההשקעה הנחוצה בחינוך יכולה למשל להיות ממומנת באמצעות ביטול הטבות המס לתאגידים הגדולים, המוערכות בכ־7.2 מיליארד שקל לשנה.

מול הקו של משרד החינוך והממשלה, ובמטרה להביא לשינוי המדיניות, יש צורך להחריף את המחאה: לארגן הפגנה ארצית ואף להשבית את הלימודים בכל הארץ עם תחילת שנת הלימודים. יש לקרוא גם להסתדרות המורים וארגון המורים להצטרף ולחזק את המאבק.

סוף לצפיפות בכיתות!

מתוך עיתון המאבק, גיליון יוני–יולי