socialism.org.il
טירוף קפיטליסטי
סקר בינלאומי: אין אמון בשיטה
"בחברות קפיטליסטיות העניים נעשים עניים יותר והעשירים עשירים יותר"
ניר כהן
08.01.2016 08:53

"בחברות קפיטליסטיות העניים נעשים עניים יותר והעשירים עשירים יותר" — כך חושבים רוב הנשאלים בסקר בינלאומי שהוזמן דווקא על־ידי מכון חשיבה פרו־קפיטליסטי, Legatum Institute. הסקר נערך בספטמבר 2015 בשבע מדינות שונות והשתתפו בו יותר מ־8,000 נשאלים. בכל המדינות יש רוב שמסכים לקביעה הזו. במדינות המפותחות בריטניה (64%), ארה״ב (55%) וגרמניה (77%), ובכלכלות ה"מתעוררות" ברזיל (71%), הודו (77%) ותאילנד (78%) מדובר ברוב מוחלט. רק באינדונזיה רוב הנשאלים התקשו להכריע, ועדיין 34% תמכו בקביעה לעומת 14% שהתנגדו לה.

עוד עולה מהסקר כי בכל מדינה ומדינה יש רוב מוחץ של מעל 65% שמסכים עם הקביעה כי "רוב החברות הגדולות ביותר בעולם השתמטו מתשלום מסים, פגעו בסביבה או קנו הטבות מיוחדות מפוליטיקאים".

במבט מפוכח, רוב הנשאלים בארה״ב, בריטניה, ברזיל וגרמניה לא מסכימים עם הקביעה כי "הדור הבא יהיה עשיר יותר, בטוח יותר ובריא יותר לעומת הדור הנוכחי". בארה״ב רק 14% מהנשאלים מסכימים עם הקביעה הזו!

אף שבכללותו הסקר מצביע על חוסר אמון בקפיטליזם, יש בו ממצאים שהמכון הפרו־קפיטליסטי רואה בהן נקודת אור. רובם קשור לבלבול שקיים לגבי החלופה הרצויה למדיניות הקפיטליסטית. כך למשל, בברזיל והודו יש רוב שמאמין כי "יוזמה חופשית" יעילה יותר ממדיניות ממשלתית בהוצאת אנשים מעוני. אך נתון זה לא בהכרח מעיד על אמון ב"שוק החופשי", אלא על אכזבה מההבטחות הריקות של הממשלות להילחם בעוני.

סוציאליסטים מדגישים כי יש חלופה ברורה לקפיטליזם: חברה סוציאליסטית בה המשאבים מנוהלים דמוקרטית על־ידי ההמונים לטובת רווחת הכלל, ולא לטובת רווחי בעלי ההון. לא נוכל להשיג זאת בלי לשנות את השיטה הכלכלית מהיסוד, ומבלי לקחת את ההון והכוח מידי ה־1%, המנהלים כיום את החברה ואת משאבי הטבע אך ורק למען האינטרסים של עצמם. לכן יש להיאבק למען העברת המוסדות הפיננסיים, משאבי הטבע והתאגידים הגדולים לבעלות ציבורית תחת ניהול ופיקוח דמוקרטיים.

מתוך עיתון המאבק, גיליון דצמבר 2015 — ינואר 2016