socialism.org.il
שש שנים למאבק בשייח' ג׳ראח
לעצור את ההתנחלות במזרח ירושלים!
150 מפגינים יהודים ופלסטינים צעדו נגד ההתנחלות ונישול התושבים הפלסטינים
ארי נויהויזר
11.09.2015 19:03

ביום שישי שעבר (ה־4.9) צעדו כ־150 מפגינים יהודים ופלסטינים, בהם פעילי מאבק סוציאליסטי, בשכונת שייח' ג׳ראח במזרח ירושלים. הצעדה התקיימה במחאה על פינוי משפחות פלסטיניות מבתיהן ועל תכניות המדינה לפנות עוד משפחות בעתיד.

ההפגנה ציינה שש שנים למאבק שמנהלים תושבי השכונה כנגד עמותות הימין הקיצוני שמשתלטות על בתים בשכונות מזרח ירושלים ומנשלות את התושבים הפלסטינים. בבתים שפונו שוכנו מתנחלים, שנעזרים בחברות אבטחה פרטיות הממומנות על ידי משרד השיכון. המתנחלים "מוסיפים חטא על פשע" ומתנכלים ל"שכניהם" הפלסטינים ששגרת חייהם מופרת.

הפינויים וההתנחלות בשכונות שייח' ג׳ראח וסילואן מחמירים את בעיית הדיור הבוערת במזרח ירושלים כתוצאה בין היתר מהיעדר אישורי בנייה והריסות בתים שנבנו בלית ברירה בלא אישור. אך משרד השיכון בוחר להשקיע כספים, שהיו יכולים לעזור לטפל בבעיית הדיור — לדוגמא באמצעות בניית דיור ציבורי ליהודים ולערבים — בטיפוח פרויקט ההתנחלות שזורק אנשים מבתיהם.

נישול בחסות הממשלה

המתנחלים משתמשים בחוק גזעני, אשר לפיו ניתן לפנות משפחות פלסטיניות מביתן בו התגוררו כבר מעל 60 שנה, משום שהבית או הקרקע היו שייכים ליהודים לפני 1948, גם אם אלה שוכנו על ידי המדינה בבתים שהופקעו מפליטים פלסטינים.

לעיתים המשפחה הפלסטינית שפונתה גורשה בעצמה מאדמתה שנותרה בשליטת ישראל לאחר מלחמת 1948. כל זה לא מעניין את המתנחלים ועמותותיהם, את הממשלה והעירייה, את המשטרה ומג״ב או את בתי המשפט.

אחת השיטות של עמותות המתנחלים דוגמת "עטרת כוהנים" פועלת כך: הן מאתרות את הבעלים המקוריים של הבית או צאצאיו, קונות מהם את הבעלות ומשתלטות על הבית בסיוע המדינה ובעלי הון מחו״ל. אך מה אם יהודי אף פעם לא גר בבית? זה לא יעצור את עמותות המתנחלים לרכוש את הבית באמצעות אנשי קש, תרמיות וזיוף מסמכים.

לאחר ההשתלטות, המדינה שמחה לעזור לפנות בכוח את מי שגר בדירות האלה זה עשרות שנים, אפילו ללא פיצוי מספק. כל זאת נעשה באישור בתי המשפט הישראלים המספקים חותמת גומי לפרויקט ההתנחלות.

להרחיב את המאבק

הסבל שנגרם לתושבים הפלסטינים תחת השלטון השרירותי והאכזר של הכיבוש וההתנחלויות במזרח העיר והפינויים של משפחות פלסטיניות מבתיהן מחזקים את השסע הלאומי ומגביהים את להבות הסכסוך.

ההפגנה האחרונה, בה השתתפו כ־150 והיתה מהגדולות שנערכו בשיח' ג׳ראח' בארבע השנים האחרונות, היתה צעד קדימה והצביעה על הצורך במאבק משותף של יהודים וערבים נגד המדיניות הגזענית של הממשלה ונגד השסע הלאומי.

בשיאן, ההפגנות השבועיות בשייח' ג׳ראח כנגד הפינויים הצליחו למשוך מאות ואלפי מפגינים ואף להביא להישגים. אבל עמותות המתנחלים ממשיכות בתוכניות הנישול שלהן. רק לפני כשבועיים פונו 11 משפחות פלסטיניות מבתיהן בסילוואן ולבית נכנסו פעילי ימין קיצוני.

כדי לבלום תכניות נישול נוספות ואף לדרוש את פינוי המתנחלים והחזרת המשפחות שגורשו לביתן, נחוץ להרחיב את המאבק תוך תיאום צעדי מחאה בין ועדי שכונות שונות והתארגנויות תושבים. גם ארגוני העובדים והסטודנטים בירושלים ובארץ צריכים לגבות את המאבק נגד הריסות בתים ופינויים ממניעים גזעניים וכן את המאבק בהתנחלויות, בכיבוש ולמען שלום.