socialism.org.il
נלחמים בגזענות ובהומופוביה
ממשלת הימין היא חלק מהבעיה ולא מהפתרון
אלפים הפגינו בישראל ובמקביל בשטחים נגד טרור הימין הקיצוני ■ אגודת הלהט״ב קידמה למרבה הצער מסר של אחדות עם הממשלה הגזענית וההומופובית ■ פעיל מאבק סוציאליסטי נעצר באלימות על־ידי המשטרה
אור דר
04.08.2015 16:33

פיגוע הדקירה במצעד הגאווה, שהביא למותה של שירה בנקי ולפציעתם של חמישה נוספים, וההצתה בכפר דומא, שבה נרצח התינוק עלי דוואבשה ונפצעו אחיו ושני הוריו, יצרו זעזוע עמוק והלם בקרב שכבות רחבות. הימין הקיצוני (החרדי והכהניסטי) גבה קורבנות משני צדי הסכסוך.

כבר ביום חמישי בערב (30.7), לאחר פיגוע הדקירה, מאות הפגינו בירושלים בכיכר ציון ועוד עשרות התכנסו במקביל לעצרת בגן מאיר בתל אביב. למחרת, כ־130 איש הפגינו בכיכר ציון, במסגרת משמרת מחאה שיזמה תנועת מאבק סוציאליסטי בירושלים, וכמה עשרות הפגינו בתל אביב.

במוצ״ש, כעשרת אלפים מפגינים הגיעו לעצרת בגן־מאיר בתל־אביב — כ־3,000 מהם הגיעו לשם מעצרת נוספת שהתקיימה קודם לכן בכיכר רבין ביוזמת 'שלום עכשיו', ואלפים הפגינו בירושלים ועשרות בחיפה.

חלק מההפגנות שאורגנו בתוך ישראל, כמו משמרות המחאה ביום שישי וההפגנה בכיכר רבין ביום שבת, אורגנו גם בסולידריות עם משפחת דוואבשה.

במקביל, אלפים השתתפו בהלווייתו של עלי דוואבשה ובהפגנות בגדה ובעזה נגד הרצח המחריד. היד הקשה של הממשלה לא הופנתה כלפי האחראים לרצח אלא כלפי האלפים שמחו נגדו. הממשלה תגברה כוחות בגדה ושלחה אותם להתעמת עם המפגינים, ושני נערים בני 17 נורו למוות בגדה ובהפגנה שנערכה בסמוך לגדר בצפון הרצועה.

הממשלה נותנת רוח גבית לימין הקיצוני

נתניהו, בנט ועוד חברי ממשלה התבטאו באופן צבוע נגד פעולות הטרור של הימין הקיצוני, בעיקר מחשש להצתת גל מחאה עוצמתי נגד מדיניות הממשלה. אבל אין לממשלה שום כוונה לקדם אפילו דרישות מינימליות, כמו למשל להפסיק לממן את קיני הטרור של הימין הקיצוני, לקדם חוק נישואים חד־מיניים וכו׳. המטרה של הממשלה היא לעבור את גל ההפגנות הזה במינימום ויתורים לדרישות שעולות מההפגנות. לשם כך הם מדכאים ביד קשה את המפגינים בשטחים, ומנסים למסמס את המחאה בתוך ישראל על־ידי חיבוק דב.

גורמים בממשלה ובממסד טוענים כי האשמה היא בקומץ קטן וקיצוני. איילת שקד אמרה כי "הפיגוע בדומא הוא פיגוע מחריד", אך "בינו לבין הימין אין שום קשר. מדובר בטרור, טרור לשמו וצריך לטפל בזה ביד קשה וזה לא קשור לימין", כאילו טרור מתרחש במנותק מנסיבות פוליטיות.

המאמץ לנתק בין מדיניות ממשלת ההון וההתנחלויות הימנית לבין האירועים האחרונים היא בבחינת "על ראש הגנב בוער הכובע". אותם פעילי ימין קיצוני מקבלים רוח גבית כתוצאה ממדיניות הממשלה. הכיבוש ומפעל ההתנחלויות מהווים קרקע פורייה לקיני הצרעות של הימין הקיצוני. לא יכול להיות מפעל של כיבוש והתנחלויות, שבמהותו הוא מפעל של דיכוי ונישול, בלי תופעות רצחניות כמו הרצח בדומא. בנוסף, המדיניות הניאו־ליברלית של הממשלה והשיטה הקפיטליסטית יוצרים עוני ומצוקה, שמהווים קרקע פורייה לדעות קדומות וגזענות.

הממשלה היא לא חלק מהפתרון, היא חלק מרכזי מהבעיה, ומאבק בגזענות ובהומופוביה הוא מאבק במדיניות שלה. זאת צריכה גם להיות נקודת המוצא בהפגנות נגד הגזענות וההומופוביה — כדי להביא להישגים ולמנוע מהממשלה למסמס את המחאה, צריך לתקוף את שורש הבעיה.

"אחדות" עם ממשלת הימין?

למרבה הצער, ראשי אגודת הלהט״ב איפשרו לגורמים מהממשלה, כמו גם לגורמי "אופוזיציה" שיישמו את אותה מדיניות בממשלה הקודמת, לקבל במה מרכזית בעצרת בגן־מאיר.

כך, שר האנרגיה שטייניץ, שהתנגד רק לפני מספר שבועות לחוק נישואים חד־מיניים, הוזמן לנאום בעצרת, וכמוהו גם חברי כנסת מ"כולנו". יינון מגל ונפתלי בנט מהמפלגה הגזענית וההומופובית "הבית היהודי" הוזמנו אף הם, בזמן שחבר הכנסת ממפלגתם בצלאל סמוטריץ׳, מי שאירגן בעבר את "מצעד הבהמות", כינה את המצעד בירושלים "מצעד התועבה" לאחר הפיגוע ההומופובי וטען כי העצרת בתל אביב מהווה "הסתה נגד כל מי שמעז לדגול בערכי המשפחה המסורתית ולהתנגד להכרה בזוגות חד מיניים".

בעקבות לחץ מהשטח של פעילים שהתנגדו בצדק לתת במה בעצרת נגד גזענות והומופוביה לגורמים גזענים והומופובים, אגודת הלהט״ב הכריזה כי כל דובר בעצרת יחוייב לחתום על "כתב התחייבות" לקידום שוויון זכויות ללהט״ב. כתב ההתחייבות שנבחר כלל נוסח כללי ולא מחייב, ללא דרישות קונקרטיות כמו הכרה בנישואים חד־מיניים.

בנט וינון מגל סרבו לחתום אפילו על נוסח מינימלי כזה. שטייניץ, שר האנרגיה, חתם כביכול על המסמך אבל לקח אותו איתו בסוף העצרת ולמחרת הכחיש לחלוטין כי חתם. בתגובה, אגודת הלהט״ב הוציאה הודעת גינוי, בה נאמר כי "התעוררנו לבוקר שבו השר שטייניץ מכחיש את חתימתו על המסמך, ולמעשה, מוכיח לנו שהשתמש בקהילת הלהט״ב באופן ציני, לקידום עצמי ומבלי לראות עצמו מחויב לפעול למענה באופן מהותי".

זה אכן מה ששטייניץ עשה, וזה היה שקוף מראש. האירועים הללו הוכיחו שוב, למי שהיה ספק, ששטייניץ, בנט ומגל, ולמעשה כל סדר היום שהם ומפלגותיהם מייצגים, הם לא חלק מהפתרון אלא חלק מהבעיה. גם לפיד, שנאם באירוע, לא היסס לכרות ברית עם בנט בממשלה הקודמת — ברית שספציפית גם חסמה חקיקה לקידום שוויון זכויות ללהט״ב. גם שמעון פרס, שהסית בעבר נגד קיום מצעד הגאווה בירושלים, וגם לבני, שישבה בממשלה הקודמת, מתייחסים לתמיכה בזכויות להט״ב בעירבון מוגבל — כמו כלי בלוח שחמט שהם מוכנים להקריב בהתאם לשיקולים פוליטיים.

צריך לזכור שהפיגוע בברנוער לפני 6 שנים יצר גל אדיר של זעם, שהתבטא בין היתר בעצרת של כ־70 אלף איש בכיכר רבין. גם אז, אגודת הלהט״ב נתנה במה מרכזית לחברי ממשלת נתניהו השנייה, שהגיעו כדי לחבק חיבוק דוב את המחאה במטרה להגביל את הדרישות וההישגים שלה. מאז, שכבות רחבות קיבלו ביטחון להשתתף במצעדי הגאווה, ולמאבק יש רוח גבית שמחייבת גם גורמים הומופוביים או גורמים שעבורם השאלה הלהט״בית היא קלף מיקוח פוליטי, לשלם מס שפתיים למאבק. אבל המומנטום למאבק שנוצר בתגובה לרצח בברנוער היה יכול להשיג הרבה יותר בלי הגישה המסרסת של ראשי אגודת הלהט״ב. למאבק הלהט״בי בשנים האחרונות היו הישגים בתחומים שונים, כולל הישגים קונקרטיים, משפטיים בעיקרם, אבל במישור החקיקתי כמעט שלא הושגו הישגים והאפליה החוקית נותרה במידה רבה על כנה.

כעת, האגודה חוזרת על אותה שגיאה בדיוק ומעדיפה ליצור מראית עין מזויפת של "אחדות" במטרה להרוויח כמה אמירות ריקות מתוכן מצד פוליטיקאים ציניים — עד כדי כך, שגם לאחר דברי ההסתה של סמוטריץ׳ ולאחר שבנט ומגל סירבו לחתום על ההצהרה של האגודה, משלחת מטעם האגודה קיימה פגישה מיוחדת עם בנט. המאבק נגד גזענות והומופוביה לא מרוויח הרבה מהגישה הזאת, שיוצרת "אחדות" בין שכבות רחבות שדורשות שינוי, לבין מי שמתנגדים לשינוי הזה ורוצים להגביל אותו. דווקא האחרונים הם שמקבלים במסגרת ה"אחדות" הזאת את המושכות של המאבק.

אלימות משטרתית

במהלך העצרת בגן־מאיר, כשמנחה האירוע גל אוחובסקי הודיע שבנט אמור לנאום בעצרת, הקהל הגיב בשריקות בוז קולניות במיוחד. לאחר מכן, אוחובסקי הכריז כי לבמה יעלה נציג הממשלה השר שטייניץ. נאומו של שטייניץ הופרע בקריאות בוז רמות מצד אלפי מפגינים, ובהנפת ידיים צבועות אדום כדי לסמל את האחריות של הממשלה לאסונות.

פעילי מאבק סוציאליסטי לקחו חלק בקריאות הבוז, וקראו "ההומופובים בשלטון אחראים לאסון". בשלב הזה התנפלו שוטרים בלבוש אזרחי על מספר פעילי מאבק סוציאליסטי שסומנו על־ידם מכיוון שהובילו קריאת סיסמאות במגאפון בסמוך לבמה. אחד מחברי התנועה, שהוביל רגעים ספורים קודם קריאות במגאפון ומעולם אפילו לא עוכב במשטרה, נעצר בברוטליות (תלונה למח״ש על אלימות המשטרה מוגשת כעת) בטענת שווא שכיחה מאוד של "תקיפת שוטר". הוא הוחזק למשך הלילה ורק בשעה 16:00 למחרת שוחרר בערבות למעצר בית עד לצהרי יום שני — הן הערבות והן מעצר הבית היו במקרה הזה צעדי ענישה שרירותיים לחלוטין. אותה משטרה שלא עצרה עדיין את הרוצח מהברנוער, שלא עצרה מבעוד מועד את שליסל ו"לא מצליחה" לשים יד על טרוריסטים כהניסטים, מונעת באלימות ממפגינים למחות נגד הממשלה.

באופן שערורייתי, חלק מהמארגנים מאגודת הלהט״ב עזרו למשטרה לנסות לבודד ולהשתיק את האלפים שקראו נגד בנט ושטייניץ, ואחרי התקיפה האלימה מצד המשטרה, הודיעו מבמת העצרת באופן כוזב כי מספר פעילים נהגו באלימות.

מה הלאה?

הדרך הכי טובה לכבד את זכר הנרצחים בפיגועים המזעזעים של הימים האחרונים היא לתת מכה קשה לגזענות ולהומופוביה ולהגיע להישגים משמעותיים במאבק. בשביל זה נחוץ לבנות מאבק עוצמתי בשטח, של עובדים וצעירים, יהודים וערבים, שלא מסתפק בדמעות תנין והבטחות ריקות, אלא דורש שינוי משמעותי במצב — להפסיק את כל התקצוב לארגוני הימין הקיצוני, לפנות ולפזר את קיני הצרעות שלהם, לחוקק חוק נישואים אזרחיים, שיאפשר גם נישואים חד־מיניים, לחסל כל אפליה גזענית והומופובית ולקדם חינוך אנטי־גזעני ואנטי־הומופובי.


לא גינויים חלולים, צעדים אמיתיים

מול הגינויים הריקים שהושמעו בתגובה לפיגוע ההומופובי ולפיגוע הגזעני בימים האחרונים מצד פוליטיקאים ממפלגות שמטפחות את הימין הקיצוני או שאינן מחויבות למאבק אמיתי בגזענות, בלהט״בופוביה ובימין הקיצוני, תנועת מאבק סוציאליסטי דורשת: